Miro Vilím

05.10.2025

Jakub Čajko

Na nový model AMG s číselným označením „53“ som sa naozaj veľmi tešil. Vytiahnuté blatníky, široké pneumatiky a charizmatický šesťvalec... Zhodou okolností však moje vysnívané kupé bolo v teste nahradené majestátnym SUV.


Nie je „53“ ako „53“. Aktuálne označovanie vozidiel značky Mercedes-AMG môže byť mätúce, pretože rovnaké číselné označenie majú viaceré modely s odlišnou technikou. Môže ísť o hybrid nabíjateľný zo siete ako v prípade modelu E 53 HYBRID 4MATIC+ kombi alebo o mild-hybrid, ako v prípade už spomínaného kupé CLE 53. V oboch spomenutých prípadoch však platí, že v rámci daného modelového radu ide o jedinečnú motorizáciu.

V prípade modelov GLE SUV a GLE kupé však rovnaké číselné označenie znamená dva rôzne druhy pohonu a dva stupne výkonu. Na jednej strane je to Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+, ktoré sa v našom teste objavilo vo verzii Coupé a na strane druhej GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV, ktoré je predmetom tohto článku.

V krátkosti pripomeniem, že model GLE 53 4MATIC+ poháňa radový šesťvalec s objemom 2.999 cm³ prepĺňaný turbodúchadlom a elektrickým kompresorom. Integrovaný štartér generátor (ISG) poskytuje dodatočný výkon 15 kW (22 koní) a 200 Nm.

Výkon spaľovacieho motora zostal oproti predchodcovi na hodnote 320 kW (435 koní) v rozsahu od 5.800 do 6.100 otáčok za minútu, avšak vďaka modifikáciám softvéru a väčšiemu turbodúchadlu sa maximálna hodnota krútiaceho momentu zvýšila z pôvodných 520 Nm na 560 Nm dostupných v rozsahu od 2.200 do 5.000 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá rovných 5 sekúnd, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV test

Základom pohonného ústrojenstva modelu GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV je rovnako radový šesťvalec s objemom 2.999 cm³ prepĺňaný turbodúchadlom, na rozdiel od verzie 53 s mierne hybridným pohonom však plug-in hybrid nemá elektricky poháňaný kompresor. Jeho funkciu preberá elektromotor s výkonom 125 kW, ktorý sa stará o dostatok výkonu a spontánnu odozvu v nízkych otáčkach a samozrejme, aj o dosiahnutie vyššieho maximálneho výkonu.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Systémový výkon plug-in hybridného GLE je 400 kW (544 koní) a maximálny systémový krútiaci moment dosahuje hodnotu 750 Nm.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Elektromotor je integrovaný do deväťstupňovej automatickej prevodovky (AMG SPEEDSHIFT TCT 9G), ktorá využíva hydrodynamický menič (TCT znamená Torque Converter Technology), teda s výnimkou integrácie elektromotora ide o rovnakú prevodovku ako v prípade modelu GLE 53.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Okrem občasných zaváhaní prevodovky fungovalo pohonné ústrojenstvo bezchybne, teda v komfortnom režime a pri minimálnej záťaži bola zmena prevodových stupňov sotva postrehnuteľná, v tých športových sa prevodovka dokázala odvďačiť kopancom pri preraďovaní; to však zrejme malo byť prejavom poskytovanej dynamiky. A tá bola?

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Začnem trochu zoširoka. GLE 53 HYBRID SUV som sa v príspevku na sociálnych sieťach snažil definovať dvomi číslami: 2,8 a 325, ktoré dopĺňali snímku prístrojov s priemernou spotrebou 9,7 litra a 0,2 kWh na 100 kilometrov (auto som preberal s vybitou batériou a nulovým elektrickým dojazdom).

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Väčšina ľudí tipovala zrýchlenie z nuly na 100 km/h a maximálnu rýchlosť, čo by  mohlo (takmer presne) zodpovedať modelu Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé. Pochopiteľne išlo o úplne iné hodnoty...

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID ma prekvapil už na pár desiatkach metrov svojim drsným charakterom a prekvapujúco ťažkým riadením. Posilňovač riadenia teda nebol nastavený na krútenie volantu jedným prstom a zmenu smeru som si musel odmakať. Zaujímavé. Postupom času mi to nepripadalo obťažujúce, ale na slovenských cestách jednoducho musíte hybridné GLE riadiť. Niektorým vodičom šoférujúcim ľavou rukou s lakťom opretým o dvere by som odporúčal nacvičiť správne držanie volantu. Inak im auto môže na vyjazdených koľajach alebo nerovnostiach odcestovať nechceným smerom.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Vplyv na riadenie malo pochopiteľne aj obutie, síce v rovnakom rozmere ako v prípade skôr testovaného GLE 53 na zimných pneumatikách, ale zrejme v kombinácii s pridanou hmotnosťou zo siete nabíjateľného hybridu sa v riadení prejavovalo výraznejšie. Pneumatiky Yokohama Advan Sport V107 mali rozmer 285/40 ZR22 vpredu a 325/35 ZR22 vzadu, čo definuje vyššie spomínané číslo „325“ ako šírku zadnej pneumatiky v milimetroch.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Iste ste si domysleli, že číslo „2,8“ neznamená zrýchlenie z nuly na 100 km/h, ale je to hmotnosť v tonách. Podľa technického preukazu vážilo zo siete nabíjateľné SUV so šesťvalcom a veľkou batériou 2.800 kilogramov (!). Napriek slušným dynamickým parametrom (z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy a Vmax 250 km/h) bolo vysokú hmotnosť jednoducho cítiť.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Za odmenu však popri charizmatickom šesťvalci dostanete elektrickú pohonnú sústavu, ktorá vďaka akumulátoru s kapacitou až 31,2 kWh (využiteľná 24,84 kWh) umožňuje elektrický dojazd až do 86 kilometrov na jedno nabitie. Vďaka rýchlemu nabíjaniu jednosmerným prúdom až s výkonom 60 kW a slušnému výkonu nabíjania striedavým prúdom (11 kW) teda môžete v ideálnych podmienkach používať GLE 53 HYBRID ako elektromobil.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Pochopiteľne, hybrid nabíjateľný zo siete má zmysel pre majiteľov, ktorý majú možnosť nabíjania doma alebo v práci (AC nabíjanie pri SOC z 0 na 100% za 2,75 hod.), prípadne občasne využijú verejné nabíjanie jednosmerným prúdom nehľadiac pri tom na zvýšené náklady. Výlučné nabíjanie na rýchlo nabíjacích staniciach však nedáva zmysel.   

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

V prípade plného výkonu automobilka udáva čas nabíjania jednosmerným prúdom pri SOC z 10% do 80% za 29 minút. Nakoľko som auto dostal s úplne vybitým akumulátorom, vyskúšal som nabitie z nuly na 100% s výsledným časom 59 minút a dodanou energiou 28,738 kWh. Podobne ako pri elektromobiloch teda platí, že nabitie z akéhokoľvek SOC do stavu 80% trvá približne rovnaký čas ako dobitie z SOC 80% na 100%. Nabíjajte rozumne.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Palubný počítač mi pri plnom stave akumulátora vypočítal dojazd na elektrickú energiu do 83 kilometrov, čo zodpovedalo aj realite. Prvú cestu domov (cca 40 kilometrov) som dal čisto na elektrinu, no ďalšiu cestu späť som už absolvoval v hybridnom režime. Výsledkom na približne 50 kilometrov dlhej trase bola spotreba rovných 6,0 litra a 29,8 kWh na 100 km, pri priemernej rýchlosti 78 km/h (vrátane rýchlej diaľnice), zostávajúci elektrický dojazd 8 kilometrov a 72% podiel jazdy na elektrinu. Celkový priemer testu sa ustálil na hodnote 9,6 litra a 6,8 kWh/100 km, pri takmer štvrtinovom (23%) podiele jázd na elektrickú energiu.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Len niekoľko slov k interiéru: model GLE je jedným z posledných s tradičnou architektúrou interiéru, teda s dvomi rovnako veľkými horizontálne usporiadanými displejmi s uhlopriečkou 12,3 palca, panelom ovládania klimatizácie a ďalších funkcií fyzickými tlačidlami a poctivým obložením palubnej dosky, v našom prípade obkladom z uhlíkových vlákien. 

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Pochvalu zasluhujú aj sedadlá v oboch radoch, takmer nekonečné funkcie a nastavenia dokážu vyhovieť postavám každého typu. Pochopiteľne, celý interiér je ladený komfortne, hoci predné sedadlá majú naozaj slušné bočné vedenie.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Podvozok AMG RIDE CONTROL so vzduchovým pružením a adaptívnymi nastaviteľnými tlmičmi bol podľa tlačovej správy vyladený špeciálne s prihliadnutím na požiadavky modelu GLE 53 HYBRID 4MATIC+. Okrem nových pasívnych stabilizátorov na prednej aj na zadnej náprave je hybridné GLE vybavené novými tlmičmi dorazu v predných teleskopických vzperách a úplne novými tlmičmi na zadnej náprave.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Mercedes-AMG GLE 53 AMG skutočne ponúka automobilkou deklarovanú vyváženú kombináciu výbornej zvukovej izolácie pre čisto elektrické jazdenie, v kombinácii s dynamickým charakterom typickým pre AMG. Nakoľko však podvozok nedisponoval elektro hydraulickým systémom potláčania pohybov vozidla, pri dynamickej jazde najmä v utiahnutých zákrutách boli citeľné náklony karosérie. Povedzme si však otvorene, dynamická jazda nebude tvoriť viac ako niekoľko percent celkového užívania vozidla.  

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Dokážete zo siete nabíjateľné GLE 53 rozoznať od GLE 53 disponujúceho mild hybridnou technológiou? Pozornému oku neujde úplne otvorená spodná časť predného nárazníka, za ktorou sa skrýva horizontálne umiestnený prídavný chladič, či plaketky na predných nárazníkoch s nápisom TURBO HYBRID. Jednoznačnom indíciou pre určenie modelu je aj červené rámovanie označenia modelu v zadnej časti auta.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

S ohľadom na vysokú hmotnosť je potrebné vysokovýkonnú kompozitnú brzdovú sústavu AMG, ktorá má na prednej náprave brzdové kotúče s vnútorným vetraním so šesťpiestikovými pevnými strmeňmi a s rozmermi 400x38 milimetrov a na zadnej náprave kotúče s rozmerom 370x32 milimetrov a jednopiestikové plávajúce strmene, považovať za dostatočnú. Na dlhotrvajúcu dynamickú jazdu v kopcoch by sa však určite hodila opcia, pre tento model nedostupných, karbón keramických bŕzd.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV je v sume svojich vlastností najuniverzálnejšou verziou modelového radu, dáva však zmysel len pri optimálnou využívaní zo siete nabíjateľnej elektrickej pohonnej sústavy. Pre zákazníkov, ktorí nemajú možnosť domáceho nabíjania má Mercedes-Benz v ponuke nielen ďalší benzínový (GLE 450 4MATIC), ale aj naftový šesťvalec (GLE 450 d 4MATIC), komfortnú verziu benzínového osemvalca (GLE 580) a špičkovú osemvalcovú verziu Mercedes-AMG GLE 63 S.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Základ ponuky však trochu prekvapujúco tvorí naftový štvorvalec GLE 300 d 4MATIC, zaujímavou alternatívou, opäť pre fanúšikov vozidiel PHEV, budú hybridy nabíjateľné zo siete: naftový štvorvalec GLE 350 de 4MATIC a benzínový štvorvalec GLE 400 de 4MATIC.

Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV review

Modelový rad GLE SUV teda ponúka celkom 9 rôznorodých motorizácií, čím zároveň dokáže uspokojiť všetky mysliteľné nároky zákazníkov a predstavuje tak skutočne najuniverzálnejšie SUV svojej triedy.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.