Miro Vilím

01.03.2024

Jakub Čajko

Najväčšia zmena pre Audi SQ8 sa odohrala už v septembri 2020, pod masívnu prednú kapotu sa vtedy nasťahoval benzínový osemvalec, namiesto pôvodného naftového, uvedeného v júni 2019. Nedávny facelift priniesol najmä kozmetické zmeny, famózny motor V8 TFSI našťastie zostal v ponuke.    


Audi SQ8 s pôvodným naftovým osemvalcom dávalo zmysel najmä vo vzťahu k neskoršiemu top modelu RS Q8 predstavenému v novembri 2019. Štvorlitrový naftový osemvalec mal výkon 435 koní a v rozsahu od 1.250 do 3.250 otáčok ponúkal mamutiu porciu sily, až 900 Nm. Dve turbodúchadlá dopĺňal elektricky poháňaný kompresor, ktorý pomáhal v nízkych otáčkach s okamžitým nárastom hodnoty krútiaceho momentu. Vďaka tomu zrýchľovalo Audi SQ8 TDI z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.  

Audi RS Q8 bolo teda v porovnaní s naftovým SQ8 skutočným topmodelom, s výkonom 600 koní a silou 800 Nm zrýchľovalo z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola s balíkom RS-Dynamic plus až 305 km/h.  A potom to prišlo...

Audi ako odpoveď na dopyt po silných benzínových osemvalcoch v triede veľkých SUV a s vedomím vtedajšej výhody konkurencie v podobe BMW X6 M50i (530 koní / 750 Nm), Mercedesu-AMG GLE 63 Coupe (571 koní / 750 Nm) a Porsche Cayenne GTS Coupe (460 koní / 620 Nm) vymenilo TDI za TFSI a benzínové Audi SQ8 sa razom stalo nielen silnou konkurenciou pre spomínané modely iných značiek, ale dokázalo si vyšliapnuť aj na veľkého súrodenca RS Q8. Veď posúďte sami.

Audi SQ8 TFSI

Audi SQ8 TFSI dostalo benzínový osemvalec s objemom 3.996 cm³ prepĺňaný dvomi twin-scroll turbodúchadlami, vďaka čomu ponúka výkon 373 kW (507 koní) pri 5.500 otáčkach za minútu a maximum krútiaceho momentu 770 Nm je dostupné v rozsahu od 2.000 do 4.000 otáčok za minútu. Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka Tiptronic a napriek chýbajúcej funkcii kontrolovaného štartu (Launch Control) udáva automobilka pre SQ8 zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy (to je len o subjektívne nepostrehnuteľné 0,3 sekundy menej ako model RS Q8!), maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h.

Audi SQ8 TFSI

Facelift na výkonoch nič nezmenil a do príchodu očakávanej verzie RS Q8 Performance bude Audi SQ8 naozaj vynikajúcou ponukou a najlepšou Q8. O jej schopnostiach svedčí aj skutočnosť, že automobilka si pre zachovanie odstupu voči modelu RS ponechala niektoré prvky výbavy práve pre najvýkonnejší model. Ani po facelifte teda nedostanete nielen spomínaný Launch Control, ale nemôžete si priplatiť ani za keramické brzdy (pre RS Q8 najmenej za 9.559,- EUR) a ani posunúť obmedzovač rýchlosti na 280, resp. 305 km/h.

Audi SQ8 TFSI

Prichádzate o veľa? Nemyslím si. Zrýchlenie je za sprievodu fantastickej zvukovej kulisy motora a výfukovej sústavy skutočne dych berúce, sériové oceľové kotúče s priemerom 400 mm vpredu350 mm vzadu dokážu auto spoľahlivo spomaľovať aj pri svižnej jazde a maximálnu rýchlosť v podstate nemáte kde reálne využiť. Oveľa dôležitejšie pre každodenné použitie sú iné vlastnosti a to najmä komfort.

Audi SQ8 TFSI

Audi, podobne ako Volkswagen pre Touareg, ponechal pôvodnú koncepciu podvozka (trojkomorové vzduchové odpruženie), čo v prípade dynamicky ladeného SQ8 znamená adaptívny vzduchový podvozok so športovým naladením (Adaptive air suspension sport) znížený oproti štandardnému vzduchovému podvozku o 15 milimetrov. Náš exemplár v modrej farbe Ascari síce nedisponoval príplatkovým športovým diferenciálom a aktívnou stabilizáciou náklonov karosérie (Fahrwerkspaket advanced za 5.398,- EUR), to však pochopiteľne nemalo vplyv na takmer neuveriteľný komfort jazdy. Ten bol aj na najväčších dostupných diskoch s rozmerom 10,0J x 23 (príplatok s letnými pneumatikami 3.138,- EUR) a so zimnými pneumatikami Pirelli Scorpion Winter 2 s rozmerom 285/35 R23 skutočne vynikajúci.

Audi SQ8 TFSI

Audi SQ8 sériovo disponuje natáčaním zadnej nápravy (až o 5 stupňov), preto aj bez elektromechanickej aktívnej stabilizácie náklonov (eAWS) bola jeho dynamika (najmä v režime dynamic) pri rýchlej jazde skutočne pôsobivá. Osobne si však myslím, že pri takomto druhu auta majitelia skôr ako ultimatívne športové jazdné vlastnosti ocenia práve komfort.      

Audi SQ8 TFSIAudi SQ8 TFSI

K mimoriadnemu komfortu posádky prispieva aj dvojité akustické zasklenie bočných okien (562,- EUR), od ktorých napriek ich bezrámovej konštrukcii do kabíny nepreniká takmer žiadny hluk. A práve interiér môže byť pre niektorých pozorovateľov určitým sklamaním, okrem možnosti voľby nových dekorácií a možnosti využitia aplikácií tretích strán v infotainmente (napr. Spotify alebo Amazon music) zostala architektúra interiéru bezo zmien (12,3 palcový displej prístrojového panelu, 10,9 palcový displej multimediálneho systému a 8,6 palcový displej pre ovládania klimatizácie), rovnako nezmenená je aj grafika zobrazovacích displejov. A to tak nezmenená, že aj digitálne vyobrazenie vozidla zodpovedalo modelu SQ8 pred faceliftom...

Audi SQ8 TFSI

Práve minimalistický dizajn zobrazenia však považujem za trvácny, elegantný, prehľadný a bez problémov ovládateľný a zo všetkých modelov danej triedy sa mi páči najviac. Skutočným nedostatkom interiéru je nepochopiteľne malý odkladací priestor pod stredovou lakťovou opierkou. Zmestí sa tam len telefón a možno malá peňaženka, ale miesto v stredovom tuneli by sa dalo využiť aj lepšie.

Audi SQ8 TFSI

Čerešničkou na torte sú vynikajúce S-športové sedadlá plus s integrovanými opierkami hlavy (+ 1.237,- EUR) a koženým čalúnením Valcona (1.294,- EUR) s kontrastným prešívaním červenou niťou (880,- EUR), ktoré poskytujú dostatočné bočné vedenie, ale zároveň výborný komfort sedenia. A to nielen vďaka štandardnému vyhrievaniu, ale trojstupňovej klimatizácii sedadiel (ďalších 1.237,- EUR).   

Audi SQ8 TFSI

Všetky podstatné vlastnosti Audi SQ8 aj v rámci minimalistického faceliftu zostali zachované a zmeny sa skutočne týkajú najmä vzhľadu vozidla, s ktorými je spojená aj nová svetlená technika.

Audi SQ8 TFSI

Nové sú nárazníky, koncovky výfukov majú krajší tvar a novinkou je aj predná maska s novou výplňou a orámovaním potiahnutým až do svetiel, pôvodný tvar predných svetlometov však zostal zachovaný. Nová je ich vnútorná grafika, ale na rozdiel od konkurencie (BMW) ponúka Audi aj naďalej laserové diaľkové svetlá, ktoré dopĺňajú HD matrix LED svetlomety (+ 944,- EUR). Zadné svetlá majú nový (hladký) tvar a za príplatok 1.114,- EUR (ako to bolo aj v našom prípade) disponujú digitálnou OLED technológiou. Všetky svetlá ponúkajú možnosť individualizácie prostredníctvom štyroch rôznych konfigurácií, ale toto je funkčne bezvýznamná zmena.

Audi SQ8 TFSIAudi SQ8 TFSI

Minimalistické zmeny však majú veľký účinok, veľké SUV kupé vďaka nim pôsobí uhladeným, ale zároveň dynamicky pôsobivým dojmom. Nový lak Ascari Blue modelu SQ8 mimoriadne pristane, ďalšou novinkou v ponuke vynoveného modelového radu je lak Sakhir Gold metallic, ktorý importér zvolil pre naftovú verziu modelu Q8 a uvidíte ju už čoskoro aj v našom teste a tretím novým lakom je Chilli Red, ktorý poznáme už z nového Touarega.  

Audi SQ8 TFSI

Audi SQ8 je po facelifte ešte lepším a výrazne krajším autom a predovšetkým, stále ponúka charizmatický osemvalec, ktorý veľkému SUV udeľuje nadpriemernú dynamiku. Motor síce disponuje mild-hybridnou technológiou a možnosťou deaktivácie valcov, avšak zázraky v spotrebe neočakávajte. Náš týždňový test sme po najazdení ôsmich stoviek kilometrov ukončili s priemernou spotrebou 15,3 litra na 100 kilometrov. Pri dynamickej jazde počítajte s priemerom atakujúcim minimálne tridsať litrov; ak sa naopak chcete snažiť o dosiahnutie výrobcom udávanej kombinovanej spotreby 12,0 až 12,8 litra / 100 km, Audi SQ8 zjavne nie je autom pre vás.         

Audi SQ8 TFSIAudi SQ8 TFSI

Audi SQ8 je vynikajúcim SUV, ktoré v danej výkonnostnej kategórii má vlastne zatiaľ jediného skutočného súpera a tým je menej komfortné BMW X6 M60i. Na nový Cayenne GTS Coupe si ešte počkáme a GLE Coupé po facelifte z ponuky vyradilo menej výkonnú verziu a je k dispozícii len ako model „S“, ktorý bude konkurentom pre novú RS Q8. Naopak, model Mercedes-AMG GLE 53 Coupe nie je pre SQ8 (a to ani vo svojej novej, plug-in hybridnej podobe) pre chýbajúce 2 valce priamym konkurentom.  

Audi SQ8 TFSI

Záverom cena, tá základná pre model SQ8 štartuje na sume 110.070,- EUR, náš exemplár sa s rozsiahlou (aj keď zďaleka nie úplnou) príplatkovou výbavou vyšplhal na sumu 152.129,- EUR. Ak sa Váš rozpočet na kúpu nového auta pohybuje v takýchto čiastkach, s Audi SQ8 rozhodne neurobíte chybu.  

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub ČajkoJuraj Hrivnák (dynamické fotky)


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.