Amy Zaťková

01.10.2022

Andrej Šuhaj

Univerzálna raketa, chameleón, či len tak obyčajne povedané... rodinný kombík. Aj takto by sa dal pomenovať historicky najvýkonnejší Golf R Variant. V tejto generácii sa pod kapotou solídne ukrýva 320 koní  a 420 Nm krútiaceho momentu, nechýba pohon všetkých kolies a nový jazdný režim DRIFT.


S nadšením a radosťou Vám predstavujeme univerzálneho jazdca s nenápadným vzhľadom, ale s výrazným zvukovým prejavom - toto je nový Volkswagen Golf R Variant:

V poradí len druhá generácia dostala dvojlitrový preplňovaný štvorvalec 2.0 TSI 235 kW (320 koní, plus 20 koní oproti predchádzajúcej generácii), nový pohon 4MOTION so systémom R-Performance Torque Vectoring a sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG.

Tento nenápadný kombík dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť je vďaka príplatkovému R-Performance balíku posunutá z 250 km/h na 270 km/h. R Performance Packet ďalej obsahuje disky z ľahkej zliatiny 8Jx19 Estoril s pneumatikami s rozmerom 235/35 R19 a predovšetkým, nové jazdné režimy Drift a Special.

Jazdný profil Special bol vyladený na Nordschleife a svojim poddajnejším naladením tlmičov sa skvele hodí aj na slovenské cesty. Asi si viete predstaviť ten široký úsmev na tvári človeka, ktorý sedí za volantom a naplno využíva jeden z týchto špeciálnych režimov a... asi si viete predstaviť aj tú kadenciu vybraných slov z úst „upätých“ členov posádky, ktorí zažívajú dynamickú jazdu len z pohľadu spolujazdca.

 

 

 

Volkswagen Golf R Variant

Mačovská funkcia Launch Control dokáže pritlačiť do sedadiel všetkých účastníkov zájazdu. Zažiť prudkú akceleráciu za volantom je jeden z momentov, kedy sa zo serióznych oteckov opäť stávajú chlapci a ak to vidí tá druhá polovička rodiny, obávam sa, že argument kúpy tohto „rodinného kombíka“ nemusí obstáť.  Aby sme boli politicky korektní a trošičku si to vyžehlili, samozrejme R Variant ponúka aj prorodinný režim Comfort, v ktorom sa dá jazdiť celkom eko-/logicky/nomicky, ako aj režim Individual s možnosťou prispôsobenia si parametrov podľa vlastnej vôle pre každodenné výpravy za dobrodružstvom (pod rúškom anonymity).  

Volkswagen Golf R Variant

K vzhľadu Golfu R Variant veľké ódy nečakajte, neprídu. Všetci, ktorým toto auto učarovalo majú svoje dôvody prečo a jeho neutralitu, ktorú niektorí nazývajú až nudou, dokážu  oceniť.  Ako správne rodinné auto, na prvý pohľad ho ani v typickej modrej Lapiz metalíze nezaradia k rebelským pretekárskym autám. Teoreticky je tu možnosť, že ho prezradia masívne koncovky výfukov a burácajúci sprievodný zvuk (aj z reproduktorov).

Volkswagen Golf R Variant

V interiéri, typicky pre R, nájdete šedo - modré športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy s výborným bočným vedením, „carbon look”,  modré prešívanie a modré podsvietenie. Na koženom volante s dostatočne dlhými pádlami pre manuálne radenie sa nachádza množstvo lesklých dotykových tlačidiel. Takéto riešenie, ako aj klavírny lak prítomný (nielen) okolo 10 palcového farebného dotykového displeja, žiaľ pôsobia ... menej kvalitne s krátkou budúcnosťou dokonalého vzhľadu. Máme skúsenosti, že takéto lesklé materiály sa pri štandardnom používaní veľmi rýchlo doničia.

Volkswagen Golf R Variant

Čísla uvedené v produktových listoch sú super, ale ako sa to prejavuje v skutočnosti? Reklama tentokrát neklame a 320 koní s pohonom 4MOTION je cítiť aj v skutočnosti. Reakcie na plynový pedál prichádzajú okamžite, práca prevodovky je rýchla a hladká. Pohon všetkých kolies dožičí výborný pocit z jazdy nielen za ideálnych podmienok, tešiť sa môžete zo skvelej jazdy aj keď naprší a ešte neuschne. Napriek voliteľnej adaptívnej regulácii podvozka DCC, by som ho nazvala skôr tvrdým, ako komfortným.

Volkswagen Golf R Variant

Ťažnou „silou“ Variantu R je okrem skvelej dynamiky jeho univerzálnosť. Aj keď..., nebudeme predstierať, že si ho vyberáme kvôli batožinovému priestoru 611 (resp. 1642) litrov. Nebude to ani pre jeho úžasnú spotrebu, ktorá vo veľkej miere závisí od vodiča (7,5 litra na 100 km nie je fikcia, ale s ťažkou nohou sa to môže vyšplhať aj nad 11 l). Dlhodobá priemerná spotreba nášho týždenného jazdenia bola 8,7 l/100 km.

Volkswagen Golf R Variant

Golf R Variant chceme preto, lebo vďaka nemu sa z nás za volantom stávajú úprimne sa radujúce deti. Okrem „surovej“ podstaty, ktorú oceňujeme,  by som vyzdvihla jedno pozemské pozitívum, ktoré tu doposiaľ nebolo. Prvý krát v dejinách existencie Golf R je tu možnosť zakúpenia si ťažného zariadenia. Vivat ťažné zariadenie, už len loď nám bude chýbať :-).

Volkswagen Golf R Variant

Po týždni si myslím toto: Volkswagen Golf R Variant je bipolárna voľba „Take it or Leave It“. Ak si ho chcete vziať a zažiť opakujúce sa bezprostredné pocity a radosť z jazdy, musíte si pripraviť aspoň 49. 290 Eur aj s DPH. Ak si eRkový Variant chcete ešte vyšperkovať tak ako bol testovaný model, na to Vám skoro 50.000 Eur nestačí, tam je potrebné zaplatiť 58.290 Eur.

Volkswagen Golf R Variant

Jeden z múdrych výrokov úžasného spisovateľa menom Gabriel Garcia Márquez znie, že každý človek má tri životy, a to verejný, súkromný a tajný. Maximálne s ním súhlasím a verím, že práve Volkswagen Golf R Variant dokáže byť spoločníkom v každom jednom živote človeka.

Autor: Amy Zaťková, Foto: Andrej Šuhaj a Miro Vilím


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.