Miro Vilím

17.04.2023

BMW

...a napriek tomu nejde o najvýkonnejšie BMW v aktuálnom portfóliu značky. Prvenstvo aktuálne drží BMW XM Label Red. Model M70 xDrive je však najvýkonnejším modelom BMW s elektrickým pohonom.


Celkový systémový výkon dvoch elektromotorov dosahuje až 485 kW (660 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm pri aktivácii funkcie boost alebo pri aktivácii funkcie kontrolovaného rozjazdu.

Napriek pohotovostnej hmotnosti 2.770 kilogramov (EU) zrýchľuje najvýkonnejšia sedmička z nuly na 100 km/h za 3,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h, čo z modelu M70 robí najrýchlejšie elektrické vozidlo značky.

BMW i7 M70 xDrive je po i4 M50 a iX M60 tretím elektrickým modelom BMW M GmbH a krokom k ďalšej elektrifikácii tejto performance divízie. Len pre úplnosť musíme zároveň doplniť, pre fanúšikov spaľovacích motorov šokujúcu, informáciu: vôbec najpredávanejším eMkovým modelom značky sa za minulý rok stal práve jej prvý elektrický model, BMW i4 M50.

Elektrická novinka od BMW je poháňaná ďalej vylepšenou piatou generáciou technológie BMW eDrive tvorenou dvomi pohonnými jednotkami umiestnenými na prednej a zadnej náprave, ktoré spájajú elektromotor, výkonovú elektroniku a prevodovku do kompaktného celku. Oba motory pracujú na princípe elektricky budeného synchrónneho motora. Tento typ konštrukcie umožňuje úplne sa vyhnúť použitiu ťažkých kovov (potrebných pre magnetické komponenty) pri výrobe rotora.

Špecifická konštrukcia synchrónneho stroja s budením prúdom umožňuje elektromotoru modelu BMW i7 M70, najmä v prípade zadného motora, dosiahnuť výnimočný pomer výkonu a hmotnosti. S hodnotou 2,41 kW/kg ide momentálne o najvýkonnejší elektrický pohon automobilky BMW. 

 

BMW i7 M70 xDrive

Tento nový výkonnostný rekord sa podarilo dosiahnuť vďaka inovácii patentovanej spoločnosťou BMW Group, ktorá namiesto bežných troch využíva v statore elektromotora až šesť budiacich cievok. To umožňuje ľahkému a kompaktnému elektromotoru generovať extrémne vysoký výkon a poskytovať ho nepretržite až do vysokých rýchlostí. 

BMW i7 M70 xDrive

Maximálny výkon vďaka M Sport Boost a M Launch Control

Elektromotor pôsobiaci na kolesá zadnej nápravy generuje maximálny výkon 360 kW (489 k). V presne riadenej spolupráci s elektromotorom na prednej náprave s výkonom 190 kW (258 k) vzniká elektrický pohon všetkých kolies, ktorý v režime Sport dosahuje systémový krútiaci moment 1.015 Nm. Po aktivácii funkcií M Launch Control a M Sport Boost narastie až na 1.100 Nm.

BMW i7 M70 xDrive

Funkcia M Launch Control spája v riadiacej jednotke motora aj ovládanie krútiaceho momentu pohonu spolu s kontrolou trakcie. To zaisťuje, že výkon elektromotorov možno presne kontrolovať a bez straty trakcie ho následne premeniť na dychberúce zrýchlenie.

BMW i7 M70 xDrive

Funkcia M Sport Boost sa aktivuje stlačením radiacej páčky na ľavej strane volantu a jej aktivácia sa zobrazuje pomocou špecifickej grafiky M Performance na prístrojovej doske.

BMW i7 M70 xDrive

Schopnosť jazdy na dlhé vzdialenosti, nová funkcia MAX RANGE

Extrémny dynamický výkon nového modelu BMW i7 M70 xDrive sa spája so schopnosťou jazdy na dlhé vzdialenosti. Vysokonapäťová batéria s využiteľnou energiou 101,7 kWh umiestnená v podlahe vozidla BMW i7 M70 xDrive umožňuje podľa testovacieho cyklu WLTP dosiahnuť dojazd do vzdialenosti 488 až 560 kilometrov. Použitie novej funkcie MAX RANGE zvýši selektívnym obmedzením výkonu pohonu a najvyššej rýchlosti v kombinácii so znížením komfortných funkcií dojazd približne o 15 až 25 percent.

BMW i7 M70 xDrive

Pokročilý softvér nabíjania palubnej nabíjačky Combined Charging Unit podporuje pri štandardnom nabíjaní vysokonapäťovej batérie výkon až 22 kW pre striedavý prúd a až 195 kW pre jednosmerný prúd. Pri zastavení na vysokovýkonnej nabíjacej stanici to umožňuje zvýšiť dojazd v priebehu 10 minút až o 170 kilometrov (WLTP).

BMW i7 M70 xDrive

M špecifická technológia odpruženia upravuje dynamiku a komfort

Špecifické M nastavenie a súlad všetkých riadiacich systémov elektrického pohonu všetkých kolies, riadenia, tlmičov a systémov jazdnej dynamiky vytvára predpoklady pre spojenie charakteristickej M dynamiky, agility a presnej odozvy s vysokou úrovňou komfortu na dlhé vzdialenosti. Štandardne dodávaná technológia odpruženia nového modelu BMW i7 M70 xDrive zahŕňa M špecifické adaptívne vzduchové odpruženie oboch náprav s automatickou reguláciou svetlej výšky a elektronicky ovládané tlmiče, ktorých reakcie upravuje špecifická M hydraulika.

BMW i7 M70 xDrive

Súčasť štandardnej výbavy tvoria aj systém aktívneho riadenia kolies oboch náprav Integral Active Steering a balík odpruženia Executive Drive Pro, vrátane aktívnej stabilizácie nakláňania Active Roll Comfort. Zákazník dostane v štandardnej výbave aj M športový brzdový systém a 21-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin.

BMW i7 M70 xDrive

Nový model BMW i7 M70 xDrive ponúka na výber širokú škálu lakov karosérie. Zákazníci si môžu vybrať aj z viac ako 100 špeciálnych lakov z palety BMW Individual. Mimoriadne extravagantný vzhľad vytvára dvojfarebné lakovanie BMW Individual, pričom teraz môže obsahovať aj špeciálne laky BMW Individual. Okrem iných možností možno skombinovať medenú metalízu BMW Individual Liquid Copper na spodnej časti karosérie a čiernu metalízu Sapphire Black na hornej časti karosérie, túto farebnú kombináciu vidíte aj na fotkách k tomuto článku. Matné laky s označením Frozen dostupné pre nový model BMW i7 M70 xDrive sa vyrábajú pomocou inovatívneho procesu využívajúceho biomasu namiesto ropy. V tomto procese sa kvalita výsledného produktu nemení, no použité suroviny pochádzajú z trvalo udržateľných zdrojov.

BMW i7 M70 xDrive

Uvedenie do predaja sa očakáva v druhej polovici roka 2023.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.