Miro Vilím

24.05.2023

BMW

Automobilka BMW predstavuje novú interpretáciu svojho business sedanu vyššej strednej triedy a oproti hlavnému konkurentovi prináša niekoľko zásadných tromfov, najmä v podobe motorov.


Aktuálna novinka je už ôsmou generáciou obľúbeného modelu radu 5. Od roku 1972 do jari 2023 sa z predchádzajúcich generácií (E12, E28, E34, E39, E60, F10 a G30) vyrobilo viac ako desať miliónov exemplárov.  

BMW aj v prípade radu 5 zachovalo svoju úspešnú stratégiu ponúkať v rámci jednej karosérie všetky druhy pohonov: vysokoúčinné naftové a benzínové motory disponujú 48 Voltovou mild-hybridnou technológiou, k dispozícii sú aj plug-in hybridné modely. Elektrickú budúcnosť automobilizmu v Európe však akcentuje model BMW i5 M60 xDrive, ktorý je aktuálnym top modelom radu. Plne elektrické modely i5 však budú ponúkané celosvetovo.

Uvedenie na trhy je naplánované na október 2023, uvedenie modelu kombi pod tradičným označením Touring bude nasledovať na jar 2023. BMW pre rok 2024 potvrdilo aj predstavenie nového naftového šesťvalca.

Výroba nového BMW radu 5 bude prebiehať v materskom nemeckom závode v Dingolfingu, špecifické verzie určené pre čínsky trh (pravdepodobne s dlhším rázvorom) budú vyrábané v čínskej továrni Dadong v réžii spoločného podniku BMW Brilliance Automotive Ltd. v Shenyangu.

Nové BMW radu 5 dĺžkou prekročilo magickú päťmetrovú hranicu a o 111 milimetrov prekonáva novú triedu E od Mercedesu. Celková dĺžka 5.060 milimetrov oproti predchodcovi narástla  97 milimetrov, šírka o 32 milimetrov na 1.900 mm a výška o 36 milimetrov na celkových 1.515 milimetrov. Rázvor osí kolies sa zväčšil len o symbolických 20 milimetrov na 2.995 milimetrov. Aj takýto nepatrný nárast hodnoty rázvoru má prispieť k lepšie ponuke miesta pre zadných pasažierov.  

BMW i5

Nielen proporcie, ale aj celkový dizajn reprezentuje novú interpretáciu športového sedanu vyššej strednej triedy. Hoci každý z modelov jasne odlišuje jednotlivé pohonné jednotky, každý model je predovšetkým BMW radu 5. Elektrické modely sa samozrejme odlišujú najmä uzavretými ľadvinkami a ďalšími špecifickými akcentmi, ktoré poznáme z iných elektrických modelov značky. K dispozícii pre všetky modely sú príplatkové balíky M Sport a M Sport Pro.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Motorizácie a pohony

BMW i5 M60 xDrive ako topmodel, ktorý vidíte na prvých fotografiách, má špecifický dizajn podčiarkujúci jeho dynamický potenciál. Pohon v tomto prípade zabezpečujú dva elektrické motory piatej generácie, ten na prednej náprave má výkon 192 kW (261 koní), motor umiestnený na zadnej náprave má výkon 250 kW (340 koní). Systémový výkon pri aktivácii kontroly rozjazdu (M Launch Control) alebo funkcie M Sport Boost dosahuje hodnoty až 442 kW (601 koní) pri 8.000 otáčkach za minútu a 820 Nm (inak 795 Nm v rozsahu od 0 do 5.000 otáčok za minútu) Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaná na 230 km/h. Automobilka uvádza spotrebu podľa WLTP 20,6 až 18,2 kWh/100 km, čo by malo zodpovedať dojazdu na jedno úplné nabitie akumulátora 455 až 516 kilometrov.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Základný elektrický model BMW i5 eDrive40 disponuje jedným elektrickým motorom umiestneným na zadnej náprave (a teda pohonom zadných kolies), v zásade ide o rovnaký motor ako ten v modeli i5 M60 xDrive. Disponuje teda výkonom 250 kW (340 koní) dosahovaný pri 8.000 otáčkach za minútu a 430 Nm (pri aktivácii M Launch Control alebo funkcie M Sport Boost, inak je to 400 Nm). Uvedené výkony postačujú pre zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6 sekúnd, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na (netradičnú hodnotu) 193 km/h. Pri udávanej WLTP spotrebe 19,5 až 15,9 kWh/100 km by mal dojazd dosahovať 477 až 582 kilometrov podľa cyklu WLTP.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Obidve elektrické verzie disponujú špecifickým jazdným režimom EFFICIENT s funkciou MAX RANGE, ktorá v záujme predĺženia dojazdu obmedzuje niektoré komfortné funkcie a maximálnu rýchlosť na 90 km/h.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Nabíjanie striedavým prúdom dosahuje výkon 11 kW (za príplatok 22 kW), v prípade rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je maximálny nabíjací výkon až 205 kW. V takom prípade je nabitie akumulátora z 10 na 80 percent možné do pol hodiny.  

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Všetky modely so spaľovacími motormi disponujú mild-hybridnou, resp. plug-in hybridnou technológiou. Pre mild-hybridné modely sa pritom používajú dve odlišné technológie.

BMW i5 eDrive40 BMW i5 eDrive40 

Model BMW 520d Sedan a model BMW 520d xDrive Sedan disponujú integrovaným štartér generátorom s výkonom 8 kW (11 koní) a 25 Nm, celkový výkon dvojlitrového naftového štvorvalca vzrástol o 5 kW (7 koní) a motor tak disponuje výkonom 145 kW (197 koní) dosahovaným pri 4.000 ot/min. a silou 400 Nm dostupnou od 1.500 do 2.750 ot/min. Model s pohonom zadných kolies zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy, model s pohonom všetkých kolies má identickú hodnotu zrýchlenia. Maximálna rýchlosť pre model s pohonom zadnej nápravy je 233 km/h, verzia s pohonom všetkých kolies (xDrive) má Vmax 228 km/h.

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Všetky radové šesťvalcové motory rovnako ako štvorvalce disponujú 48 Voltovým mild hybridným systémom pozostávajúcim z elektrického motora integrovaného do 8-stupňovej športovej automatickej prevodovky a batérie umiestnenej pod podlahou batožinového priestoru a nabíjanej rekuperáciou kinetickej energie. Elektromotor s výkonom 13 kW (18 koní) a 200 Nm slúži zároveň ako štartér generátor kľukového hriadeľa.    

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Zaujímavosťou je, že dvojlitrový benzínový motor je pre Európu vybavený rovnakou technológiou ako šesťvalcové motory, verzie pre mimoeurópske trhy naopak disponujú jednoduchšou technológiou dvojlitrového naftového štvorvalca.   

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Všetky štvorvalcové a šesťvalcové motory pochádzajú z novej modulárnej generácie disponujúcej tzv. Millerovým spaľovacím cyklom, ktorý skracuje časy otvorenia sacích ventilov.  

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Nová generácia dvojlitrových štvorvalcových motorov sa predstavuje v dvoch výkonových verziách, silnejšia 530i však nebude dostupná v Európe. Štvorvalec v modeli BMW 520i Sedan má výkon 140 kW (190 koní) v rozsahu od 4.400 do 6.500 ot/min. a maximum krútiaceho momentu 310 Nm v rozsahu od 1.500 do 4.000 otáčok za minútu, vďaka mild-hybridnej technológii je celkový systémový výkon 153 kW (208 koní) a 330 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 7,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 230 km/h.

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Všetky verzie so spaľovacími motormi majú sériovo osemstupňovú automatickú prevodovku Steptronic Sport s radiacimi pádlami pod volantom, v dvoch rôznych vyhotoveniach zodpovedajúcich použitej mild-hybridnej technológii.  

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Štvorvalcové modely 520i Sedan, 520d Sedan a 520d xDrive Sedan budú spolu s obidvomi elektrickými modelmi i5 eDrive40i5 M60 xDrive k dispozícii od spustenia predaja. Okrem spomínaného naftového šesťvalca doplnia ponuku na jar v roku 2024 plug-in hybridné verzie 530e a 550e xDrive.

BMW i5 eDrive40BMW i5 eDrive40

Základom pre model BMW 530e bude radový štvorvalec s výkonom 140 kW (190 koní) a silou 310 Nm pochádzajúci z modelu 520i, doplnený o elektrický motor s nominálnym výkonom 135 kW (184 koní) a silou 250 Nm, ktorá sa pomocou predradeného rýchlostného stupňa zvyšuje až na 400 Nm. Systémový výkon je 220 kW (299 koní) a maximum krútiaceho momentu 450 Nm.  Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť je 230 km/h, resp. 140 km/h v čisto elektrickom režime. Dojazd na elektrický pohon má podľa normy WLTP dosahovať 87 až 102 kilometrov.

BMW 530eBMW 530e

Vrcholom ponuky spaľovacích motorov bude pre Európu (až do príchodu BMW M5) model BMW 550e xDrive. Jeho základom je benzínový radový šesťvalec s objemom 2.998 cc a výkonom 230 kW (313 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.000 do 6.500 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 450 Nm je dostupné od 1.750 do 4.700 ot/min. Benzínový šesťvalec je doplnený o elektrický motor s nominálnym výkonom 145 kW (197 koní) a silou 280 Nm, ktorá sa pomocou predradeného rýchlostného stupňa zvyšuje na výstupe do prevodovky až na 450 Nm. Systémový výkon je 360 kW (489 koní) a maximum krútiaceho momentu 700 Nm.  Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h, resp. 140 km/h v čisto elektrickom režime. Dojazd na elektrický pohon má podľa normy WLTP dosahovať 79 až 90 kilometrov.

BMW 530eBMW 530e

Obidve plug-in hybridné verzie disponujú batériou s  využiteľnou kapacitou 19,4 kWh, nabíjanie striedavým prúdom má výkon 7,4 kW (a na rozdiel od Mercedesu nemá možnosť rýchlo-nabíjania jednosmerným prúdom).

BMW 530eBMW 530e

Pre mimoeurópske trhy sú od spustenia predaja určené aj modely BMW 530i a BMW 530i xDrive s výkonom 190 kW (258 koní) a silou 400 Nm. Verzia s pohonom zadnej nápravy zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy, verzia s pohonom xDrive za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je pre obidve verzie 250 km/h.

BMW 530eBMW 530e

Od jari 2024 pribudne model 540i xDrive so šesťvalcovým benzínovým motorom s výkonom 280 kW (381 koní) dosahovaným v rozsahu od 5.200 do 6.250 otáčok za minútu, maximum krútiaceho momentu 520 Nm je dostupné od 1.800 do 5.000 ot/min. Aj tento model disponuje mild-hybridnou technológiou a vďaka do prevodovky integrovanému elektromotoru s výkonom 13 kW (18 koní) a 200 Nm je systémový výkon 280 kW (381 koní) a 540 Nm (teda plus 20 Nm oproti výkonu spaľovacieho motora). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h.

BMW 530e

V záujme dosiahnutia tradične vynikajúcich jazdných vlastností je aj nové BMW radu 5 vybavené prednou nápravou s dvojitými lichobežníkmi, vzadu je päťprvková integrálna náprava. K dispozícii je športové riadenie s variabilným prevodom, ale aj optimalizované riadenie zadnej nápravy (Integral Active Steering) s natáčaním zadných kolies o 2,5 stupňa.

BMW 530eBMW 530e

V rámci balíka M Sport je dispozícii aj športové odpruženie znížené o 8 milimtrov alebo Adaptive Suspension Professional s aktívnymi tlmičmi umožňujúcimi minimalizáciu náklonov karosérie. V prípade adaptívneho odpruženie je svetlá výška znížená o 4 mm, v prípade modelu BMW i5 M60 xDrive je Adaptive Suspension Professional v štandardnej výbave a je znížené o 8 milimetrov.   

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Interiér disponuje úplne novou architektúru inšpirovanou modelom BMW radu 7, digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 12,3 palca, stredová obrazovka multimediálneho systému 14,9 palcovú. Všetky modely disponujú BMW operačným systémom 8.5.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Prvýkrát je k dispozícii v štandardnej výbave plne vegánsky interiér, avšak naďalej je dostupná aj klasická kožená výbava Individual Merino a to aj vo viacerých dvojfarebných verziách.

BMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDrive

Vrcholom ponuky radu 5 sa časom stane už potvrdený model BMW M5, ktorý by mohol disponovať plug-in hybridnou pohonnou sústavou z modelu BMW XM Label Red s očakávaným výkonom 550 kW (748 koní) a silou 1.000 Nm.

Autor: Miro Vilím, Zdroj: BMW   

P.S.: V čase prípravy článku sme mali k dispozícii len fotografie modelu BMW i5 M60 xDrive, článok doplníme o fotografie spaľovacích verzií, keď budú k dispozícii.


Podobné články

Nová Škoda Kodiaq RS

V januári sme už vedeli, že nová Škoda Kodiaq dostane namiesto naftového biturba benzínový motor 2,0 TSI. Automobilka však nevyslyšala naše volanie po výkone tristo koní a v apríli oficiálne potvrdila benzínový dvojliter s výkonom „len“ 245 koní. Sklamanie? Zisťovali sme to vo francúzskych Alpách.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Prečo ste GT4 RS postavili až teraz? Andreas Preuninger, šéf vývoja GT modelov Porsche odpovedal, že práve teraz nastala tá správna chvíľa.

Toyota GRMN Yaris a GR GT3 Concept

Toyota predstavila na podujatí Tokyo Auto Salon 2022 dve horúce novinky, ktoré potešia všetkých petrolistov. 

Gordon Murray Automotive T.33

Tvorca legendárneho McLarenu F1, Gordon Murray, dnes predstavuje svoj druhý superšport pod vlastnou značkou. Po modeloch T.50 a T.50s Niki Lauda ide opäť o vozidlo poháňané dvanásťvalcovým atmosféricky plneným motorom.

TOP 5 pre rok 2022 – BMW M240i xDrive

Minulý rok nám predstavil veľké množstvo športových áut nielen v tých najvyšších priečkach automobilového reťazca, ale aj v kompaktnej triede, ktorá je cenovo prístupnejšia širšiemu okruhu fanúšikov.

Nový T-Roc R s rodinou – Bestseller ešte lepší

Volkswagen T-Roc sa po svojom uvedení na trh v roku 2017 stal mimoriadne úspešným modelom. Celosvetovo sa ho predalo viac ako 1 milión kusov, na slovenskom trhu to bolo takmer 4000 exemplárov.

JOKER pre rok 2022 – Toyota GR86

V predchádzajúcich článkoch sme vám postupne predstavili päť noviniek, ktorých uvedenie na slovenský trh s veľkou radosťou očakávame v tomto roku.

Jeep Easter Safari 2022

Veľkonočné Jeep Safari pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii predstavením siedmich nových konceptov, päť z nich je priamo od automobilky Jeep a dva má na svedomí divízia Jeep Perfromance Parts by Mopar (JPP).

Honda Civic Type R 2023

Nová Honda Civic Type R ako posledný model japonskej automobilky s výlučne spaľovacím motorom na európskom trhu pozná svoju oficiálnu cenu. Očakávali sme, že to nebude lacné, ale aj tak je cenovka brutálna, rovnako ako výkony najlpšieho ostrého hatchbacku s pohonom predných kolies. 

Značka CUPRA v roku 2022 zvýšila predaj na Slovensku o 99 percent, kráľom je Formentor

Mnohým sa zdal nápad, postaviť v rámci automobilky SEAT novú samostatnú značku, odsúdený na neúspech. Opak je pravdou.