Ak ste fanúšikom cestovania autom, určite poznáte projekt Okresky. V roku 2021 začal autorský tím vydaním knihy o Slovensku a v rovnakom roku pridali Okresky aj knihu o Českej republike. A práve na cestách v Česku sa začala aj spolupráca s automobilkou BMW.
Pokojnými českými cestami sprevádzalo autorov BMW 420d xDrive (G22), dlhšou cestou k chorvátskemu moru to boli hneď dve rôzne autá od bavorskej automobilky.
Časť trasy na nespevnených cestách až k snehom pokrytým horám (Majstorska cesta / Sveti Rok – Mali Alan – Obrovac) autori zdokumentovali na BMW iX3 (G08), no zážitky na asfalte okorenilo BMW M4 Cabrio (G83). Obidve vydanie Okresiek sa koncentrujú na okresné cesty vedúce krásnou krajinou, samotné autá sú spoľahliví sprievodcovia, ktorým je venovaná druhá časť kníh (CZ a HR) pod názvom Okresky z druhej strany.
V roku 2023 vyšli Okresky venované talianskym a švajčiarskym Alpám, tentoraz sa v projekte objavili vozidlá BMW iX M60 a BMW M850i xDrive (G15). Za výslovnú zmienku stojí zmapovanie nie celkom známych ciest v Taliansku a osobitné trasy venované Dolomitom, švajčiarska časť sa venuje tým najznámejším priesmykom.
V roku 2024 sa autorský tým vrátil na Slovensko a na rozdiel od predchádzajúcich publikácii je Slovensko II. viazanou knihou. V hlavnej úlohe sa objavuje BMW M2 (G87) a pochopiteľne, krásy našej krajiny.

V roku 2025 prišla opäť na rad naša susedná krajina Rakúsko, ktorej sa tentoraz venovaná samostatná kniha. Trasa, ktorá začína vo Viedni a končí na brehu Bodamského jazera v Bregenzi, spája ikonické alpské cesty s ukrytými pokladmi, ktoré poznajú len tí najzanietenejší majstri volantu. Od legendárnej Grossglockner Hochalpenstrasse, cez majestátne zákruty Silvretty až po dychberúci Timmelsjoch, každá kapitola odhalí medzi horskými priesmykmi a kľukatými údoliami malebné alpské dedinky, rodinné penzióny a miestne chute, ktoré robia z každého kilometra nezabudnuteľný zážitok. Kniha čitateľom naprieč 352 stranami s očarujúcimi fotografiami, z ktorých je cítiť atmosféru zážitku z cestovania, sprostredkuje 1 396 kilometrov dlhý výlet. Nie je len sprievodcom, ale pozvánkou objaviť Rakúsko spoza volantu – zákrutu po zákrute.
Timmelsjoch
Presný kilometer
Kapitoly v knihe nie sú označené číslami strán, ale podľa stavu na počítadle kilometrov. Rovnaký postup použili autori aj pri fotografiách — aby prípadní nasledovníci, ktorí sa vydajú po ich stopách, presne vedeli, kde ktoré miesta nájdu. Na to, aby mohol tento diel Okresiek vzniknúť, autorský tím musel spracovať 3 000 fotografií, ktoré vznikli počas 12 dní s nájazdom 1 396 km. Na knihe samotnej sa intenzívne pracovalo viac ako 4 mesiace.

Dynamické duo
Výrobu každej z doterajších kníh Okresky sprevádzali zaujímavé vozidlá. Také, ktoré nemali problém zvládnuť vysoké nároky na obratnosť, dynamiku a tým poskytli aj radosť z jazdy. To isté platilo aj pri výrobe knihy Okresky: Rakúsko.

Hybridný model BMW M5 Sedan bolo pre túto cestu jasnou voľbou. Osemvalcový twin-turbo motor S68 s objemom 4,4 litra produkuje 430 kW (585 koní) dostupných v rozsahu od 5.600 do 6.500 otáčok za min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 750 Nm je dostupná od 1.800 do 5.400 otáčok za minútu. Spolu s elektromotorom s výkonom 145 kW (197 koní pri 6.000 otáčkach/min) a silou 280 Nm (od 1.000 do 5.000 ot/min.), resp. vďaka prevodu až 450 Nm, ktorý je integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic predstavuje systémový výkon 535 kW (727 koní) a 1.000 Nm.

Viac o svete BMW M5 nájdete nielen na stránkach BMW Slovensko, ale aj na stránkach nášho magazínu: BMW M5 sedan a BMW M5 Touring.

Okrem samotného prejdenia všetkými cestami potreboval autorský tím absolvovať celú trasu viackrát, aby vznikli všetky fotografie, zaznamenali všetky poznámky a zachytili všetky informácie, ktoré sa následne dostali do knihy. Pri tejto časovo aj jazdecky náročnej práci im pomáhalo ďalšie vozidlo – BMW M2 Coupé. Tento model dosahuje maximálny výkon 353 kW (480 koní) a maximum krútiacieho momentu 550 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá napriek pohonu len zadných kolies len 4,2 sekundy K špecialitám tohto najmenšieho modelu M patrí aj možnosť voľby 8-stupňovej automatickej, alebo 6-stupňovej manuálnej prevodovky, čo ocenia predovšetkým zarytí milovníci nefalšovanej radosti z jazdy. Viac o svete BMW M2 nájdete na linku tu.

„Modely M5 a M2 boli vynikajúcimi spoločníkmi, ktorí nemali problém ani vrtochmi počasia (vrátane snehu) a cez charakteristický volant robili každý kilometer jedinečným zážitkom. Či už to bolo mohutným výkonom M5ky, z ktorého bol v ikonických horských priesmykoch prekvapený nejeden nadšenec jednostopých vozidiel, alebo obratnosť modelu M2, ktorá excelovala na menej známych oblastiach Vorarlbergu,“ hovorí autor Miloš Fusek.

O knihe Okresky 2025 – Rakúsko II. a pozadí jej vzniku nám viac prezradil autor konceptu a fotografií Miloš Fusek:
Prečo Rakúsko?
Ako píšem v predslove, Rakúsko tu bolo pre nás nadšených šoférov vždy po ruke. Či to boli jednodňové výjazdy po práci do kopcov za Viedňou, víkendové vysokohorské schladenia na svetoznámej Grossglockner Hochalpenstrasse alebo prejazdový bod na ceste za dobrodružstvami v Taliansku a Švajčiarsku. Bola by veľká škoda, nechať jeho pravý potenciál len tak driemať a poznať ho iba v medziach týchto spomínaných prípadov. Preto sme sa rozhodli, že hlavnou postavou nášho ďalšieho dobrodružstva bude práve náš sused.

Je niečo nové?
Čo sa týka dizajnu a užívateľského rozhrania je tentokrát noviniek pomenej a po veľkom redizajne, ktorý prišiel s poslednou knihou "OKRESKY - Slovensko II.”, sme sa zamerali skôr na malé vylepšenia a doladenie detailov. Veľkou novinkou a úžasným zážitkom zároveň bolo, na rozdiel od predošlých produkcií, absolvovanie samotnej trasy na dvoch modeloch z prestížnej divízie M.

Aké boli autá?
Bolo to niečo ako vojna dvoch svetov. Na jednej strane BMW M2 s klasickou a kompaktnou karosériou kupé skrývajúcou benzínový šesťvalec, poháňajúci výhradne zadnú nápravu a na tej druhej, BMW M5. Ultra moderný športový sedan nabitý technológiami, ktorý na náročných horských cestách dokáže zahanbiť nejeden superšport. Vďaka sofistikovanému pohonu obidvoch náprav ho neprekvapila ani nečakaná snehová prehánka. Každé z nich malo iné prednosti a vybrať si iba jedno, by bola naozaj náročná úloha.


Čo bo bolo na ceste naj?
Jednoznačne samotné Rakúsko. Trasa, ktorá prepojila východnú časť so západom a zároveň sever s juhom nesklamala ani jediným centimetrom. S každou zákrutou nám krajina servírovala nekonečné série zákrut, zasadené do krás alpskej prírody, ktorá menila charakter cesty a zážitok niekedy aj z hodiny na hodinu.


Radosť z jazdy
Milan Stupka, Corporate Communications manager automobilky BMW na Slovensku, dodáva: „Od prvého momentu stretnutia s vytlačenou publikáciou Okresky na nás koncept projektu veľmi zapôsobil. Po oslovení sme radi vyšli v ústrety a poskytli na opätovné spoznávanie kľukatých rakúskych ciest pri výrobe ďalšieho dielu knihy naše špičkové modely BMW M5 a BMW M2. Obsah knihy a jej samotné papierové spracovanie spolu s grafikou spájajú umelecké aspekty na jednej strane s cestovateľským zážitkom a s technicko-emočnou radosťou z jazdy pri objavovaní nekonečných zákrut a nových fascinujúcich výhľadov na strane druhej. Bolo príjemným potešením, keď bol celkový projekt ocenený komunikačnými profesionálmi z Asociácie public relations Slovenskej republiky (APRSR) cenou Prokop v kategórii „Content in PR“.
Milan Stupka, Corporate Communications manager, Veronika Hammond, generálna riaditeľka BMW Slovenská republika, Miloš Fusek, Marcela Fuseková (Okresky)
Novú knihu Okresky 2025: Rakúsko II. si môžete zakúpiť na webe projektu Okresky. Okrem bežnej knihy vznikla aj limitovaná edícia s modelom BMW M5 na obálke.
Spracoval: Miro Vilím, Zdroj: BMW Slovenská republika, Foto: Miloš Fusek a Daniel Minárik



















