Miro Vilím

19.06.2023

Audi

Budúci rok oslávi ikonický model značky Audi Sport, legendárne Audi RS 4 Avant, svoje 25. výročie. Pri tej príležitosti automobilka predstaví špeciálny model, ktorý bude po štyroch generáciách zároveň finálnym modelom RS 4 s čisto benzínovým motorom.


Audi nám čakanie na jubilejný model už teraz spríjemňuje uvedením špeciálnych balíkov výbav RS CompetitionRS Competition plus, ktoré majú pritiahnuť pozornosť všetkých záujemcov o kvalitné a predovšetkým funkčné technické úpravy.

Výkon šesťvalcového prepĺňaného motora V6 s objemom 2,9 litra zostáva nezmenených 331 kW (450 koní) dosahovaných v rozsahu od 5.700 do 6.700 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 600 Nm je dostupné od 1.900 do 5.000 otáčok za minútu. Z nuly na 100 km/h vystrelí RS 4 Avant za 3,9 sekundy (o 0,2 sekundy rýchlejšie ako štandardná verzia), modely RS 5 Coupé a RS 5 Sportback sú ešte rýchlejšie: z nuly na 100 km/h zrýchlia za 3,8 sekundy (mínus 0,1 sekundy oproti štandardnej verzii). Maximálna rýchlosť pre obidva balíky výbav bola posunutá z 280 km/h (príplatková možnosť, štandardne 250 km/h) na 290 km/h.

Obidva stupne výbav Competition tiež disponujú novým športovým výfukovým systémom RS sport plus, ktorý má podstatne lepší zvuk ako štandardný systém v RS 4 Avant. Máme to overené naživo, napriek soft limiteru spôsobuje hutný zvuk instantné zimomriavky. Úspora 8 kilogramov hmotnosti na zvukovej izolácii umožňuje vychutnať si výraznejší akustický prejav motora aj v interiéri. 

Audi RS 5

Lepšie časy zrýchlenia sú výsledkom prepracovaného softvéru osemstupňovej automatickej prevodovky Tiptronic, ktorý umožnil skrátiť časy preradenia rýchlostných stupňov a zároveň priniesol výraznejšie rozdiely v správaní sa prevodovky v rôznych jazdných režimoch. 

Audi RS 4 Avant

Popri technických zmenách prinášajú obidva balíky Competition aj štylistické retuše, súčasťou oboch výbav je balík black styling plus, na želanie sú k dispozícii exteriérové štylistické prvky v lesklom alebo matnom karbónovom dekore a štandardne dostanete dvadsaťpalcové kolesá v dizajne 5-Y s pneumatikami s rozmerom 275/30 R20, na želanie sú k dispozícii aj semislicky Pirelli P Zero Corsa v rovnakom rozmere. Lepivé pneumatiky Corsa umožňujú v spolupráci s novým naladením ABS skrátenie brzdnej dráhy až o 2 metre

Audi RS

Pre model RS 4 sú súčasťou sériovej výbavy matrixové LED svetlá, pre modely RS 5 (Coupé a Sportback) matrixové LED svetlá dopĺňajú laserové svetlá Audi laser light.

Audi RS 4 Avant

Balík RS competition plus pridáva k vyššie uvedeným prvkom výbav novo naladený športový diferenciál na zadnej náprave, dynamické riadenie s pevným prevodom (1:13,1) a predovšetkým plne nastaviteľný podvozok RS sport suspension pro. Tento podvozok je posadený o 10 milimetrov nižšie k zemi ako štandardný športový podvozok v modeloch RS 4 a RS 5, manuálne je možné podvozok znížiť o ďalších 10 milimetrov, teda auto môže byť až o 20 milimetrov nižšie ako štandardná verzia. Popri svetlej výške je možné manuálne nastaviť tlmiče a to nielen pre kompresiu, ale aj pre odskok. Podvozok RS sport pro tiež disponuje tuhšími pružinami a stabilizátormi.   

Audi RS 5 Sportback

V interiéri nájdeme škrupinové sedadlá potiahnuté kombináciou kože a mikrovlákna Dinamica. Volant a hlavica radiacej páky sú potiahnuté Alcantarou a kontrastným červeným prešívaním. Vizuálne zmeny dopĺňajú čierne bezpečnostné pásy s červeným okrajom a LED projektory loga RS competition.

Audi RS 4 Avant

Balík RS Competition stojí podľa aktuálneho slovenského cenníka 9.360,- EUR, balík RS Competition plus nemalých 13.800,- EUR.

Audi RS 4 Avant

Audi RS 4 Avant štvrtej generácie sa po dvoch predchádzajúcich generáciách (B7 a B8), ktoré disponovali atmosférickými motormi V8 s objemom 4,2 litra a výkonom 309 kW (420 koní) pre generáciu B7, resp. 331 kW (450 koní) pre generáciu B8, vrátil k prepĺňanému vidlicovému šesťvalcu. Prvá generácia modelu RS 4 Avant (B5) mala motor V6 biturbo, vtedy s objemom 2,7 litra a výkonom 279 kW (380 koní). Zaujímavosťou je, že len generácia B7 bola ako model RS 4 dostupná v karosárskej verzii sedan.  

Audi RS 4 Avant

Prepĺňaný šesťvalec aktuálneho modelu je s hmotnosťou 182 kilogramov o 31 kg ľahší ako osemvalec predchádzajúcej generácie, čo vďaka nižšej hmotnosti na prednej náprave pomáha agilite, motor zároveň disponuje vyššou porciou sily (600 Nm vs. 430 Nm). O možnostiach takmer nekonečného tuningu ani nemusíme hovoriť. Zaujímavosťou je, že z generácie B6 nebol odvodený model RS, najsilnejšou verziou bol model S4, ktorý mal pod prednou kapotou vidlicový osemvalec s výkonom 253 kW (344 koní). História rýchlych modelov Avant však začala už v roku 1994 modelom Audi RS 2 Avant, ktorý mal pod prednou kapotou päťvalec s objemom 2,2 litra a výkonom 232 kW (315 koní).

Audi RS modelsAudi RS 2 Avant, Audi RS 4 Avant (B5), Audi RS 4 Avant (B7), Audi RS 4 Avant (B8) a Audi RS 4 Avant (B9 pre-facelift)

V rámci tlačovej konferencie predstavil importér značky Audi nielen modely Audi RS 4 Avant a Audi RS 5 Sportback, ale aj najvýkonnejší sériový kombík, model RS 6 Avant performance, ktorému sme sa venovali v samostatnom článku. Audi RS 6 Avant sa udrží v predaji ešte aj v budúcom roku, kedy má prísť absolútny vrchol v podobe modelu Audi RS 6 Avant GT. Predpokladá sa ďalšie zvýšenie výkonu a predovšetkým výrazné štylistické zmeny.

Autor: Miro Vilím, Foto: Audi   


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.