Druhá generácia modelu T-Roc sa oficiálne predstavila v auguste tohto roka, už v priebehu novembra sa uskutočnila jej medzinárodná dynamická prezentácia a my sme boli pri tom. Aké sú naše prvé dojmy?
Model T-Roc je prvým modelom značky Volkswagen, ktorého celé portfólio pohonných jednotiek bude elektrifikované. Spočiatku sú k dispozícii dve motorizácie s mild hybridnou technikou poháňajúce výlučne kolesá prednej nápravy, neskôr pribudne full hybrid 1,5 TSI v dvoch výkonových verziách (100 kW a 125 kW), opäť s pohonom prednej nápravy a tiež motor 2,0 eTSI (EA888 evo5) v dvoch verziách, ktoré budú k dispozícii s pohonom všetkých kolies 4MOTION. Dvojlitrový motor bude mať v základnej verzii výkon 150 kW (204 koní) a 320 Nm, Volkswagen uvádza aj predbežné dynamické údaje: zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy, maximálna rýchlosť 226 km/h.
Motor 1,5 eTSI je spárovaný výlučne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG) a to v dvoch výkonových verziách. Základ má výkon 85 kW (116 koní) a 220 Nm v rozsahu od 1.500 do 3.000 otáčok za minútu, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 10,6 sekundy, maximálna rýchlosť je 196 km/h.
Silnejšia verzia rovnakého motora má výkon 110 kW (150 koní) a 250 Nm v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h má hodnotu 8,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 212 km/h.
Na prvé jazdy sme si vybrali výkonnejšiu verziu, ktorá bude pre väčšinu budúcich zákazníkov ideálnym kompromisom medzi dostatočným výkonom, dobrou spotrebou a primeranou cenou. Hustota dopravy v okolí Lisabonu, ktorý bol miestom prezentácie, ale aj miestami veľmi úzke okresné cesty neponúkali priestor na nejaké športové jazdenie, no na druhej strane to ani nemá byť úlohou základných motorizácií.

Prvú etapu po diaľnici sme absolvovali s priemernou spotrebou 5,9 litra, jazda v meste a na okresných cestách s častými zastávkami si už vyžiadala o tri litre viac. Uvedené hodnoty sú pochopiteľne orientačné, reálnu spotrebu si budeme môcť overiť až v klasickom domácom teste.

Spolupráca motora a prevodovky je harmonická, pomáha jej mild hybridná technológia tvorená štartovacím generátorom napájaným lítiovo-iónovou batériou s napätím 48 Voltov. Elektrická sústava podporuje spaľovací motor prídavným výkonom 14 kW (19 koní) a krútiacim momentom 56 Nm. Batéria sa dobíja automaticky rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení vozidla, práca mild hybridnej technológie je pri bežnej jazde takmer nepostrehnuteľná.

Podvozok bol v našom prípade vybavený deväťnásťpalcovými kolesami a adaptívnymi tlmičmi DCC klasickej konštrukcie, teda bez dvojventilovej techniky určenej pre modely Tiguan, Tayron a Passat. Tuhosť tlmičov je v jazdnom profile Individual nastaviteľná v pätnástich krokoch, čo umožňuje nastavenie najmäkšieho podvozka v kombinácii s nastavením pohonu do režimu Sport. Na každodenné jazdenie sa však ako ideálny kompromis javí komfortné nastavenie jazdného profilu, aj na 19 palcových kolesách je komfort podvozka veľmi dobrý. Dvadsaťpalcové kolesá by som však odporúčal na naozaj veľmi dobré cesty.

Súčasťou výbavy je v prípade adaptívneho podvozka aj výborné progresívne riadenie. Pre základnú motorizáciu a ani v stupni výbavy Life nie je DCC dostupné, pre výkonnejšiu verziu je k dispozícii za príplatok 860,- EUR (výbava Style), resp. 780,- EUR (výbava R-Line).

Základná motorizácia 1,5 eTSI s výkonom 85 kW je dostupná pre výbavu Trend s cenou od 25.490,- EUR a pre výbavu Life od 27.990,- EUR. Na slovenskom trhu je cenový rozdiel medzi motorizáciami vo výbave Life 2.500,- EUR, teda výkonnejšia verzia motora 1,5 eTSI stojí vo výbave Life od 30.490,- EUR.


Dve najvyššie výbavy Style (od 33.890,- EUR) a R-Line (od 34.890,- EUR) sú k dispozícii len s výkonnejšou verziou motora 1,5 sTSI (110 kW). Všetky vyššie uvedené ceny platia so zohľadnením uvádzacieho bonusu 1.500,- EUR, resp. 2.000,- EUR pre výbavy Style a R-Line a platia do 31.12.2025.


Od roku 2026 sa postupne dostanú do predaja vyššie spomínané full hybridné verzie, ktorých základom bude štvorvalcový motor 1,5 TSI, ako aj motor 2,0 eTSI s výkonom 150 kW (204 koní), ktorý dostane obdobnú mild-hybridnú technológiu ako už dostupné motorizácie. Dvojlitrový motor bude k dispozícii výlučne s pohonom všetkých kolies.
Návrat kráľa (T-Roc R)
V roku 2027 sa na trh dostane aj vrcholná verzia modelového radu. Príjemným prekvapením je návrat modelu T-Roc R, tentoraz s výkonom 245 kW (333 koní). Jeho dvojlitrový motor bude rovnako vybavený technológiou mHEV, čo zaručí plnenie emisnej normy Euro 7. Uvedenie nového motora dáva nádej aj pre Golf R, ktorý by po presťahovaní výroby do Mexica v roku 2027 a prípadnom facelifte mohol dostať rovnakú pohonnú jednotku.

Podobne ako jeho menší brat, aj motor 2,0 TSI (EA888 evo5) bude disponovať turbodúchadlom s variabilnou geomeriou lopatiek kompresora (VTG), vstrekovací tlak však bude dosahovať až 500 barov (motor 1,5 eTSI 350 barov).
Na veľkosti záleží
Nový T-Roc je priestrannejší, jazdí lepšie a svoju posádku poteší aj kvalitne pôsobiacim interiérom. Ten obsahuje niekoľko nových špecifických prvkov, ktoré v inom modeli od Volkswagenu (zatiaľ) nenájdete. Textilné čalúnenie palubnej dosky pôsobí na prvý pohľad hodnotne a na nový spôsob otvárania dverí kľučkami integrovanými do madiel dverí si rýchlo zvyknete.

Viac vnútorného priestoru. Prvá generácia modelu T-Roc bola veľmi kompaktná a hoci bol vpredu dostatok miesta, v porovnaní s modelom Golf siedmej a ôsmej generácie bolo vzadu výrazne menej miesta. Druhá generácia T-Rocu priniesla prechodom na platformu MQB evo citeľné zlepšenie, rázvor a tým aj priestor pre zadných pasažierov narástol o takmer tri centimetre.

Volkswagen T-Roc druhej generácie je s dĺžkou 4.373 mm o 122 mm dlhší ako predchodca, rázvor kolies vzrástol na 2.631 mm (+28 mm). Tieto prírastky sa premietli do zväčšenia vnútorného priestoru kabíny i objemu batožinového priestoru o 30 litrov na výsledných 475 litrov.


Nový T-Roc má šírku (bez vonkajších spätných zrkadiel) 1.828 mm (+9 mm) a výšku 1.562 mm (+9 mm). Nová platforma a nárast vonkajších rozmerov posunul nový T-Roc o pol triedy vyššie a výraznejšie sa tým odlišuje od menších crossoverov značky. Volkswagen T-Cross má dĺžku 4.131 mm (-242 mm), Taigo meria na dĺžku 4.269 mm (-104 milimetrov) a Tiguan aktuálnej generácie je dlhý 4.539 mm (+166 mm).

Nový T-Roc je výrazne aerodynamickejší, čo prispieva k dobrej spotrebe paliva. Koeficient aerodynamického od 0,29 predstavuje oproti predchodcovi zlepšenie o 10 percent. Na želanie môže byť nový T-Roc vybavený až 20-palcovými kolesami (predtým do 19 palcov).

Interiér pôsobí útulným dojmom, no skutočne poskytuje dostatok vnútorného priestoru. Samostatne stojaci prístrojový panel má uhlopriečku 10 palcov a je k dispozícii vo verzii Digital Cockpit a Digital Cockpit Pro (pre výbavy Style a R-Line), ktorý umožňuje napríklad aj zobrazenie mapy.

Prístrojový panel dopĺňa obrazovka multimediálneho systému, ktorá má pre základnú výbavu Trend uhlopriečku 10,3 palca a pre výbavy Life, Style a T-Roc už 12,9 palca. Zobrazovanie rozhrania prvýkrát pre model T-Roc dopĺňa head-up displej premietaný na čelné sklo.


Nový Volkswagen T-Roc nepochybne nadviaže na predajné úspechy prvej generácie, ktorej sa predalo takmer 2 milióny kusov a ešte aj v tomto roku je najpredávanejším európskym SUV.


Viac priestoru a lepší interiér zároveň posúvajú T-Roc o pol triedy vyššie, čím sa z neho stáva priamy konkurent ikonického modelu Golf. A na rozdiel od Golfu, ktorého výroba sa podľa aktuálnych informácií sťahuje do Mexika, T-Roc sa bude spolu s modelom ID.1 vyrábať v Portugalsku, čo z neho robí najdôležitejší európsky kompaktný model značky Volkswagen.
Autor: Miro Vilím, Foto: Volkswagen































































