Miro Vilím

29.02.2024

Jakub Čajko

Prvý sériový elektromobil od Volkswagenu mal reálny dojazd približne 150 km na jedno nabitie a ako vôbec prvý elektromobil v našom redakčnom teste umožňoval výlet na neďaleký „bratislavský“ kopec a snáď až dva ostré výjazdy.


Písal sa rok 2016 a Volkswagen e-Golf dokázal presvedčiť kvalitou spracovania interiéru, vynikajúcim komfortom a odhlučnením, ale aj dynamikou v mestských rýchlostiach. V zrýchlení z nuly na 60 km/h bol rýchlejší ako Golf GTI rovnakej generácie. Au!

Základom pre e-Golf bola siedma generácia ikonického modelu a vtedajšie technické parametre v porovnaní s dnešnými elektromobilmi demonštrujú rýchlosť vývoja elektrických áut. Volkswagen e-Golf disponoval batériou s kapacitou 24,2 kWh, výkonom 115 koní a silou 270 Nm. V rámci faceliftu modelového radu získal e-Golf vyšší výkon (136 koní a 290 Nm), no najmä vďaka vyššej kapacite batérie (35,8 kWh) umožňoval praktický dojazd až 200 km. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa dostalo pod 10 sekúnd (9,6 s), maximálna rýchlosť bola limitovaná na 150 km/h. V produkcii nemeckej automobilky zostal až do mája roku 2020.     

Už na jeseň 2020 automobilka Volkswagen začala predávať prvý elektromobil postavený na modulárnej elektrickej platforme (MEB), ktorá bola koncipovaná výlučne pre elektrické vozidlá. Zatiaľ čo e-Golf disponoval pohonom prednej nápravy, Volkswagen ID.3 dostal elektromotor umiestnený na zadnej náprave a tým bola určená aj jeho poháňaná náprava.

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Pohon zadných kolies nemal žiadny problém s prenosom výkonu 150 kW (204 koní) a maxima krútiaceho momentu až 310 Nm (podľa verzie) na cestu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo verzii s menšou batériou (58 kWh netto / 62 kWh brutto) len 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť bola limitovaná na 160 km/h. Verzia s väčšou batériou (77 kWh využiteľná / 82 kWh celková) mala rovnakú maximálnu rýchlosť, kvôli vyššej hmotnosti jej však zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvalo 7,9 sekundy. Vďaka podstatne vyššej kapacite batérie dokázala aj verzia s menšou batériou prejsť na jedno nabitie viac ako 330 kilometrov.

Technologický pokrok bol neodškriepiteľný, no napriek tomu nedokázal prvý model ID.3 úplne presvedčiť zákazníkov. Samozrejme, nemalú rolu v tom zohrávala cena. Zatiaľ čo e-Golf po facelifte v Nemecku začínal na sume 31.900,- EUR, model ID.3 Pro Performance 1st Max štartoval na sume 48.735,- EUR. Podstatnú časť nárastu ceny samozrejme tvorila veľká trakčná batéria, ale úplne presvedčiť nedokázal ani dizajn, lacno pôsobiaci interiér a prvotné problémy s novým infotainmentom.

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Minuloročný facelift modelu ID.3 mimoriadne prospel a odstránil hlavné nedostatky kritizované novinármi a zákazníkmi. Od januára aktuálneho roka slovenský importér navyše uviedol nový cenník s mimoriadne atraktívnymi cenami.

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Technologické zmeny sa týkajú najmä najnovšieho softvéru s označením ID.Software 3.5, ktorý je podstatne svižnejší, na rozdiel od predchodcu už „nemrzne“ a ponúka nové funkcionality, vrátane aktualizácie na diaľku (Over-the-Air). Architektúra interiéru (malý 5,3 palcový displej pred vodičom, 12 palcový displej pre multimádiá a ovládanie) zostala bezo zmien, vrátane nepodsvietených slidrov pre klimatizáciu a hlasitosť a dotykových ovládačov na volante, avšak vyhotovenie palubnej dosky a predovšetkým všetkých dverí teraz pôsobí podstatne hodnotnejším dojmom. Celá vrchná časť palubnej dosky a vrchná časť predných dverí je z mäkčených materiálov a výplne všetkých dverí (a sedadlá) sú čiastočne čalúnené syntetickým materiálom pripomínajúcim alcantaru. Približne 71 percent z tohto materiálu je pritom vyrobených z recyklátu.  

Volkswagen ID.3 Pro S PerformanceVolkswagen ID.3 Pro S Performance

Pochvalu zasluhujú ergoActive predné sedadlá, ktoré podobne ako ostatné modely rodiny ID. majú aj lakťovú opierku na vnútornej strane. Tá kompenzuje vyššie umiestnenie sedadiel a naopak nižšie položený stredový tunel. Komfort sedenia je skutočne vynikajúci a to aj v druhom rade. 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Novinkou minuloročného faceliftu sú aj dizajnové zmeny exteriéru, ktoré priniesli uhladenejší vzhľad a ďalšiu aerodynamickú optimalizáciu. Nový predný nárazník je členitejší a pôsobí dynamickejším dojmom a predovšetkým, z prednej kapoty zmizol nevzhľadný čierny hrb, čím sa opticky predĺžila predná časť vozidla. 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Nami testovaná verzia Pro S Performance disponovala väčšou batériou, s využiteľnou kapacitou 77 kWh, čo v praxi týždňového testu znamenalo reálny dojazd na jedno nabitie na úrovni viac ako 450 kilometrov v kombinovanej premávke. 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Pravidelne po dobíjaní ukazoval palubný počítač dojazd viac ako 500 kilometrov. Tieto údaje síce celkom nekorešpondujú s údajmi výrobcu (kombinovaný dojazd 558 km, dojazd v meste až 768 km), avšak s ohľadom na spôsob využívania auta sú viac než uspokojivé. Počas celého týždňa som totiž jazdil s využívaním plnej dynamiky (zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy) a veľký podiel jázd bol vysokými diaľničnými rýchlosťami (maximálna rýchlosť 160 km/h). 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Zásluhu na relatívne vysokej priemernej spotrebe 17,0 kWh/100 km (výrobcom udávaná 15,35 kWh/100 km) malo aj časté využívanie dynamického potenciálu podvozka, pohon zadných kolies v kompaktnej triede vozidiel (dĺžka 4.264 mm, šírka bez spätných zrkadiel 1.809 mm a výška 1.556 mm) nie je úplne bežný a vodičovi napriek nevypínateľnému stabilizačnému systému ponúka dostatok zábavy za volantom. Výhodou zadného pohonu je nielen presné riadenie oprostené od vplyvov prenášaného výkonu, ale aj malý priemer otáčania cca. 10,3 metra, ktorý z modelu ID.3 robí ideálneho spoločníka do mestskej premávky. 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Vďaka veľkému rázvoru 2.770 mm sa však ID.3 nestratí ani na diaľnici pri vysokých rýchlostiach a v porovnaní s aktuálnou generáciou modelu Golf (rázvor 2.619 mm) ponúka v druhom rade o niečo komfortnejšie sedenie. Nie je to len zásluhou dlhšieho rázvoru, ale aj vyššie umiestnenou sedacou plochou, ktorá tak ponúka slušnú oporu aj pre stehná vyšších cestujúcich. Batožinový priestor napriek vzadu umiestnenému motoru a jednostupňovej prevodovke má základný objem 385 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.267 litrov, čo sú hodnoty takmer totožné s modelom Golf s koncepciou pohonu „všetko vpredu“ (381 litrov, resp. 1.237 litrov). Volkswagen ID.3 teda priestorovou ponukou takmer úplne zodpovedá modelu Golf s rozmermi 4.286 mm x 1.789 mm x 1.466 mm (dĺžka x šírka x výška).

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Poďme si posvietiť na aktuálne ceny. Model ID.3 Pro s batériou 58 kWh aktuálne začína na sume 35.990,- EUR, model Pro S (77 kWh batéria) na sume 42.990,- EUR. Ešte zaujímavejšiu ponuku však predstavujú modely s označením Limited, ktoré majú v akciovej cene od 36.990,- EUR (Pro 58 kWh), resp. 43.990 EUR (Pro S 77 kWh) balík výbavy v hodnote až 6.360,- EUR. Súčasťou výbavy zdarma sú: Balík Svetlá a Dizajn obsahujúci aj vynikajúce LED svetlomety IQ. Light, Balík asistenčných systémov, Balík Komfort a metalíza.

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

V zásade je možné konštatovať, že modely Limited obsahujú všetku potrebnú výbavu a z príplatkových prvkov nič viac už nepotrebujete. Po skúsenostiach s testovaným modelom obutým na príplatkových dvadsaťpalcových diskoch Sanya s pneumatikami s rozmerom 215/45 R20 dokonca nepotrebujete ani adaptívne tlmiče (DCC). Aj na dvadsaťpalcových kolesách bol totiž komfort podvozok výborný, na sériových kolesách s rozmerom 18 palcov (verzia Pro), resp. 19 palcov (verzia Pro S) bude ešte lepší.   

Volkswagen ID.3 Pro S Performance

Volkswagen ID.3 vo verzii Pro S po facelifte je v mnohých aspektoch výrazne lepším autom a výborným elektromobilom, avšak stále platí, že ako každý elektromobil vyžaduje špecifickú infraštruktúru a teda má význam najmä pre tých, ktorí majú možnosť nabíjať doma alebo v práci (nabíjacím výkonom 11 kW pri striedavom prúde). Nabíjanie jednosmerným prúdom až 170 kW je primárne koncipované pre dlhé cesty a ako jediný zdroj energie by bolo nielen príliš drahé (v porovnaní s „domácou“ elektrickou energiou), ale nie je optimálne ani pre dlhodobé zachovanie kapacity batérie. 

Volkswagen ID.3 Pro S Performance
Volkswagen však naďalej ponúka obľúbený model Golf, aktuálne po facelifte, ktorý priniesol aj zaujímavé plug-in hybridné verzie s rýchlym nabíjaním (DC 50 kW). Zatiaľ majú teda fanúšikovia kompaktných modelov značky Volkswagen na výber, nová generácia modelu Golf už bude výlučne elektrická. Ešte pár rokov však bude model ID.3 predstavovať zaujímavú elektrickú alternatívu k modelu Golf ôsmej generácie. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko      


Podobné články

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

Mercedes predstavil v rámci podujatia IAA Mobility 2021 niekoľko zásadných noviniek. Popri novom EQE a prvom elektrickom Maybachu je to aj úplne prvé elektrické AMG.

Mercedes EQA 250

Model EQA predstavuje vstupnú bránu do sveta elektrických modelov značky Mercedes-EQ a jej základná verzia EQA 250 nám robila spoločnosť v týždňovom teste, nielen na slovenských cestách. 

Audi S1 Hoonitron

Vianoce sa blížia a Audi pre svoju novú mediálnu hviezdu pripravilo nádherný darček.

BMW iX M60

Automobilka BMW dnes oficiálne predstavuje svoju technologickú vlajkovú loď, tretiu a zatiaľ najvýkonnejšiu verziu plne elektrického modelu iX.

Mercedes EQB 350 4MATIC

EQB od značky Mercedes-EQ je ďalším plne elektrickým modelom zo Stuttgartu a zároveň druhým modelom, ktorý automobilka označuje prívlastkom kompaktný.

Audi e-tron S Sportback

Prvým sériovo vyrábaným a v Európe predávaným elektromobilom s tromi motormi je Audi e-tron S. Verzia Sportback nám robila spoločnosť v týždňovom teste a prekvapila vo viacerých ohľadoch.

Mercedes EQS SUV – Najvyššia trieda elektrického SUV

Nové SUV od značky Mercedes-EQ je po liftbacku EQS a limuzíne EQE tretím modelom postaveným na modulárnej elektrickej platforme pre luxusné vozidlá a prvým luxusným elektrickým SUV, ktoré ponúka miesto pre sedem cestujúcich.

Mercedes EQB 350 4MATIC – Tichý spoločník

Je funkčná elektro mobilita osvietenstvom v doprave? Bude tento evolučný stupienok aj niečím ako revolúcia? Ak áno, bude dostatočne aplikovateľná v každom kúte civilizovaného sveta? Odpoveď,  či je elektrina ten správny alternatívny krok nám ukáže až čas.  

BMW iX M60 – Prvá jazda

Základné dáta z technickej špecifikácie sú skutočne pôsobivé. Systémový výkon dosahuje hodnotu 455 kW (619 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu je až 1.100 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaných 250 km/h.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV – Prvá jazda

Prvé stovky kilometrov za volantom najväčšieho elektrického SUV značky Mercedes-Benz nás presvedčili o tom, že elektrický pohon je aj v modeloch SUV podstatným prvkom zvyšujúcim úroveň pohodlia.