Mercedes-Benz pokračuje v elektrickej ofenzíve predstavením dlho očakávaného modelu GLC s technológiou EQ. Komplikované označenie odkazuje na plne elektrický model.
Stredne veľké SUV je jedným z najobľúbenejších a najpredávanejších modelov značky a od uvedenia jeho elektrickej verzie sa očakáva ďalší rast podielu plne elektrických vozidiel. Napriek označeniu je nová elektrická GLC samostatným modelom, s aktuálnym GLC so spaľovacími motormi nemá ani po dizajnovej stránke nič spoločné.
Charakteristickým dizajnovým prvkom je veľká pochrómovaná predná maska odkazujúca na historické modely značky. Ak by zadná časť a profil novej GLC vzbudzovali pochybnosti o príslušnosti k značke, práve predná maska tieto pochybnosti rozptýli. Na prianie bude maska osvetlená až 942 svetelnými bodmi, čo umožní aj premietanie animácií. V závislosti od legislatívy v krajine predaja bude čiastočne alebo úplne podsvietená aj dominantne pôsobiaca trojcípa hviezda.
Motívy trojcípej hviezdy sa objavujú aj v grafike predných svetlometov, na želanie aj s technológiou Digital Light a aj v zadných svetlách, ktoré sú umiestnené v pozdĺžne prepojenej lište.
Svetelný dizajn je dôkladne prepracovaný aj interiéri, ako príplatková výbava je pre panoramatickú strechu s prepínateľnou (medzi priehľadnou a nepriehľadnou) sklenenou plochou s deviatimi samostatne regulovateľnými segmentmi k dispozícii náladové osvetlenie. Do sklenenej plochy je integrovaných 162 hviezd, ktoré možno osvetliť v ktorejkoľvek zo 64 možných samostatných farieb alebo tak, aby ladili s vybraným farebným svetom náladového osvetlenia.

Nová architektúra interiéru
Podobne ako exteriér je aj architektúra interiéru odlišná od aktuálnej GLC, palubnej doske dominuje Hyperobrazovka MBUX (za príplatok), ktorá sa vďaka uhlopriečke 99,3 centimetrov (39,1 palca) rozprestiera takmer po celej šírke interiéru. Vďaka vysokému rozlíšeniu a inovatívnej technológii matricového podsvietenia s viac ako 1 000 jednotlivými svetelnými diódami má Hyperobrazovka MBUX disponovať výnimočnou ostrosťou. Zónové stmievanie umožňuje súčasne nastaviť jas dvoch oblastí displeja pomocou posuvných ovládačov. Na túto inovatívnu technológiu si Mercedes-Benz podal patentovú prihlášku.
Súčasťou sériovej výbavy vozidla GLC s technológiou EQ je Superobrazovka MBUX, ktorá pod veľkou sklenenou plochou ukrýva tri zobrazovacie plochy: 26-centimetrový (10,3-palcový) združený prístroj, 35,6-centimetrový (14-palcový) centrálny displej a 35,6-centimetrový (14-palcový) displej spolujazdca. V základnom variante slúži displej spolujazdca ako digitálny ozdobný prvok a následne zobrazuje osobnú fotografiu alebo jeden z dvanástich preddefinovaných obrázkov. Od úrovne výbavy Advanced Plus je k dispozícii Superobrazovka MBUX s plne funkčným displejom pre spolujazdca.
Stredová konzola je dvojdielna, vrchná časť obsahuje dva držiaky na nápoje a dve miesta na odloženie a indukčné nabíjanie telefónu s chladením. Medzi spomenutými prvkami sa nachádzajú fyzické tlačidlá pre najdôležitejšie funkcie ovládania, vrátane rollera na ovládanie hlasitosti audio sústavy. Spodná časť je tvorená otvoreným úložným priestorom podobne, ako je tomu napríklad v EQS SUV. Pocit kvality majú zvýrazniť použité materiály, napríklad ventilačné otvory klimatizácie sú galvanizované, teda majú mať skutočne kovový povrch.
K dispozícii budú dve vyhotovenia sedadiel, komfortné a športové. Všetky modely GLC s technológiou EQ ponúkajú, na rozdiel od čiastočného manuálneho nastavovania sedadiel v základnej výbave GLC so spaľovacími motormi, plne elektrické ovládanie na zvýšenie komfortu ovládania. Nastavovanie sedadiel s pamäťovou funkciou sa dodáva na želanie. Súčasťou sériovej výbavy je vždy aj vyhrievanie predných sedadiel. Komfortné a športové sedadlá sú teraz jasne odlíšené. Športové sedadlo je navrhnuté ako integrálne sedadlo a poskytuje väčšiu bočnú oporu.
Konštrukcia oboch sedadiel obsahuje sekundárny materiál – v prípade peny sedadla je podľa metódy hmotnostnej bilancie jeho podiel približne 30 percent. Pre komfortné sedadlo ponúka výrobca vozidiel Mercedes-Benz ako variant čalúnenia aj imitáciu kože v čiernej farbe, ktorej podkladová látka je vyrobená z recyklovaných PET fliaš. Tie sa regranulujú, spracovávajú sa na priadzu a napokon sa z nich vyrába textil.
Plsť z mikrovlákna MICROCUT je vyrobená zo 100-percentne recyklovaného materiálu. Pri výrobe sa PET fľaše spracovávajú na regranulovanú priadzu. Z nej v náročnom procese spracovania mikrovlákna vzniká vysokokvalitná a robustná plsť, ktorá sa na dotyk a vzhľadom podobá koži z divých zvierat. Aj podlahová krytina pozostáva zo sekundárneho materiálu. Priadza Econyl sa vyrába zo 100-percentného recyklátu.
Viac miesta vďaka odlišným proporciám
Rázvor kolies s dĺžkou 2.972 milimetrov je o 84 mm dlhší ako v prípade GLC so spaľovacím motorom. Vďaka tomu majú cestujúci, vpredu aj vzadu, viac priestoru na nohy (o 13, respektíve 47 milimetrov). Nový model boduje aj z hľadiska priestoru v oblasti hlavy: má o 46 (vpredu), respektíve 17 milimetrov (vzadu) viac ako GLC s konvenčným pohonom. Nová elektrucká GLC meria na dĺžku 4,845 mm, na šírku 1.913 mm a na výšku 1.644 mm.
Model GLC so spaľovacími motormi (disponujúcicmi techológiou mhev alebo phev) meria na dĺžku 4.716 mm, na šírku 1.890 mm a na výšku 1.640 mm. Rázvor má hodnotu 2.888 milimetrov.
Zaujímavé je tiež porovnanie rozmerov elektrickej GLC s rozmermi modelu EQE SUV, ktorý disponuje rázvorom 3.030 milimetrov (+58 mm) a základné vonkajšie rozmery sú dĺžka 4.863 mm (+18 mm), šírka 1.940 mm (+27 mm) a výška 1.686 mm (+42 mm).
Batožinový priestor má veľkorysý základný objem 570 litrov (EQE SUV 520 litrov, GLC ICE 600 litrov), po sklopení operadiel je to až 1.740 litrov. K tomu sa pridáva ďalších 128 litrov (100 litrov podľa normy ISO 3832) v takzvanom frunku (predný batožinový priestor).
Do predného batožinového priestoru je teda možné uložiť nielen nabíjacie príslušenstvo, ale aj prepravku s nápojmi. Veko predného batožinového priestoru je možné odistiť elektricky pomocou dotykového ovládania, zatlačením na emblém Mercedes-Benz. Z bezpečnostných dôvodov potom je však potrebné odistiť záchytné háky manuálne.
Podvozok a pohon, vzduchové odpruženie za príplatok
Prvým modelom nového elektrického GLC je verzia s označením GLC 400 4MATIC with EQ Technology s výkonom 360 kW (489 koní). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 4,3 sekunkdy, maximálna rýchlosť je 210 km/h, predbežný dojazd je od 571 až do 713 kilometrov. Výkonom zatiaľ špičkový model elektrickej GLC korešponduje modelu EQE 500 4MATIC SUV, ktorý disponuje výkonom 330 kW (449 koní) a 858 Nm. Rovnaká je maximálna rýchlosť 210 km/h, 2.615 kilogramov vážiace EQE zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy.
Po modeli vrcholnom prevedení GLC 400 4MATIC budú nasledovať ďalšie štyri verzie.
Súčasťou architektúry pohonu je dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave. Kombinuje dynamiku a efektívnosť. Prvý stupeň má krátky prevodový pomer 11 : 1. Umožňuje vynikajúce zrýchlenie, vysoké zaťaženie prívesom (až do 2,4 tony) a efektívnosť aj v mestskej premávke. Druhý prevodový stupeň (s prevodovým pomerom 5 : 1) je navrhnutý na prenos výkonu vo vysokých rýchlostiach a vysokú efektívnosť na diaľnici.
Mercedes-Benz vyvinul elektrickú pohonnú jednotku so synchrónnym motorom s permanentným budením na zadnej náprave kompletne vo vlastnej réžii. Modely s náhonom na všetky kolesá majú navyše výkonnú pohonnú jednotku na prednej náprave, ktorú možno podľa potreby zapnúť alebo vypnúť pomocou odpojovacej jednotky (DCU).
Balík agility a komfortu, ktorý sa dodáva na želanie, zahŕňa vzduchové pruženie AIRMATIC s inteligentnou reguláciou podvozka a riadením zadnej nápravy. Vďaka riadeniu zadnej nápravy, ktoré sa dodáva na želanie, sa priemer otáčania zmenšil o 90 centimetrov na 11,2 metra. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až 4,5 stupňa.
Pri rýchlosti nižšej ako 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru ako predné kolesá – pri parkovaní až o 4,5 stupňa oproti uhlu natočeniu kolies prednej nápravy. Rázvor sa v závislosti od situácie virtuálne skracuje a vozidlo vďaka tomu jazdí obratnejšie, s menšou námahou a agilnejšie. Od rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá s uhlom natočenia až 2,5 stupňa. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka výrazné výhody: vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vysokej rýchlosti, pri rýchlych zmenách jazdných pruhov alebo náhlych vyhýbacích manévroch.
Okrem veľmi tuhej konštrukcie karosérie prispieva k príkladnému komfortu hluku a vibrácií aj rozsiahla zvuková izolácia od prednej až po zadnú časť vozidla, ako aj oddeľovacie elastomérové ložiská medzi podvozkom a karosériou. V pohonných jednotkách sú magnety v rotore usporiadané v tvare dvojitého V a vinutie statora sa uskutočňuje takzvanými natiahnutými cievkami. Tieto dve opatrenia prispievajú k mimoriadne tichému a zároveň efektívnemu pohonu.
Batéria a nabíjanie
Prednosťou novej elektrickej architektúry je 800-voltový systém. Maximalizuje efektívnosť aj výkon a v kombinácii s novou generáciou akumulátorov dokáže podstatne skrátiť čas nabíjania. Tak možno počas desiatich minút dobiť dojazd až do 303 kilometrov. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom je na modeli GLC 400 4MATIC možné s výkonom až 330 kW (nabíjací výkon EQE SUV je maximálne 170 kW). V závislosti od krajiny je nainštalovaný takzvaný menič DC. Umožňuje nabíjanie na 400-voltových rýchlonabíjacích staniciach .
Model GLC 400 4MATIC používa lítiovo-iónový akumulátor s využiteľnou kapacitou energie 94 kWh (EQE SUV ponúka využiteľnú kapacitu 96 kWh a dojazd 597 km, v meste najviac 711 km), objemová energetická hustota chemického zloženia článkov dosahuje 680 Wh/l.
Automobilka Mercedes-Benz je vôbec prvou automobilkou, ktorá vďaka službe MB.CHARGE Public ponúka funkciu rezervovania nabíjacej stanice, čo obzvlášť na dlhých cestách prispieva ku komfortu nabíjania. Momentálne je funkcia dostupná na vybraných nabíjacích staniciach v Nemecku a USA. Dlhodobým cieľom je do konca desaťročia etablovať približne 10 000 nabíjacích bodov s touto funkciou.
Predaj a ceny
Spustenie predaja novej elektrickej GLC sa očakáva v prvom polroku 2026, v čase prípravy tohto článku ešte neboli známe ceny.
Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz