Miro Vilím

20.07.2025

Jakub Čajko

Najvýkonnejší ostrý hatchback. Ospravedlňuje tento atribút astronomickú cenovku viac ako 95 tisíc EUR v prípade nami testovaného exempláru? A záleží na tom vôbec?


Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ svojim ultimatívnym prístupom definuje veľmi úzku skupinu kompaktných hatchbackov a vďaka výkonu viac ako 400 koní by sme ho pokojne mohli označiť za hyperhatch. Plne variabilný pohon všetkých štyroch kolies (4MATIC+) zabezpečuje podľa nastavenia jazdného režimu buď extrémnu trakciu alebo miestami až nepochopiteľnú (a trochu neprirodzenú) hravosť cez zadnú nápravu.

Benzínový motor M139 s objemom 1.991 cm³ produkuje výkon 310 kW (421 koní) pri 6.750 otáčkach za minútu (revlimeter vás pustí k 7.200 ot/min.), maximálna hodnota krútiaceho momentu 500 Nm je dostupná v rozsahu od 5000 do 5250 ot/min. Už uvedené hodnoty naznačujú, že plný výkon bude potrebné hľadať vo vyšších otáčkach ako je tomu zvykom pri prepĺňaných motoroch.

Prenos výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečuje osemstupňová dvoj-spojková prevodovka (AMG SPEEDSHIFT DCT 8G), ktorá vďaka svojmu odstupňovaniu umožňuje využiť plný potenciál jedného z najvýkonnejších štvorvalcových motorov na svete.

Malá odbočka: hoci to znie neuveriteľne, motor M139I, ktorý nájdeme napríklad v modeli Mercedes-AMG C 63 S E Performance má vďaka elektromotorom poháňanému turbodúchadlu výkon až 350 kW (476 koní) a 545 Nm.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Napriek nemalej hmotnosti (1.680 kilogramov) dokáže najsilnejší model Triedy A šprintovať z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 270 km/h. Viac ako rýchlosť v priamke však potešila neuveriteľná agilita v zákrutách na našom domácom kopci a hoci výkon by zvádzal zobrať „štyridsaťpäťku“ na okruh, najviac radosti vám bude robiť na zakrútených okreskách.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ však má dve stránky osobnosti a tá ostrejšia aj mňa trochu prekvapila. Príplatkový podvozok AMG RIDE CONTROL je síce aj v komfortnom nastavení adaptívnych tlmičov a v kombinácii s 19 palcovými kovanými diskami AMG s dizajnom krížových lúčov výrazne tuhší ako model „35“, no komfort jazdy je pre mňa dostatočný aj pre každodenné používanie. Potenciálnych záujemcov však upozorňujem, že na slovenských cestách im môže podvozok pripadať príliš tvrdý.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Podstatné zmeny však prináša voľba dynamických jazdných režimov vo vzťahu k motoru. Zatiaľ čo v komfortnom, ale aj v základom športovom režime je potenciál motora cítiť len v náznakoch, v jazdnom profile Race sa z takmer bežného ostrého kompaktu stáva maniakálny hyperhatch. Odozva na povely akcelerátora, extrémny hlad po otáčkach a bleskurýchle zmeny prevodových stupňoch mi opakovane dokázali vyrážať dych v spŕške expresívnych výrazov.       

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

V najostrejšom jazdnom režime sa mení aj nastavenie tlmičov na nekompromisne tvrdé, no v spojení s variabilným pohonom všetkých kolies, ktorý dokáže prenášať viac výkonu na vonkajšie zadné koleso to dáva zmysel. Na bežných cestách som si aktiváciu režimu „Drift“ odpustil, no aj tak bolo cítiť ako auto tlačí do zákruty zadná náprava.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Na rozdiel od svojho jediného, päťvalcového konkurenta, pôsobí najvýkonnejšie Áčko výrazne ostrejším dojmom, nielen po motorickej stránke, ale aj svojimi jazdnými vlastnosťami. Malou chybičkou na kráse je riadenie, ktorému by prospelo viac spätnej väzby, najmä okolo stredovej polohy volantu.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Brzdy s rozmerom kotúčov 360 x 36 milimetrov a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a jednopiestikmi na kotúčoch s rozmerom 330 x 22 vzadu sú na niekoľko výjazdov v kopci v režime dynamickej jazdy dimenzované dostatočne, na okruhu by však mohli dostať poriadne zabrať.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Aj v tomto prípade platí, že na pretekárskom okruhu sú doma úplne iné autá. Povedzme si však otvorene, plný výkon si aj v prípade najvýkonnejšieho hothatchu viete legálne vychutnať práve a len na okruhu alebo nemeckej diaľnici.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Interiér veľmi dobre poznáme z iných modelov Triedy A, v prípade top motorizácie sú však jedinečným prvkom škrupinové sedadlá AMG Performance. Vynikajúco podržia v zákrutách a aj na dlhé cestovanie sú dostatočne pohodlné. Zároveň je však vnímateľný rozdiel oproti ich druhej generácii, nie sú až tak pohodlné ako tie novšie v AMG C 63 S E Performance.     

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Napriek novému volantu s dotykovými ovládačmi a absenciou trackpadu na stredovom tuneli je ovládanie bezproblémové, no relatívne malé displeje (obidva s uhlopriečkou 10,25 palcov) mohutný volant čiastočne prekrýva.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Najmä v kontexte plastovej konkurencie si obrovskú pochvalu zaslúžia kovové pádla pod volantom, s ktorými je radosť pracovať. Fantastický je aj dokonalý head-up displej, ktorý podobne ako iné modely značky ponúka viacero typov zobrazení.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

S dĺžkou 4.453 milimetrov (šírka 1.992 mm, výška 1.414 mm) a rázvorom 2.729 milimetrov ponúka aj top model Triedy A dostatok priestoru pre vodiča a ďalších troch cestujúcich, podobne aj batožinový priestor so základným objemom 370 litrov je plne postačujúci.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Z praktického pohľadu je teda aj Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ typickým hothatchom. V karosérii kompaktného hatchbacku ponúka nadpriemerné jazdné výkony, ktoré by ste napriek výraznému aerokitu jednoducho neočakávali.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Akceptovateľný pre každodenné používanie je aj komfort podvozka, odhlučnenie je z pohľadu zamerania na doslovne prémiovej úrovni. Spotreba? Aj s vysokým podielom bežného jazdenia sa po troch dňoch a sedemsto kilometroch ustálila na rovných jedenástich litroch na 100 kilometrov.   

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ je určený pre špecifickú skupinu ľudí, ktorí jednoducho nebudú riešiť jeho cenovku začínajúcu na sume 77 852,85 EUR. Niektorí ho budú chcieť preto, že je to najvýkonnejší ostrý kompakt a niektorým sa jednoducho bude páčiť jeho relatívna nenápadnosť. Len znalci budú vedieť, aký brutálne výkonný motor sa ukrýva pod kapotou a možno aj tí budú len tušiť, že sa práve pozerajú na hatchback nižšej strednej triedy, ktorého cena atakuje magickú šesťcifernú sumu.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ má len jediného konkurenta a Audi RS3 si rovnako viete vyskladať s podobnou výslednou cenovkou. Hoci Audi má charizmatický päťvalcový motor s ešte lepším zvukom ako testované AMG a možnosť priplatiť si za karbón-keramické brzdy na prednú nápravu, rozhodujúce pre výber medzi touto ultimatívnou dvojicou hyperhatchov budú sympatie k danej značke.

Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+

Z predchádzajúceho textu ste určite odvodili aj odpovede na otázky položené v úvode, ale aby nevnikli pochybnosti, sú nasledovné: 1. Áno. 2. Nie.   

Autor: Miroslav Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.