Miro Vilím

04.09.2023

Andrej Šuhaj

Teória čiernej labute je metaforou popisujúcou dôležité neočakávané udalosti, ktoré sa odchyľujú od bežne sa vyskytujúcich, majú nepredpokladané dôsledky a je náročné predvídať ich. Nový podvozok a ďalšie technické zmeny prekvapujúco transformovali nenápadné čierne kombi na jedno z najžiaducejších áut pre všetky príležitosti.


Audi RS 4 Avant je priamym potomkom zakladateľa triedy rýchlych kombíkov a hoci oproti svojmu legendárnemu pradedovi ani vo svojej štvrtej generácii nestratilo nič zo svojej atraktivity, posledné roky bolo trochu v tieni obľúbenej kategórie všade prítomných SUV. Paradoxne, minuloročný príchod silnej konkurencie v podobe BMW M3 Touring opäť upriamil pozornosť aj na RS 4 Avant ako najbližšieho prirodzeného súpera.

Audi RS2 Avant sa predstavilo v roku 1994 ako produkt spolupráce s automobilkou Porsche. Pod kapotou praktickej verzie vychádzajúcej z modelu Audi 80 Avant (B4) bol päťvalcový turbodúchadlom prepĺňaný motor s objemom 2,2 litra a výkonom 232 kW (315 koní) dosahovaným pri 6.500 ot/min., maximálna hodnota krútiaceho momentu 410 Nm bola dostupná pri 3.000 ot/min. V spolupráci s pohonom všetkých kolies a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dokázal výkonný motor zrýchliť rodinný kombík z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy a vyvinúť maximálnu rýchlosť až 262 km/h. Porsche bolo nielen vývojovým a výrobným partnerom, ale dodávalo niektoré komponenty ako brzdy, kolesá a... smerovky. Zaujímavosťou z dnešného pohľadu je skromný batožinový priestor, ktorý mal základný objem len 370 litrov (po strop 650 litrov).

Druhý model rýchleho kombi vychádzal z prvej generácie Audi A4 Avant (B5/8D) a od roku 1999 bol prvým s označením RS 4 Avant. Tentoraz si Audi za technologického partnera vybralo špecialistov na pohonné jednotky, spoločnosť Cosworth Technolog Ltd. Anglická spoločnosť v spolupráci s quattro GmbH vyladila šesťvalcový vidlicový motor s objemom 2,7 litra na 279 kW (380 koní), ktorý bol dostupný v rozsahu od 6.100 až do 7.000 otáčok za minútu (!) a maximálna hodnota krútiaceho momentu 440 Nm bola k dispozícii od 2.500 do 6.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná, formálne na hodnote 250 km/h, ale v skutočnosti to bolo až 262 km/h. 

Audi RS 4 Avant competition plus

Prvé Audi RS 4 Avant bolo aj vďaka výrazne rozšírenej karosérii také obľúbené, že automobilka zdvojnásobila plánovanú produkciu. Za necelé dva roky (od novembra 1999 do septembra 2001) sa vyrobilo presne 6.046 kusov. Vďaka robustnému motoru sa prvé Audi RS 4 Avant stalo obľúbeným terčom úpravcov a zohnať dnes exemplár v originálnom stave vôbec nie je jednoduchá a ani lacná záležitosť.  

Audi RS 4 Avant competition plus

V roku 2005 Audi predstavilo druhú generáciu modelu RS 4 a to nielen v medzičasom klasickej verzii Avant, ale aj ako sedan a neskôr ako kabriolet. Namiesto prepĺňaného šesťvalca sa pod kapotu nasťahoval nový vysokootáčkový atmosférický osemvalec s objemom 4,2 litra a priamo-vstrekovou technológiou FSI. Červené pole začínalo až na hranici 8.250 otáčok za minútu, maximálny výkon 309 kW (420 koní) bol dosahovaný pri 7.800 otáčkach za minútu, maximum krútiaceho momentu 430 Nm bolo dostupné až pri 5.500 otáčkach za minútu (avšak 90%, teda 387 Nm, bolo k dispozícii od 2.250 do 7.600 ot/min.). Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 4,9 sekundy, maximálna rýchlosť bola 250 km/h. Pohon všetkých kolies rozdeľoval hnaciu silu motora v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy, k dispozícii bola výlučne manuálna šesťstupňová prevodovka a prvýkrát aj karbón-keramické brzdy. Druhá generácia bola jedinou, ktorá bola k dispozícii v karosárskej verzii sedan.  

Audi RS 4 Avant competition plus

Vo februári roku 2012 predstavilo quattro GmbH tretiu generáciu modelu RS 4, ktorý bol pod týmto označením k dispozícii výlučne ako model Avant. Karosárske verzie coupé, cabriolet a neskôr sportback už niesli označenie RS 5. Podobne ako predchodca, aj nový model bol poháňaný atmosférickým vysokootáčkovým motorom V8, jeho výkon dosahovaný až pri 8.250 otáčkach za minútu vzrástol až na 331 kW (450 koní), maximálna hodnota krútiaceho momentu 430 Nm zostala na úrovni predchodcu, ale bola k dispozícii od 4.000 do 6.000 otáčok za minútu. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá namiesto šesťstupňovej manuálnej prevodovky zabezpečovala sedemstupňová dvojspojková prevodovka S tronic a nový systému pohonu všetkých kolies umožňoval variabilné rozdelenie sily, zo základného nastavenia 40:60 vedel na prednú nápravu posielať až 70%, na zadnú až 85%. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvalo 4,7 sekundy, maximálna rýchlosť bola elektronicky limitovaná na 250 km/h, ale za príplatok sa limiter posunul až na hodnotu 280 km/h.

Audi RS 4 Avant competition plus

Práve tretia generácia modelu RS 4 Avant bola vôbec prvou, ktorú som mal možnosť vyskúšať a úprimne povedané, úžasný akustický zážitok z vysokootáčkového osemvalca nedokázal v ťažkej karosérii (1.870 kg) celkom zakryť subjektívny pocit nedostatku krútiaceho momentu. Samozrejme, aj túto generáciu by som chcel mať vo svojej zbierke, ideálne v limitovanej edícii Nogaro Selection farebne odkazujúcej na legendárnu RS 2 Avant.

Audi RS 4 Avant competition plus

Aktuálna štvrtá generácia modelu RS 4 Avant sa predstavila v septembri 2017 na autosalóne vo Frankfurte a po dvoch generáciách sa vrátila k pôvodnému konceptu prepĺňaného motora. Vidlicový šesťvalec s objemom 2,9 litra poskytuje rovnaký výkon ako predchodca, ale 331 kW (450 koní) je vďaka dvojici turbodúchadiel k dispozícii od 5.700 do 6.700 otáčok za minútu. Podstatne vzrástol krútiaci moment, jeho maximum 600 Nm bolo dostupné od 1.900 do 5.000 otáčok za minútu, od januára 2021 sa posunula spodná hranica o 100 otáčok vyššie. Prepĺňaný motor má udávanú hmotnosť 182 kilogramov, teda o 31 kg menej ako mal osemvalec predchodcu, čo zároveň prispelo k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Celková úspora hmotnosti má oproti tretej generácii má predstavovať až 80 kilogramov. Ďalšou zmenou oproti predchodcovi bol prechod zo sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky na osemstupňový automat s hydrodynamickým meničom. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h malo hodnotu 4,1 sekundy, maximálna rýchlosť podobne ako u predchodcu bola limitovaná na 250 km/h alebo 280 km/h.

Audi RS 4 Avant competition plus

V októbri 2019 automobilka Audi predstavila facelift, ktorý sa však techniky zásadným spôsobom nedotkol. Motor teda naďalej rozdeľuje výkon 331 kW (450 koní) a 600 Nm na všetky štyri kolesá prostredníctvom osemstupňového automatu v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy, ale v prípade neželaného preklzu dokáže systém quattro preniesť až 70% na prednú, resp. až 85% na zadnú nápravu.

Audi RS 4 Avant competition plus

V základe disponuje Audi RS 4 Avant päťprvkovým zavesením kolies na oboch nápravách opierajúcim sa o športový podvozok RS sport suspension oproti modelu S4 zníženým o 7 milimetrov, za príplatok je k dispozícii podvozok RS sport suspension plus s DRC (Dynamic Ride Control), teda aktívnym potláčaním náklonov karosérie a v troch stupňoch nastaviteľnou tuhosťou tlmičov.

Audi RS 4 Avant competition plus

Veľmi dôležitým prvkom jazdnej dynamiky je samozrejme riadenie, k štandardnému riadeniu ponúka Audi ako opciu dynamické riadenie (dynamic steering) so špecifickým RS naladením. To využíva prevodovku na riadení, ktorá mení prevodový pomer až o 100 % v závislosti od rýchlosti vozidla a režimu zvoleného v systéme Audi drive select. Pri športovej jazde v režime Dynamic však zostáva prevodový pomer dynamického riadenia konštantný, 14:1.

Audi RS 4 Avant competition plus

V máji 2022 automobilka Audi predstavila nové balíky výbav competition a competion plus, ktorým sme sa venovali v samostatnom článku a práve Audi RS 4 Avant s balíkom výbavy competition plus so škrupinovými sedadlami v cene 14.340,- EUR s DPH (za balík, nie auto, bez sedadiel je balík competition plus za 12.000,- EUR) sa k nám dostalo na redakčný test.     

Audi RS 4 Avant zostáva trochu neprávom v tieni svojho chuligánskeho rivala od BMW (viac sa dočítate v samostatnom článku), ale na druhej strane svojim motorom, systémom pohonu všetkých kolies a najmä vďaka famóznemu riadeniu predstavuje viac než zdatného súpera pre štvorvalcovú PHEV novinku od Mercedesu.

Audi RS 4 Avant competition plus

Rýchle modely Avant strednej triedy majú za sebou takmer tridsaťročnú históriu načrtnutú v obsiahlom úvode tohto článku a teda právom môžeme očakávať takmer dokonalý produkt. A úprimne poviem, že vysoké očakávania pred začiatkom testu RS 4 Avant prekonala.

Audi RS 4 Avant competition plus

Základom premeny celého auta balíkom výbavy competition plus je podvozok RS sport suspension pro s manuálne nastaviteľnou výškou a tlmičmi tak pre kompresiu, ako aj odskok. Oproti základnej verzii modelu RS 4 Avant je podvozok znížený o 10 milimetrov a ďalších 10 milimetrov môžete dať dole pomocou náradia dodávaného k autu. V našom prípade sme sa uspokojili so základným znížením, ktoré opticky auto už natoľko priblížilo k zemi, že medzi dvadsaťpalcové kované kolesá obúvajúce pneumatiky s rozmerom 275/30 R20 nevložíte ani prsty. Osobne nepoznám žiadne iné auto (snáď s výnimkou čistokrvných športiakov), ktoré by malo taký agresívny postoj ako balíkom competition plus vybavené Audi RS 4 Avant.

Audi RS 4 Avant competition plus

Nový „pro“ podvozok zároveň znamená, že prostredníctvom Audi drive select už tuhosť tlmičov nenastavíte. Pri pohľade na nízko položený, démonicky čierny Avant som tušil nekompromisnú tuhosť konkurujúcu povestným dreveným doskám. Aké bolo moje prekvapenie! Napriek „Gewindefahrwerku“ vyvinutému v spolupráci s KW bol podvozok príjemne poddajný a bez problémov sa dokázal vysporiadať s nástrahami slovenských ciest. Vďaka kvalitným tlmičom dokonca pôsobil snáď ešte lepším dojmom ako elektronicky nastaviteľné tlmiče v bežnej A4ke. Druhým prekvapením bolo správanie sa pri dynamickej jazde na obľúbenom kopci. Nastavenie tlmičov na jednej strane umožňovalo precíznu jazdu čistou stopou, ale zároveň umožňovalo vnímateľné náklony umožňujúce pracovať s prenosom hmotnosti. Takto odladený podvozok je fenomenálnym vysvedčením a dôkazom, že elektronicky nastaviteľné tlmiče môžeme považovať za alibistickú výhovorku.

Audi RS 4 Avant competition plus

Na nami testovanom aute boli obuté Continental Sport Contact 6, ktoré sú rozumným kompromisom medzi priľnavosťou a každodennou použiteľnosťou v akomkoľvek počasí. Za diétny príplatok 394,- EUR si môžete objednať semislicky Pirelli P Zero Corsa, ktoré v spojení s karbón-keramickými brzdami skracujú brzdnú dráhu o 2 metre. A myslím si, že voľby semáčov sa vôbec nemusíte báť, na vode to už nie je také peklo ako niekoľko rokov dozadu.    

Audi RS 4 Avant competition plus

Keď už sme načali ten kopec, popri vynikajúco naladenom podvozku vo mne zanechalo najlepší dojem presné a citlivé riadenie. Na rozdiel od štandardnej verzie modelu RS 4 Avant má pevný prevod riadenia 1:13,1 a hoci sám mám v aute variabilný prevod riadenia a som naň zvyknutý, dynamické riadenie balíka competition plus v spojení s podvozkom je to najlepšie, aké som v takomto aute zažil. Jednoducho geniálne! K dokonalému zážitku z riadenia prispieva aj „športovo kontúrovaný“ volant potiahnutý čiernou alcantarou (ako súčasť balíka RS Design rot za 1.687,- EUR).

Audi RS 4 Avant competition plus

Variabilný pohon všetkých kolies quattro je naladený na dynamickú jazdu čistou stopou a na suchom asfalte sa auto správa neutrálne, hoci vďaka zadnému samosvornému diferenciálu quattro sport s výraznou preferenciou zadnej nápravy. Ani pod plnou akceleráciou zo zákruty (a úplne vypnutou stabilizáciou) nehrozí výrazná pretáčavosť, skôr je to typický rely posun cez všetky štyri kolesá s maximálnou trakciou.

Audi RS 4 Avant competition plus

Podvozok, riadenie a pohon všetkých kolies sú odladené fantasticky, výborné je aj nové odladenie osemstupňového automatu, ktoré aj vďaka kratším časom radenia dokázalo bez zvýšenia výkonu zlepšiť zrýchlenie z nuly na 100 km/h o 0,2 sekundy na 3,9 sekundy. Jediným prvkom, ktorý nedokázal bez výhrad presvedčiť bola štandardná brzdová sústava so šesťpiestikovými strmeňmi a oceľovými kotúčmi s priemerom 375 mm vpredu a jednopiestikmi na kotúčoch s priemerom 330 mm vzadu. Brzdný účinok bol síce dobrý a dávkovanie vynikajúce, ale v porovnaní s už spomínaným konkurentom trochu slabší. Príplatok 6.748,- EUR za 400 milimetrové keramické kotúče vpredu (alebo plus ďalších 450,- EUR ak chcete červené alebo modré strmene...) stojí teda za serióznu úvahu.

Audi RS 4 Avant competition plus

Lepšie brzdy oceníte aj pri brzdení z vysokých rýchlostí, s balíkmi competition je maximálna rýchlosť limitovaná na 290 km/h, čísla začínajúce trojkou teda môžete na tachometri vidieť pravidelne (samozrejme výlučne na nemeckej diaľnici).  

Audi RS 4 Avant competition plus

Dvojité prepĺňanie si svoju daň vyberá v podobe slušnej spotreby vysokooktánového benzínu, pri troche snahy sa dá jazdiť tesne pod hranicou dvanástich litrov, ale priemer počas nášho testu bol 14,9 litra / 100 km. Pri svižnej jazde na kopci sme sa pochopiteľne pohybovali vysoko nad dvadsaťlitrovou hranicou.

Audi RS 4 Avant competition plus

Príjemné prekvapenie predstavuje aj výrazný akustický prejav výfukovej sústavy RS sport plus a vďaka redukovanej zvukovej izolácii (mínus 8 kg) aj výrazný akustický prejav prepĺňaného motora, ktorý vo vysokých otáčkach veľmi pripomína vytie mechanického kompresora.

Audi RS 4 Avant competition plus

Súčasťou nášho balíka competition plus boli aj manuálne nastaviteľné škrupinové RS sedadlá s vynikajúcim bočným vedením, ktoré aj vďaka optimálnemu komfortu sedenia stoja za príplatok (v rámci balíka competition plus 2.340,- EUR).

Audi RS 4 Avant competition plus

Interiér Audi RS 4 Avant je jedným z mála príkladov starej (dobrej) Audi školy a teda všetky tlačidlá vydávajú uspokojivé „klikajúce“ zvuky a ani ostatné prvky interiéru netrpia prílišnými známkami šetrenia. Dovolím si tvrdiť, že v rámci prémiovej nemeckej trojice má práve Audi stále najkvalitnejšie pôsobiaci interiér, hoci jeho dizajn už nepôsobí tak „digitálne sviežo“. Z praktického hľadiska musím upozorniť na to, že škrupinové sedadlá trochu uberajú z priestoru pre kolená pre pasažierov vzadu, na druhej strane, najmä pre deti je priestor stále viac ako postačujúci. Batožinový priestor má základný objem 505 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40:20:40 je k dispozícii 1.510 litrov.                

Audi RS 4 Avant competition plus

Audi RS 4 Avant nie je ani v čiernej Mythos metalíze nenápadné, rozšírenia všetkých blatníkov sú veľmi pôsobivé aj v tejto zdanlivo nevýraznej farbe. Plusom inak nie celkom praktickej čiernej je nenápadnosť rôznych falošných (nefunkčných) plastových vsuviek.  

Audi RS 4 Avant competition plus

Audi RS 4 Avant je zrejme posledným z radu rýchlych kombíkov strednej triedy pod týmto označením a benzínovým motorom. Špeciálny balík výbavy pod označením competition plus by sme mohli považovať za dôstojnú rozlúčku so štvrtou generáciou a výborným prepĺňaným benzínovým šesťvalcom. Audi RS 4 Avant competition plus je podľa znalcov tým najlepším modelom s označením RS 4.

Audi RS 4 Avant competition plus

V roku 2024 však uplynie presne 30 rokov od premiéry RS 2 Avant a to je vhodná príležitosť pre ešte jeden špeciálny model. Pripraví nám Audi podobné prekvapenie, aké pripravuje pre väčšieho súrodenca RS 6 Avant a dostane aj RS 4 model s označením „GT“? Úplne by nám stačilo zvýšenie výkonu na rovných 500 koní, 650 Nm a málinko výraznejší bodykit... Ďakujeme!

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.