Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.
Rovinatý kraj v okolí mestečka Ilsede so širokými a priamymi cestami a zimné obutie však nesľubovali príliš veľa zábavy. Ale jednu utiahnutú zákrutu sme si predsa len našli a už prvý prejazd dal jasnú odpoveď na otázku, čo sa zmenilo od predchádzajúcej generácie.
Golf R Variant je ďalším eRkovým modelom, ktorý disponuje novým pohonom všetkých štyroch kolies. Namiesto klasického systému Haldex je tu úplne nové technické riešenie, ktoré umožňuje nielen reálne preniesť na zadnú nápravu až do 50 percent výkonu motora, ale vie rozdeliť výkon podľa potreby na jedno z kolies, a to až 100 percent z výkonu dostupného pre zadnú nápravu. R-Performance Torque Vectoring Rear Axle Drive tvoria dve viaclamelové spojky v olejovom kúpeli, každá má na starosti vlastné koleso, ovládanie systému je elektromechanické.
Novú zadnú nápravu majú všetky eRkové modely Golf, plný potenciál auta však odomknete len s príplatkovým paketom R Performance. Tento balík obsahuje devätnásťpalcové disky kolies Estoril s pneumatikami o rozmere 235/35 R19 (za príplatok ďalších 920,- EUR to môžu byť semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2), odstránenie obmedzovača rýchlosti a dva nové jazdné režimy „Special“ a „Drift“. Ten prvý dáva skutočný zmysel len spolu s ďalšou príplatkovou položkou, adaptívnym podvozkom DCC a ten druhý definuje celý jazdný zážitok.
1. Jazda
Nemyslím si, že so svojim rodinným kombíkom pôjdete cez všetky kruháče bokom alebo že budete na parkovisku pred obchodným centrom driftovať okolo nákupného vozíka. Nová zadná náprava ale dokáže auto potlačiť do vnútra zákruty a pri výjazde sa vonkajšie zadné koleso razantne oprie do asfaltu. Na rozdiel od predchodcu pohon všetkých kolies prenáša citeľne skôr a viac výkonu na zadnú nápravu a v jazdnom režime Drift pekne cítiť, že auto nie je zo zákruty ťahané prednou nápravou, ale tlačené zadkom.
Výsledkom je neutrálna, až mierne pretáčavá jazdná charakteristika. Na rozdiel od sesterského modelu CUPRA Leon Sportstourer dokážete udržať Golf R Variant v pretáčavej polohe aj pod plynom na výjazde zo zákruty. Nový pohon všetkých kolies tak podstatnou mierou prispieva k zábave za volantom a ak to máte v rukách, môžete zákruty prechádzať kontrolovaným powerslidom.
Jazdný režim Special je šitý na mieru na legendárnej Severnej slučke Nürburgringu a hoci všetky parametre sú v najostrejšom režime, príplatkové tlmiče sú v poddajnejšom nastavení umožňujúcom udržať kolesá na asfalte aj na nerovnom povrchu. Tento profil je ideálny na dynamickú jazdu na akejkoľvek okreske.
Profil Race s najtuhším nastavením tlmičov je použiteľný na hladkých povrchoch, prípadne na pretekárskom okruhu. Naopak, komfortný režim urobí z vlka baránka a dokonale poslúži v dennej rutine. Adaptívny podvozok DCC môžete v režime Individual nastaviť v 15 krokoch a v najkomfortnejšom režime je podvozok aj na devätnásťpalcových kolesách príjemne poddajný.
2. Výkon
Nový Golf R Variant je podľa očakávaní najsilnejší a najdynamickejší Golf vo verzii... kombi. Výkon 320 koní (od 5.300 do 6500 otáčok za minútu) z motora 2,0 TSI vo verzii EA888evo4 je prenášaný sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG na všetky štyri kolesá. Maximálna hodnota krútiaceho moment 420 Nm je dostupná v rozsahu od 2.100 do 5.300 otáčok za minútu.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá kombíku 4,9 sekundy (krátky Golf R je ešte rýchlejší a zvládne to za 4,7 sekundy), maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h, s príplatkovým paketom R Performance sa posunie na 270 km/h.
3. Podvozok
Pohon všetkých kolies je pomocou manažmentu jazdnej dynamiky spojený s elektronickými uzávierkami diferenciálu XDS a (príplatkovým) adaptívnym podvozkom DCC. Výsledkom sú nielen precízne jazdné vlastnosti, optimálna trakcia, ale aj vynikajúca agilita. Systém bol prvýkrát predstavený v Golfe GTI a pre zlepšenie jazdnej dynamiky vyhodnocuje priečne a pozdĺžne zrýchlenie, prispôsobuje tuhosť tlmičov podľa jazdnej situácie, čím potláča náklony karosérie.
K základným jazdným profilom „Comfort“, „Sport“, „Race“ a „Individual“ pridáva príplatkový balík R Performance už spomínané ďalšie dva jazdné režimy, „Drift“ a „Special“.
Ako je už pri eRku dobrým zvykom, stabilizačný systém ESC má okrem športového režimu možnosť úplného vypnutia. V prípade krízovej situácie vyhodnotenej asistenčnými systémami sa však ESC samočinne aktivuje.
Predná náprava typu McPherson má hliníkovú nápravnicu, ktorá na hmotnosti ušetrí 3 kg a signifikantne zväčšený odklon predných kolies (-1°20'), stabilizátor a pružiny sú tuhšie o 10% oproti predchodcovi. Zadná viacprvková náprava má nové uloženie tlmičov, pružiny sú opäť tuhšie o 10%.
Športový podvozok je posadený o 20 milimetrov nižšie ako štandardný Golf, adaptívne tlmiče DCC boli špeciálne odladené pre Golf R. O spoľahlivé spomalenie sa starajú výkonné brzdy, vpredu majú dierované kotúče bŕzd rozmer 357 x 34 mm (predchodca mal 340 x 32 mm) a dvojpiestikové strmene, ich hliníkové stredy ušetria na každej strane 600 gramov.
4. Priestor
Variant oproti krátkemu Golfu (374 litrov) ponúka nielen batožinový priestor so základným objemom až 611 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel a naložení po strechu až 1.642 litrov), ale vďaka rázvoru dlhšiemu o 50 milimetrov aj viac priestoru pre pasažierov na zadných sedadlách. Prvýkrát je pre eRkový Golf dostupné aj ťažné zariadenie s užitočným zaťažením až 1,9 tony.
Viac ponúkaného priestoru je jedným z hlavných argumentov pre voľbu verzie Variant, kolegovia, ktorí už mali skúsenosť aj s klasickým eRkovým hatchbackom dokonca tvrdia, že kombi je zábavnejšie. V každom prípade ponúka R Variant jedinečnú kombináciu priestoru, výkonu a sofistikovaného pohonu všetkých kolies, ktorý v tejto výkonovej hladine neponúka žiadny z konkurentov.
5. Cena a slovo na záver
Golf R Variant začína na slovenskom trhu s cenou od 47.690,- EUR a od svojho päťdverového súrodenca je drahší o 800,- EUR. Odporúčania hodný balík R Performance vás bude stáť 1.910,- EUR, podvozok DCC je v cenníku za 810,- EUR a určite potrebujete aj matrix LED svetlomety IQ.Light za 910,- EUR. Ostatné príplatkové položky cenníka sú otázkou požadovaného komfortu a možností financovania.
Krátka jazdná skúsenosť ukázala, že Golf R Variant zostal univerzálnym rodinným vozidlom na každý deň, ale oproti predchodcovi navyše ponúka pri ostrej jazde podstatnú porciu zábavy naviac. Verzia Variant má oproti krátkemu Golfu výhodu v neexistujúcej relevantnej konkurencii. CUPRA Leon Sportstourer je v danej triede jediným autom s pohonom všetkých kolies a hoci má výrazne priaznivejšiu cenovku, chýba jej nový „driftovací“ pohon všetkých kolies.
Volkswagen Golf R má ako päťdverový hatchback viac konkurencie, pretože s príplatkovým Akrapovičom sa cenovkou štverá do prémiového segmentu a jeho priamou konkurenciou sú Audi S3, BMW M135i xDrive a Mercedes-AMG A35 4Matic. Golf boduje lepšou (pretože zábavnejšou) technikou pohonu všetkých kolies, ale výkonom sa nemôže rovnať tej najvyššej triede hyperhatchov Audi RS3 a Mercedesu-AMG A45 S. Na druhú stranu však ponúka s ohľadom na priamu konkurenciu najviac zábavy za rozumnú cenu.
Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák