Miro Vilím

25.12.2021

Jakub Čajko

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.


Pohľad do minulosti

Druhá generácia modelu Touareg bola dostupná nielen s naftovým osemvalcom, ale na niektorých trhoch aj s benzínovým osemvalcom, samostatnú verziu R však nikdy nedostala. Ak ste chceli R, mohli ste zvoliť balík výbavy R Line pre exteriér a interiér. Najvýkonnejšou verziou bola práve tá hybridná, kombinujúca benzínový, kompresorom prepĺňaný vidlicový šesťvalec s objemom troch litrov a výkonom 333 koní a elektromotor s výkonom 68 koní do systémového výkonu 380 koní a 440 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť dosahovala hodnotu 240 km/h. Rýchlejší ako hybrid bol naftový osemvalec s výkonom 340 koní a silou 800 Nm, ktorý sa s časom 5,8 sekundy z nuly na 100 km/h a maximálnou rýchlosťou 242 km/h stal vrcholom ponuky. Ak by som chcel byť cynický, napíšem, že druhá generácia nedokázala nadviazať na slávu tej predchádzajúcej. Na druhej strane, menšie motory mali porovnateľné výkony a podstatne nižšiu spotrebu.

Prvá generácia modelu Touareg ponúkala ikonický päťlitrový motor V10 TDI v základnej verzii s výkonom 313 koní a silou 750 Nm a tento motor sa stal základom pre prvé „R“ v portfóliu modelového radu. Touareg R50 mal výkon zvýšený na 350 koní a 850 Nm, vďaka čomu dosahoval zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy, maximálna rýchlosť bola 235 km/h. Dodnes si pamätám prvé jazdné dojmy zo základnej V10, hoci zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy na stovku dnes neznie dramaticky, subjektívne dojmy z oneskoreného nástupu plnej sily 750 Nm boli ohromujúce.

 

Volkswagen Touareg R

Ako prvé SUV vôbec dostala prvá generácia modelu Touareg benzínový atmosférický dvanásťvalcový motor (!). Volkswagen Touareg W12 Sport bol pôvodne zamýšľaný ako limitovaná edícia, ale po facelifte modelového radu sa stal „bežnou“ súčasťou ponuky. Vidlicový atmosférický dvanásťvalec produkoval výkon 450 koní a 600 Nm, zrýchlenie z nuly na sto km/h trvalo 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť bola limitovaná na 250 km/h. Mimochodom, tento motor Volkswagenu po doplnení dvomi turbodúchadlami ďalej žije v modeloch značky Bentley. Bentayga Speed je jedným z dvoch SUV, ktoré má pod kapotou dvanásť valcov (tým druhým je Rolls-Royce Cullinan), s výkonom 635 koní a silou 900 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 306 km/h.

Pohľadom petrolistu by voľba vrcholnej motorizácie pre aktuálnu tretiu generáciu Touaregu bola jasná. Chceli by sme prepĺňanú W12! Technicky jednoducho uskutočniteľná verzia však nikdy nebola predmetom reálnych úvah automobilky. Dôvody si môžeme len domýšľať, ale jedným z nich zrejme bude aj snaha o zachovanie exkluzivity značky Bentley. No dobre, budeme teda skromnejší a chceme aspoň benzínový osemvalec zo sesterského modelu Audi RS Q8 a pokojne v menej výkonnej verzii, ktoré sa objavuje v modeloch SQ7 a SQ8. Prečo sme ho nedostali...? Oficiálna odpoveď bude mať určite niečo spoločné s emisiami a postupnou elektrifikáciou celého modelového portfólia automobilky.

Volkswagen Touareg R

Pohon a prevodovka             

Namiesto vytúženého benzínového osemvalca je pod kapotou Toaregu R hybridné pohonné ústrojenstvo tvorené turbodúchadlom prepĺňaným motorom V6 TSI s výkonom 250 kW (340 koní) a elektromotorom s výkonom 100 kW (136 koní). Hodnoty maxima krútiaceho momentu sú pre benzínový motor 450 Nm, pre elektrický 400 Nm. Systémový výkon dosahuje už v úvode spomínaných 340 kW (462 koní) a 700 Nm, ktorý prenáša osemstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom permanentne na všetky štyri kolesá. Centrálny diferenciál Torsen dokáže preniesť v prípade potreby až 70 percent sily na prednú nápravu a až 80 percent na zadnú nápravu. Batéria umiestnená pod podlahou batožinového priestoru má celkovú kapacitu 17,9 kWh, z toho je využiteľných 14,3 kWh.

Spolupráca spaľovacieho a elektrického motora je veľmi harmonická, v žiadnom jazdnom režime nezaťažovala posádku rušivými vplyvmi. Okrem hybridného pohonu je k dispozícii možnosť jazdy na čisto elektrický pohon až do rýchlosti 135 km/h. Veľmi rýchlo si zvyknete aj na to, že pri dostatočnom nabití batérie sa vozidlo rozbieha výlučne na elektrinu a elektrická sila vždy pomáha rýchlej odozve na pokyn akcelerátora a to aj pri zobrazovanom nulovom elektrickom dojazde.

Manažment elektrického pohonu umožňuje rezervovať stav nabitia na koniec cesty (pri aktívnej navigácii), udržiavať stav nabitia na zvolenej hodnote alebo zvýšiť stav nabitia akumulátora. Pri nabíjaní však spotreba ide rapídne hore a priemer sa pohybuje na úrovni 16 litrov benzínu na 100 km.

Volkswagen Touareg R

Spotreba

Podľa štúdie nemeckého ministerstva dopravy tvoria až 99 percent všetkých ciest trasy kratšie ako 100 kilometrov a v takýchto prípadoch dáva hybridné pohonné ústrojenstvo z emisného pohľadu zmysel. Veľkú časť denného jazdenia vybavíte vďaka udávanému elektrickému dojazdu 47 km s minimálnymi lokálnymi emisiami a na dlhé cesty máte k dispozícii kombinovaný dojazd bez potreby tankovania (alebo nabíjania) až 810 km. Automobilka udáva podľa metodiky WLTP kombinovanú spotrebu 2,7 litra benzínu a 24,4 kWh elektrickej energie na 100 km.

Aké boli naše reálne skúsenosti? Prvú jazdu som absolvoval s plne nabitou batériou v hybridnom režime, ktorý zohľadňuje stav nabitia batérie a optimálne využíva obidva pohony. Výsledkom na trase 48 kilometrov s približne polovičným podielom mestskej premávky a okresných ciest bola podľa palubného počítača priemerná spotreba 3,5 litra a 14,1 kWh na 100 km, elektrický dojazd však po dojazde do cieľa ukazoval nulovú hodnotu.

Volkswagen Touareg R

Po plnom dobití z domácej zásuvky mi palubný počítač vypočítal teoretický čisto elektrický dojazd až 54 kilometrov. Následne som absolvoval takmer identickú trasu (45 km) späť na čisto elektrický pohon s výslednou priemernou spotrebou 1,0 (slovom jeden) liter a 29,5 kWh na 100 km. Tentoraz som po dojazde do cieľa nenabíjal a batériu som po rannej jazde nechal s elektrickým dojazdom vykazujúcim nulu. Batéria však nebola úplne vybitá a jazda mestom ju rekuperáciou dokázala čiastočne nabíjať. Výsledkom cesty „z práce domov“ bola na trase 39 kilometrov priemerná spotreba 9,0 litrov a 0,1 kWh na 100 km.

Vyššie uvedené cesty spolu tvoria môj bežný denný nájazd a teda skutočne sa obvykle viem zmestiť do štúdiou uvádzaného priemeru. Pri nočnom domácom nabíjaní dokážem prejsť polovicu obvyklej dennej porcie kilometrov v čisto elektrickom jazdnom režime.

Ďalšie nabíjania boli sporadické a popri bežnej dennej rutine som s autom absolvoval aj dlhšie trasy. Výsledná spotreba na takmer tisícke odjazdených kilometrov predstavovala priemer 9,0 litrov benzínu a 2,9 kWh elektrickej energie na sto kilometrov. S ohľadom na výkon, veľkosť a predovšetkým nemalú prevádzkovú hmotnosť (2.578 kg) je to veľmi dobrá spotreba. V prípade dôsledného nočného nabíjania a eventuálnej možnosti nabíjať v práci by nebol problém zmestiť sa pri dennej porcii maximálne sto kilometrov do výrobcom udávanej kombinovanej spotreby. S ohľadom na čas nabíjania z domácej zásuvky (8 hodín pri výkone 2,3 kW) je potrebné zvážiť inštaláciu wallboxu, s maximálnym nabíjacím výkonom 7,2 kW sa čas nabíjania skráti na 2,5 hodiny.         

Volkswagen Touareg R

Jazda a podvozok

Vzduchový podvozok si aj pre najvýkonnejší Touareg musíte ako Air Paket priplatiť za 2.040,- EUR a túto investíciu v každom prípade odporúčam. V našom prípade bolo auto obuté do príplatkových 22 palcových kolies Estoril s pneumatikami 285/35 R22 a napriek tomu bola jazda aj na slovenských cestách mimoriadne komfortná. Základom pre Touareg R sú dvadsaťpalcové kolesá Braga, ktoré poskytnú nielen viac komfortu, ale vďaka vyššiemu profilu (285/45 R20) aj viac využiteľnosti na nespevnenom povrchu a lepšiu ochranu pred poškodením diskov.  

Komfortu jazdy prospieva vynikajúce odhlučnenie podvozka, do kabíny sa nedostávajú žiadne rušivé zvuky ani napriek panoramatickému strešnému oknu.

Na rozdiel od ostatných pohonných jednotiek, hybridné motorizácie Touaregu nedostanete ani za príplatok s aktívnym riadením zadnej nápravy a ani elektromechanická aktívna stabilizácia náklonu karosérie nie je k dispozícii. Absencia týchto prvkov výbavy znamená, že vzduchové odpruženie ani v športovom nastavení nedokáže eliminovať náklony karosérie pri dynamickej jazde. Na druhej strane, prirodzená práca s hmotnosťou vozidla prospieva k čitateľnosti podvozka a extrémne široké pneumatiky poskytujú dostatok priľnavosti aj pri rýchlej jazde.

Volkswagen Touareg R

Jazdné režimy Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Offroad a Snow poznáme aj z ostatných modelov Touareg, oproti tradičným modelom rodiny R chýba režim Race. Pre občasnú dynamickú jazdu je režim Sport postačujúci, napriek hmotnosti nemá Touareg problém ani pri ostrejšej jazde v kopci. Príjemne prekvapila minimálna tendencia k nedotáčavosti, auto sa správa neutrálne a až pri veľmi optimistickej nájazdovej rýchlosti sa začne cez všetky štyri kolesá kĺzať von zo zákruty. Presné riadenie síce neposkytuje príliš veľkú spätnú väzbu, ale umožňuje umiestniť auto do zákruty podľa predstáv vodiča.

V kopcoch je slušne dimenzovaná brzdová sústava (kotúče vpredu majú priemer 400 mm) úplne postačujúca, avšak pri dlhotrvajúcej dynamickej jazde sa vysoká hmotnosť začína prejavovať oslabovaním brzdného účinku. Pri bežnom režime jazdy s brzdením pomáha aj funkcia rekuperácie brzdnej energie.  

Volkswagen Touareg R

Interiér

Priestrannému interiéru dominuje Innovision Cockpit s rádionavigačným systémom Discover Premium s 15 palcovým dotykovým displejom a digitálnym prístrojovým panelom s uhlopriečkou 12 palcov. Súčasťou štandardnej výbavy sú je aj kožené čalúnenie Vienna, vpredu sú vynikajúce ergoComfort sedadlá, v našom prípade boli potiahnuté kožou Puglia s modrým prešívaním (1.480,- EUR) doplnené masážnou funkciou a aktívnou ventiláciou (1.270,- EUR). Komfort sedenia vpredu je jedným slovom vynikajúci, vzadu výborný aj vďaka posuvným sedadlám s nastaviteľným sklonom operadiel.

S ohľadom na umiestnenie batérie pod podlahou batožinového priestoru sa zmenšil jeho základný objem o 145 litrov na celkových 665 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel je k dispozícii 1675 litrov.

Touareg R má k dispozícii celú škálu asistenčných systémov, ako prvý však dostal systém Travel Assist, ktorý umožňuje asistovanú jazdu až do rýchlosti 250 km/h.

Volkswagen Touareg R

Cena

Aktuálna cena začína na sume 87.790,- EUR a ako je vidieť na príplatkoch vyššie, určite to nebude cena konečná. Sériová výbava modelu Touareg R je oproti ostatným modelom doplnená okrem spomínaného Innovision Cockpitu o 4-zónovú automatickú klimatizáciu Air Care Climatronic, vynikajúce Matrix LED svetlá ako súčasť balíka IQ.Light a panoramatické strešné okno. Nami testovaný model (ešte so základnou cenovkou 84.580,- EUR) však so zmysluplnými príplatkami zastavil na cenovke 107.710,- EUR.

Volkswagen Touareg R

Záver

Volkswagen Touareg R je všestranným luxusným SUV, ktoré nielen cenou môže súperiť s ostatnou prémiovou konkurenciou. Pre určitú skupinu zákazníkov bude dokonalým kompromisom medzi výkonom, veľmi dobrou dynamikou a rozumnou spotrebou a takmer neobmedzenou využiteľnosťou. Tá okrem iného zahŕňa aj možnosť ťahať brzdený príves až do hmotnosti 3,5 tony.

Aj najvýkonnejší Touareg vyžaduje ako PHEV špecifický typ prevádzky (prevažujúce krátke vzdialenosti) a možnosť domáceho, či „pracovného“ nabíjania. V meste bude Touareg R vďaka reálnemu elektrickému dojazdu viac ako 40 kilometrov jazdiť bez lokálnych emisií a pre posádku aj v upokojujúcom tichu.

Volkswagen Touareg R

Najvýkonnejší Volkswagen má svoje nepopierateľné čaro, ale z môjho pohľadu by označeniu R viac svedčal koncernový benzínový osemvalec a možnosť vybavenia podvozku technikou zvyšujúcou jazdnú dynamiku. V reálnom svete je však plug-in hybridný model tou efektívnejšou voľbou.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

PETROLISSIMO rating: 8/10

     


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.