Autá typu SUV sú ako ženy. Multifunkčné. Kým ženské pohlavie musí plniť úlohu partnerky, matky, milenky, kuchárky, či chyžnej, SUV-čka spájajú komfort, bezpečnosť, štýl a praktickosť, preto sú stále vyhľadávanými exemplármi a ťahúňmi predajov mnohých automobiliek. Kumulujú funkcionalitu klasických kombíkov, rodinných vanov a terénnych vozidiel. A presne to dnes ľudia chcú!
Áut pre rodiny je na trhu veľa a každé jedno si bezpečne hovie na svojom „zatiaľ“ stabilnom mieste na základe preferencií svojich budúcich majiteľov. Ale pozor! Prichádza nový Volkswagen Tayron, ktorý rozvíri stabilné a relatívne pokojné vody na trhu. Už na prvý pohľad je jasné, že to nie je len „predĺžený Tiguan“. Je to sebavedomý brat, ktorý si kvalitou svojej osobnosti razí cestu za popularitou. Je väčší, mohutnejší a najmä, dôsledne navrhnutý pre potreby nielen štandardnej rodiny typu 2 plus 2.
Prvý dojem? Fialové auto s veľkým sebavedomím
Nový Tayron postavený na platforme MQB Evo zdieľa technický základ s Tiguanom, no v realite sú to dve samostatné osobnosti. Tayron je dlhý 4.770 mm, široký 1.852 mm, vysoký 1.660 mm a rázvor má hodnotu 2791 mm. Oproti Tiguanu je v kabíne, aj v kufri citeľne viac miesta. Možno okrajovo pripomína koncernového súrodenca, ale Tayron pôsobí technickejšie a dizajnovo čistejšie.

Keďže špirálovitá DNA má v sebe alelu užívateľnosti pre rôzne veľké rodiny, model Tayron je vo všeobecnosti dostupný v 5-miestnej alebo 7-miestnej verzii, pričom 5-miestna verzia ponúka batožinový priestor 885 litrov, po sklopení sedadiel až 2090 litrov, čo je v praxi dosť na všetky rodinné „nevyhnutnosti“. Ak si ale zo širokej škály motorizácií vyberiete eHybrid, ako bola testovaná „fialka ultra“, z batožinového priestoru ubudne, takže na konci rovnice zostane „iba“ 705 l, resp. 1915 l čistého batožinového priestoru a budete mať k dispozícii iba 5 miest na sedenie.
Dizajnový jazyk? Strohá dokonalosť s prvkami elegancie
Svetelný podpis loga vpredu aj vzadu, presne tak, ako aj podpis modelu vďaka sériovým svetelným lištám rušia akúkoľvek anonymitu. Matrix HD svetlomety IQ.Light zlepšujú viditeľnosť počas noci a vďaka dynamickej regulácii diaľkových svetiel Light Assist osvetľujú cestu bez rušivých efektov pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Výbava Elegance poteší príjemne čistým a strohým luxusom.
Veľmi pekne pôsobí dekor z prírodnej drevenej dyhy, ktorý vytvára krásny kontrast k digitálnemu kokpitu. Jednoduché línie dopĺňajú moderné prvky.
Balík Infotainment ponúka 12,9" farebný dotykový display s navigáciou Discover Media Max, digitálny Cockpit Pro–LCD prístrojový panel, ako aj Head–up display s funkciou zobrazovania jazdných navigačných údajov do zorného poľa vodiča. Veľkým potešením je aplikovaný návrat fyzických tlačidiel na volante.
Doplňujúcou funkčnou jednotkou je tlačidlo Driving Experience, ktorým môžete jednoducho meniť (nielen) jazdné režimy. Kým bezpečnosti a komfortu dopomáhajú asistenčné systémy – proaktívny bezpečnostný systém, Travel Assist, Emergency Assist, ale aj kamerový systém Area view 360°, o komfort vodiča sa postará ErgoActive sedadlo a o pasažiera športovo – komfortné predné sedadlo.
Predné sedadlá disponujú masážnou funkciou a v rámci balíka Vyhrievanie Plus budú nielen predné a zadné sedadlá vyhrievané, ale aj čelné sklo a volant. O vzdušnosť a čistý lineárny pocit decentného luxusu sa postará aj farebná kombinácia a kvalita poťahových materiálov. Samozrejme, farebný výber sa prispôsobuje individuálnym preferenciám budúcich majiteľov.
Tichý, výkonný a elektrifikovaný
Zo širokej ponuky motorizácie sa nám na test „ušiel“ štvorvalec, plug-in hybrid (eHybrid), ktorý kombinuje 1.5 TSI benzínový motor s výkonom 130 kW (177 koní) s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm pri 1500 – 4000 ot./min. a elektromotor. Ich spoluprácou vzniká systémovým výkonom 200 kW (272 koní).
Kým ostatné spaľovacie motory spolupracujú so 7 stupňovou DSG prevodovkou, pre eHybridy je k dispozícii šesťstupňové DSG. Práca prevodovky je plynulá, tichá, veľmi dobre zladená s pohonom predných kolies. Modely eHybrid síce nemajú pohon všetkých štyroch kolies, majú však batériu s kapacitou 19,7 kWh a elektrický dojazd cca 100 km.
Celková spotreba je zásadne ovplyvnená tým, či je batéria nabitá a či sa využíva hybridný pohon alebo sa jazdí výlučne na elektrinu. Osobne som zástancom využívania takého typu jazdy, pre akú bolo auto „cielene vyrobené“. Ak mám eHybrid, rada využívam možnosť hybridnej kombinácie, čo by mala byť prapodstata existencie danej kombinovanej motorizácie.
Aj vďaka tomu sa mi počas testu podarilo jazdiť s priemernou spotrebou 4,9 l/100 km a 8,4 kWh/100 k. Ak ste tiež názoru, že hybrid má slúžiť ako hybrid a využije DC nabíjanie s kapacitou max. 40 kW, dobíjanie do plnej sily netrvá viac ako pol hodinku. To je čas na rýchlu kávu alebo návštevu obľúbenej remeselnej pekárne.
Posuvné sedadlá v druhom rade, či 3-zónová klimatizácia patria medzi prvky podčiarkujúce komfort presne tak, ako vyhrievanie či ventilácia sedadiel, ktorá sa stáva vyhľadávaným prvkom výbavy. Viac, ako tieto prvky podčiarkujúce pohodlie potešia dvojité sklá, ktoré zabezpečujú výbornú hlukovú izoláciu od okolia, čo vylepšuje celkový dojem z jazdy.
Jazda ako na vankúši, podvozok ako z rozprávky
Volkswagen Tayron využíva DCC Pro adaptívny podvozok s dvojventilovými tlmičmi, čo znamená, že dokáže byť úžasne plavný, ale aj športovo stabilný, keď treba. Napriek jeho veľkosti je výborne obratný a užívateľsky veľmi príjemný. Samozrejme, nie je to pretekársky špeciál a nie je to ani luxusná limuzína, ktorou nahneváte polovicu svojho životného okolia.
Toto auto spĺňa všetky povinnosti, ktoré mu jeho tvorcovia priradili, či už vo verzii ako 5-miestne auto s obrovským batožinovým priestorom alebo v prípade ostatných motorizácií ako 7-miestny špeciál pre početnejšiu rodinku.
A aj keď žijeme veľmi zvláštnu dobu, kedy sa extrémne zdražovanie dotýka čohokoľvek, čo je na predaj, Volkswagen Tayron sa zázrakom „drží pri zemi“. Akciová cena základnej výbavy Life a motorizácie 1.5 eTSI ACT DSG (mild hybrid) je toho času 39.990,- EUR.
Nominálne najvýkonnejší model, 1.5 TSI eHybrid DSG s výkonom 200 kW, vo výbave Elegance začína na sume 53.290,- EUR. Cena nášho exempláru v krásnej metalíze Fialová Ultra, s 20"diskami z ľahkej zliatiny Cannes, ktorým sme brázdili spevnené slovenské cesty sa vďaka príplatkovej výbave vyšplhala na sumu 59.750,- EUR.
Volkswagen Tayron je SUV, ktoré „to nehrá len na efekt“, ale prináša praktické riešenia pre každodenný rodinný život. Je veľký, bezpečný, tichý a výkonný. Nie je to Touareg, ale v mnohom sa mu nečakane približuje. Pre mňa je nový Tayron výborný kompromis medzi emóciou a rozumom. Žiadne zbytočnosti, len strohá dokonalosť, akú od Volkswagenu čakáte.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko