Volkswagen Tiguan dlhodobo patrí medzi najobľúbenejšie autá v Európe a jeho tretia generácia nadväzuje na úspechy svojich predchodcov. Za minulý rok sa na trhoch 28 európskych krajín predalo 164.604 kusov, čo predstavuje nárast o 17% oproti roku 2023.
Nová generácia má tento rok dokonca ambíciu dostať sa do prvej desiatky najpredávanejších vozidiel, za prvý štvrťrok aktuálneho roka sa na európsky trh podarilo umiestniť až 49.403 kusov (+44% oproti rovnakému obdobiu roka 2024).
K mimoriadnej obľube modelu Tiguan nepochybne prispieva aj široká paleta motorizácií pozostávajúca výlučne zo štvorvalcových motorov s objemom 1,5 (benzín) a 2,0 litra (benzín a nafta). Prenos výkonu na predné alebo všetky štyri kolesá zabezpečuje výlučne sedemstupňová automatická prevodovka (DSG).
Atraktívna základná cena
Základom ponuky je motor 1,5 eTSI s výkonom 96 kW (130 koní), pre slovenský trh dostupný len v základnej výbave „Tiguan“. So zohľadnením bonusu 3.000,- EUR je model Tiguan k dispozícii s atraktívnou cenou od 29.990,- EUR s DPH (!).
Výkonnejšia verzia rovnakého motora 1,5 eTSI má výkon 110 kW (150 koní) a je dostupná s výbavami Life, Elegance a R-Line, ale aj ako špeciálny model Limited s výbavou v hodnote 4.540,- EUR obsiahnutou v cene 36.590,- EUR. Základom pre model Limited je výbava Life, inak v aktuálnom cenníku začínajúca na sume 36.290,- EUR.

Nová technika pre zo siete nabíjateľné hybridy
Motor 1,5 eTSI evo2 s výkonom 110 kW (150 koní) a 130 kW (177 koní) je základom aj pre dve nové plug-in hybridné motorizácie a nahrádza tak predchádzajúci motor 1,4 TSI. Obidve výkonové verzie spaľovacieho motora dosahujú maximálny výkon v rozsahu od 5.500 do 6.000 otáčok za minútu a maximálna hodnota krútiaceho momentu 250 Nm je dostupná v obidvoch prípadoch v rozsahu od 1.500 do 4.000 otáčok za minútu.
V spojení s elektromotorom HEM80evo s výkonom 85 kW (115 koní) a 330 Nm integrovaným do skrine novej šesťstupňovej automatickej prevodovky (eDSG DQ400e evo) ponúka základná PHEV verzia systémový výkon 150 kW (204 koní) a 350 Nm. Systémový výkon silnejšej verzie je až 200 kW (272 koní) a 400 Nm a je najvýkonnejšou verziou celého modelového radu.
Nové plug-in hybridné modely na platforme MQB evo ponúkajú batériu s využiteľnou kapacitou až 19,7 kWh (predchodca 10,6 kWh), čo by malo umožňovať dojazd na elektrickú energiu až do 100 km. Batéria zabezpečujúca energiu pre pohon sa skladá z 96 modulov s externým kvapalinovým chladením a je umiestnená pred zadnou nápravou, čo prispieva k vyváženým jazdným vlastnostiam. Pri zohľadnení elektrického dojazdu by mali plug-in hybridné verzie vďaka 45 litrovej nádrži umožňovať kombinovaný dojazd okolo 1000 kilometrov.
Všetky hybridné pohonné jednotky poháňajú výlučne kolesá prednej nápravy, verzia s pohonom všetkých kolies pre tieto motorizácie nie je dostupná. Pohon všetkých kolies je vyhradený len pre dvojlitrové pohonné jednotky v troch verziách: s motorom 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní), jeho výkonnejšou verziou 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní) a v kombinácii s naftovým motorom s výkonom 142 kW (193 koní).
Reálna spotreba a nabíjanie pre eHybrid
V rámci nášho redakčného testu sme mali možnosť vyskúšať základnú verziu modelu Tiguan eHybrid. Testovací týždeň sme rozdelili na dve časti, tá prvá simulovala podmienky, v ktorých by zo siete nabíjateľný hybrid nemal dávať zmysel.
Auto sme na test prevzali s indikovaným elektrickým dojazdom len 28 km (SOC batérie bolo 32%) a dojazdom na benzín 650 km. Po veľmi krátkom využití celej dostupnej elektrickej energie (8 kilometrov dynamickej jazdy) sme auto niekoľko dní vôbec nenabíjali. Priemerná spotreba, 6,9 litra benzínu a 1,5 kWh na 100 km, po odjazdení takmer piatich stoviek kilometrov (484 km) veľmi príjemne prekvapila. Indikovaný dojazd bol 190 km, teda na 45 litrovú nádrž paliva by sme prešli (teoreticky) 674 kilometrov.
Reálna priemerná spotreba paliva aj pri vybitej batérii tak zodpovedá spotrebe verzie s motorizáciou 1,5 eTSI s rovnakým výkonom benzínového motora (110 kW / 250 Nm) s výrobcom udávanou priemernou spotrebou 6,2 – 6,4 litra na sto kilometrov.
Nabíjanie: popri zvýšeniu nabíjacieho výkonu striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW je k dispozícii prvýkrát aj rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom s deklarovaným výkonom až do 40 kW. V prvom prípade by malo nabitie plne vybitej batérie do plnej kapacity trvať približne 2 hodiny, v prípade rýchleho nabíjania by malo byť možné dobiť batériu z 10 percent na 80 percent za približne 25 minút.
Naše prvé nabíjanie jednosmerným prúdom (SOC z 0% na 100%) trvalo až nečakane dlho, viac ako 53 minút. S plnou batériou palubný počítať vypočítal elektrický dojazd na 96 km (dojazd na spaľovací motor pochopiteľne zostal na úrovni 190 km). Prvým nabíjaním začala po štyroch dňoch testu druhá etapa, v ktorej sme sa snažili vozidlo nabíjať pravidelne a jazdiť čo najviac na elektrickú energiu.
Prvá cesta z nabíjačky s plne nabitou batériou smerovala domov. Po prejdení 39 kilometrov na elektrinu, so spotrebou 17,8 kWh (a nulovou spotrebou paliva) nám palubný počítač indikoval dojazd ďalších 75 elektrických kilometrov. Teoretický dojazd na elektrinu (114 km) sa nám v praxi nepotvrdil, nasledujúci deň sme po prejdení 38 kilometrov mali zostávajúci dojazd 19 km. Celkový dojazd (39+38+19) tak zodpovedal po prvom nabíjaní indikovanému dojazdu 96 kilometrov. Po druhom nabíjaní palubný počítať elektrický dojazd odhadol na 105 kilometrov.
Nasledovala dlhšia cesta takmer výlučne na diaľnici, s dvomi nabíjacími zastávkami, jedna z nich trvala len pár minút, tá druhá bola tretím nabíjaním do plnej kapacity. Aj napriek krátkodobému nabíjaciemu výkonu až 39,5 kW trvalo plné nabitie batérie (20,99 kWh, SOC z 2% na 100%) až 47 minút. Odmenou za nabíjanie bola priemerná spotreba paliva 3,8 litra a 11,1 kWh na 100 km na trase dlhej 297 kilometrov. Po najazdení 987 kilometrov sme celý test ukončili s priemernou spotrebou 4,7 litra a 8,7 kWh na 100 kilometrov.
Oplatí sa Tiguan eHybrid?
Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná, pretože je podmienená spôsobom jeho používania a predovšetkým možnosťami nabíjania. Ako sme už vyššie uviedli, spotreba paliva sa ani pri úplne vybitej batérii zásadne neodlišuje od mild-hybridnej verzie s rovnakým výkonom. Ak by sme zohľadnili len rozdiel v základnej obstarávacej cene oboch modelov, výrazný rozdiel 4.200,- EUR s DPH hovorí v prospech verzie 1,5 eTSI.
Ak však máte možnosť nabíjať doma a prípadne máte k dispozícii aj vlastnú fotovoltiku, hybrid dobíjateľný zo siete dáva zmysel. Reálny elektrický dojazd na úrovni 100 kilometrov môže pre veľkú skupinu užívateľov znamenať, že v rámci každodenných jázd budú jazdiť prevažne na elektrickú energiu. Podobne môže byť Tiguan eHybrid zaujímavý aj pre firemné flotily, hoci tam sa skôr predpokladá využitie rovnakej techniky v Passate.
O narastajúcej obľube plug-in hybridných modelov svedčia aj celoeurópske predaje, Tiguan PHEV sa s počtom 22.827 kusov predaných za rok 2024 dostal do prvej desiatky vozidiel PHEV, čo zároveň znamenalo nárast o 10% a podiel v rámci modelového radu takmer 14%.
Základná cena modelu Tiguan eHybrid Limited 40.490 EUR s DPH (verzia eTSI stojí 36.590,- EUR) je totožná s modelom Tiguan 2,0 TSI 4MOTION a teda môžete si vybrať medzi plug-in hybridným modelom alebo pohonom všetkých kolies. Systémový výkon 150 kW (204 koní) je rovnaký, dynamické parametre porovnateľné. Hybridný Tiguan zrýchli z nuly na 100 km/h za 8 sekúnd, maximálna rýchlosť je 210 km/h, čisto benzínový model 2,0 TSI 4MOTION bez akejkoľvek hybridnej technológie zrýchli z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 229 km/h. Priemerná spotreba benzínového dvojlitra sa podľa údajov automobilky má pohybovať na úrovni 7,5 až 7,7 litra na 100 km.
Záverom niekoľko postrehov k fungovaniu podvozku, pohonu a interiéru. Už v sériovej výbave modelu Tiguan eHybrid Limited je adaptívne odpruženie DCC Pro, ktoré v kombinácii s osemnásťpalcovými kolesami Napoli pôsobilo harmonickejšie ako v skôr testovanej verzii R-Line s dvadsaťpalcovými diskami York. Nami testovaný exemplár bol jedným z prvých kusov na Slovensku a občas sa stalo, že prechod medzi hybridným a čisto spaľovacím spôsobom pohonu nebol úplne hladký a pri vybitej batérii a brzdení do zastavenia sa akoby predné kolesá nakrátko zablokovali. Zrejme však pôjde len o vec prvých výrobných sérií.
Interiér modelu Tiguan eHybrid Limited vychádza z verzie Life a s 12,9 palcovým farebným dotykovým displejom multimediálneho systému pôsobil vďaka striedmejšiemu použitiu lesklých čiernych plastov lepším dojmom ako verzia R-Line. To je však otázka individuálneho vkusu a samozrejme konkrétnej konfigurácie.
Interiér inak pôsobí veľmi kvalitným dojmom, aj základné sedadlá poskytujú dostatok pohodlia na dlhých trasách a rovnako variabilný (posuvná zadná lavica) je aj interiér. Drobnou nevýhodou eHybridu môže byť objem batožinového priestoru, jeho základná hodnota je 490 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.486 litrov), mild-hybridný model s motorom 1,5 eTSI s pohonom predných kolies disponuje objemom až 652, resp. 1.650 litrov.
Záver
Volkswagen Tiguan eHybrid môže byť zaujímavou alternatívou pre užívateľov, ktorý majú možnosť pravidelného nabíjania striedavým prúdom, či je to cez noc doma alebo v priebehu dňa v „práci“. Možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom dáva zmysel najmä pri dlhých cestách a podobne ako v prípade elektromobilov platí, že dve nabíjacie zastávky s nabíjaním z 10% na 80% SOC sú efektívnejšie ako jedno nabíjanie plne vybitej batérie do 100% SOC.
Pre tých, ktorí naopak možnosť pravidelného nabíjania jednosmerným prúdom nemajú, plug-in hybrid nedáva kvôli cenovému rozdielu zmysel, hoci ani pri úplne vybitej batérii nie je spotreba zásadne vyššia ako v prípade mild-hybridného pohonu. Pre niekoho môže byť v cene eHybridu zaujímavejší dvojlitrový motor s rovnakým výkonom, ale pohonom všetkých kolies.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný