Miro Vilím

20.04.2024

Mercedes-Benz

Pred mesiacom predstavila automobilka Mercedes-AMG základ ponuky dvojdverového GT, dnes prichádza na rad model z opačného konca. Najrýchlejšie AMG sa oficiálne predstaví v Šanghaji v rámci pretekov Formule 1.


Miesto prezentácie nie je zvolené náhodne, práve technológia z F1 bola inšpiráciou pri koncepcii pohonu modelu GT 63 S E PERFORMANCE. Pohonná sústava je tvorená osvedčeným osemvalcovým motorom s objemom 3.982 cm³ prepĺňaným dvomi turbodúchadlami s výkonom 450 kW (612 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.750 do 6.500 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 850 Nm je dostupné v rozsahu od 2.500 do 4.500 ot/min. Spaľovací motor je doplnený elektromotorom umiestneným na zadnej náprave, jeho výkon je 150 kW (204 koní) a 320 Nm.

Systémový výkon dosahuje až 600 kW (816 koní) a teoretickú hodnotu maximálneho krútiaceho momentu 1.080 až 1.420 Nm. Vďaka plne variabilnému pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ zrýchľuje dvojdverové kupé z nuly na 100 km/h za 2,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 320 km/h. Plug-in hybridná verzia je teda o 0,4 sekundy a 5 km/h rýchlejšia ako najsilnejší osemvalec bez podpory elektrického motora.

Elektrická časť pohonnej sústavy AMG Electric Drive Unit zahŕňajúca aj dvojstupňovú prevodovku pre elektromotor nie je koncipovaná na maximalizáciu dojazdu na elektrinu, ale na okamžitú dodávku a maximalizáciu výkonu. Tomu zodpovedá aj stratégia využitia elektrickej energie, ktorá je vždy dostupná. Ani v elektrickom režime jazdy nedovolí riadiaca jednotka využitie viac ako ¾ kapacity batérie, minimálne ¼ kapacity je teda vždy dostupná pre dosiahnutie okamžitej odozvy pohonného ústrojenstva a maximálneho výkonu.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Trakčná batéria umiestnená nad zadnou nápravou má využiteľnú kapacitu 6,1 kWh a umožňuje elektrický dojazd do 13 kilometrov. Palubná nabíjačka poskytuje výkon 3,7 kW, teda nabíjanie striedavým prúdom by trvalo približne 2 hodiny. Ako je pri modeloch E PERFORMANCE už odskúšané, podstatne rýchlejšie nabitie batérie dosiahnete v niektorom zo športových jazdných režimov.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Popri elektrickom jazdnom programe „Electric“ ponúka AMG DYNAMIC SELECT ďalších sedem a to: „Battery Hold“, „Comfort“, „Slippery“, „Sport“, „Sport+“, „RACE“ a „Individual“. Jazdné režimy optimalizujú odozvu pohonnej sústavy a prevodovky, charakteristiku riadenia, nastavenie tlmičov a akustického prejavu motora a pohonnej sústavy.  

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Vďaka optimalizovanému chladeniu všetkých 560 článkov trakčnej batérie je udržiavaná ideálna teplota batérie približne 45 stupňov Celsia. Vďaka optimálnemu chladeniu batérie môže byť poskytovaný aj mimoriadne vysoký rekuperačný výkon až 100 kW, k dispozícii sú celkom štyri stupne rekuperácie (s výnimkou režimu „Slippery“).

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Vrcholné prevedenie modelu GT už v štandardnej výbave disponuje podvozkom AMG ACTIVE RIDE CONTROL s adaptívnymi tlmičmi a semi-aktívnou stabilizáciou náklonov karosérie. Elektronicky vzájomne prepojené hydraulické jednotky na každom kolese nahrádzajú klasické stabilizátory a dopĺňajú tlmiče s dvojventilovou technikou umožňujúcou odlišné nastavenie tlmiacich síl pre kompresiu a odskok.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Súčasťou sériovej výbavy je aj aktívne riadenie zadnej nápravy, pričom až do rýchlosti 100 km/h sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru ako predné kolesá, čím poskytujú vyššiu agilitu a od rýchlosti 100 km/h sa natáčajú v rovnakom smere ako predná náprava, čím zvyšujú stabilitu pri vysokých rýchlostiach.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Plug-in hybridné GT 63 E PERFORMANCE bude nepochybne najťažším z modelového radu (hoci automobilka zatiaľ neposkytla presný údaj o hmotnosti) a teda keramická brzdná sústava má svoje pochopiteľné miesto v štandardnej výbave. Predné kotúče majú rozmer 420 x 40 milimetrov a na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov a oproti modelu GT 63 4MATIC+ (420 x 39 mm vpredu, 360 x 32 mm vzadu) sú dimenzované ešte veľkorysejšie.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Interiér zodpovedá ostatným dvojdverovým modelom GT, teda aj pre špičkový model je k dispozícii prevedenie so sklopným operadlom zadného sedadla, batožinový priestor však bude o čosi menší ako v prípade modelov bez plug-in hybridného pohonného ústrojenstva. Multimediálny systém MBUX bol doplnený o špecifické zobrazenia týkajúce sa nových vlastností pohonnej sústavy.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE

Model GT 63 E PERFORMANCE predstavuje aktuálne najvýkonnejší model radu dvojdverových GT, už teraz však vieme, že prídu ďalšie verzie optimalizované pre ešte viac dynamiky.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: Mercedes-Benz   


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.