Čierna vdova je silný ženský symbol, ktorý evokuje nebezpečenstvo, osudovosť, smrteľnú príťažlivosť, ženskú moc a tajomstvo. Táto symbolická personifikácia dokonale vystihuje Mercedes–AMG SL 43 za 173.307,- EUR.
Úprimne, cena je ... šialene vysoká. Práve preto zostane táto „Čierna vdova“ pre bežného smrteľníka len zbožným prianím. Ale tých zopár vyvolených v našej spoločnosti, ktorí si nemusia požičiavať peniaze od sestry alebo iných členov rodiny, môžu kúpou Mercedesu AMG SL 43 získať nielen neprehliadnuteľné auto, ale aj prezentovať svoj spoločenský status.
Mercedes-AMG SL 43 je tou dostupnejšou vstupnou bránou do sveta luxusného roadstera s ikonickým označením SL. Čierna vdova s plátennou skladacou strechou s označením SL 43 je poháňaná 2,0-litrovým štvorvalcom s technológiou F1, ktorú vyvinula divízia AMG pre športovo založených vodičov. Technológia prebratá z Formuly 1, konkrétne elektricky poháňané turbodúchadlo zabezpečujúce lepšiu odozvu a nižšiu spotrebu.
Takže ani fakt, že toto konkrétne SL nemá osem valcov nie je dôvod na plač a Čiernej vdove to vôbec neuberá na sebaistote. Sila osobnosti prameniaca aj z dominantného vizuálu, ktorý je takmer identický s osemvalcom, z technológií a konštrukcie, ju jednoznačne definujú ako lovca.
Typicky dlhá kapota, atletické proporcie, ktoré zvýrazňuje obsidiánová čierna metalíza a výsuvné krídlo pôsobia štýlovo, nie však teatrálne. Miery tejto vdovy sú: dĺžka 4.700 mm, rázvor 2.700 mm, šírka 2.100 mm a výška 1.359 mm.

V interiéri padne do oka exkluzívna koža nappa vo farbe červenej papriky. Možno na prvý pohľad trošku vyzývavé, ale prečo nie? Veď je to SL! V koži nappa je aj volant AMG Performance a prívlastok AMG majú aj ozdobné prvky vo vysokolesklej čiernej.
Polohovateľný centrálny displej s uhlopriečkou 11,9" s funkciou rozšírenej reality MBUX pre navigáciu a 12,3" displej vodiča sú technicky riešené tak, aby nedochádzalo k insolácii vodiča.
Mimoriadne pohodlné viac-krivkové a klimatizované sedadlá s balíkom ENERGIZING doprajú dokonalé pohodlie aj počas spanilej jazdy pod holým nebom. Projekčný displej, vyhrievanie volantu, ozvučovací systém Burmester s priestorovým zvukom, náladové osvetlenie, skutočný zvuk výkonu AMG, ale ani 360° kamera v rámci výbavy PREMIUM PLUS u Čiernej vdovy nechýba.
Za príplatok si môžete nakonfigurovať takmer čokoľvek – napríklad exteriérový stylingový balík V8, 20 palcové disky AMG z ľahkej zliatiny, svetlomety a zadné svietidlá stmavené, príplatkový balík asistenčných jazdných systémov a mnoho iných.
Pod kapotou Čiernej vdovy sa ukrýva už spomínaný 2.0 litrový benzínový štvorvalec (M139) a podľa jej technického preukazu dosahuje výkon 280 kW (381 koní) pri 6.750 ot./min., s maximálnym krútiacim momentom 480 Nm v rozmedzí 3 250–5 000 ot./min.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť je 275 km/h. K 381 koňom je potrebné pripočítať aj výkon systému EQ Boost (48 V mild-hybrid), ktorý poskytuje krátkodobý bonus výkonu 10 kW (14 k) prostredníctvom štartéra-generátora (RSG) a zlepšuje odozvu motora na povely akcelerátora.
Medzičasom však automobilka nenápadnou modernizáciou zvýšila výkon modelu SL 43 na rovnakú úroveň ako je tomu v prípade modelu GT 43, ktorý rovnako disponuje len pohonom zadných kolies. Dnes sa už teda v špecifikácii technických údajov Mercedes–AMG SL 43 na stránke Mercedes-Benz uvádza výkon 310 kW + 10 kW (421k + 14k), krútiaci moment 500 Nm a zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 4,7 sekundy.
Automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G zaisťuje hladké, plynulé a rýchle radenie. Pri jednotlivých jazdných režimoch (AMG DYNAMIC SELECT) sa naladenie reakcií prevodovky mení. Príplatkový balík AMG DYNAMIC PLUS obsahuje nažlto nalakované brzdové strmene, podvozok AMG RIDE CONTROL, ktorý si povedzme, že je v porovnaní s bežnými podvozkami „smrteľných“ automobilov tvrdý, ale aj elektronicky riadený samosvorný diferenciál na zadnej náprave, ktorý zvýrazňuje ešte športovejšie naladenie podvozku.
Jazda okreskami je na 20 palcových kolesách zážitok. Pri naozaj dynamickej jazde je dobre si objektívne zhodnotiť svoje jazdecké schopnosti, skúsenosti, pretože viac ako limity auta zohrávajú rolu limity vodiča, ktorých by si mal byť vedomý každý jeden z nás, hlavne ak máme zodpovednosť nielen za seba, ale aj za spolujazdcov.
Roadster s dvoma radmi sedadiel s konfiguráciou 2+2 dokáže síce sprostredkovať nefalšovaný zážitok z jazdy aj na zadnom rade sedadiel, ale komfortné to určite nie je. Viac ako osoby sú tieto miesta využívané na prevoz batožiny, pretože batožinový priestor s objemom 213 litrov je ako väčšia nákupná taška.
Keďže v Affalterbachu sa postarali o to, aby SL 43 mohlo osloviť aj mladšie generácie, ktorým oveľa viac záleží na ekológii a emisiách, jazdiť sa dá aj s priemernou spotrebou 8,0 l/100 km. Samozrejme, tá hodnota chce veľa sebakontroly, ale 9,2 l/100 km je skutočne reálna hodnota, ktorú sme počas nášho testu dosiahli.
Sú autá, ktoré môžeme vnímať ako technické umelecké diela, v prípade ktorých nikdy nejde len o jazdu samotnú. Ide o celkový zážitok z každého pohybu, dotyku aj pohľadu na neho, či už z vonku, alebo vo vnútri. Táto zadokolka je rozhodne jedno výnimočné dielo, ktoré sprostredkuje jedinečné zážitky, je prejavom životného štýlu a dolaďuje imidž majiteľa. Zabudnite na veľké, hlučné a vyčačkané autá, tie imidž kazia. SL 43 pôsobí čisto, decentne, ale výrazne. Je to znak úspechu bez kriku, vhodný aj pre tých, ktorí si nechcú kupovať „pozlátko“, ale kvalitu.
Ak sa považujete za elegantného individualistu, úspešného profesionála, máte zmysel pre estetiku, alebo ste znalec značky Mercedes a túžite po AMG, ak žijete na mieste, ktoré prekypuje dobrým počasím, ideálnym pre roadster, tak toto umelecké dielo by malo parkovať vo Vašej garáži.
Autor: Amy Zaťková, Foto: Jakub Čajko