Nie je žiadnym tajomstvom, že praktické rodinné vozidlá triedy MPV postupne z trhu vytlačili modely SUV. Jedným z nich je aj Volkswagen Tayron, ktorý sa k nám na týždňový test dostal vo svojej takmer základnej verzii.
Základom pohonného ústrojenstva je, podobne ako v prípade vrcholnej verzie, spaľovací motor s objemom 1.498 cm³. Medzičasom dobre známy benzínový štvorvalec je univerzálnou odpoveďou koncernu Volkswagen na dopyt po slušnej základnej motorizácii. V prípade SUV modelov Tiguan a Tayron je tento motor vždy elektrifikovaný, buď v kombinácii s elektromotorom v prevodovke ako plug-in hybrid alebo ako v našom prípade, v kombinácii s mild-hybridnou technológiou a s označením 1,5 eTSI.
Základom pre Tiguan je verzia 1,5 eTSI s výkonom 96 kW (130 koní) a 220 Nm, pre väčší Tayron je k dispozícii až výkonnejšia verzia s výkonom 110 kW (150 koní). Maximum krútiaceho momentu 250 Nm je k dispozícii v rozsahu od 1.500 do 3.500 otáčok za minútu. Prenos výkonu na kolesá prednej nápravy zabezpečuje sedemstupňová dvoj-spojková prevodovka (DSG), ktorej volič radenia prevodových stupňov je umiestnený vpravo na stĺpiku riadenia.
Mild-hybridný systém motora 1,5 eTSI je tvorený 48 V lítium-iónovou batériou a remeňom poháňaným štartér-generátorom, ktorý poskytuje dodatočný krátkodobý výkon 14 kW a krútiaci moment 56 Nm.
Automobilka udáva základnú prevádzkovú hmotnosť vozidla od 1.683 kilogramov, v takom prípade by mal Tayron zrýchľovať z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximálna rýchlosť by mala predstavovať 204 km/h.

Výkon pohonnej sústavy považujem za úplne dostačujúci na bežné jazdenie, a to aj v našom prípade, keď v osvedčení o evidencii vozidla bola prevádzková hmotnosť uvedená údajom 1.771 kilogramov. Pochopiteľne od plne naloženého vozidla (užitočná hmotnosť 444 kilogramov) nie je možné očakávať nejakú dych berúcu dynamiku, no pri každodennom jazdení je svižnosť pohonnej sústavy naozaj príjemná.

Nami testovaný Tayron mal štandardný podvozok v kombinácii s príplatkovými devätnásťpalcovými diskami Catania a pneumatikami Hankook Ventus Evo SUV v rozmere 235/50 R19. Aj v tejto kombinácii považujem podvozok za dostatočne komfortný a predovšetkým akusticky dobre odhlučnený. Tuhšie naladenie dokáže dobre spracovať aj plne naložené auto a pri čiastočnom zaťažení poskytuje neutrálne jazdné vlastnosti.

Príplatkové tlmiče DCC Pro v aktuálnom cenníku (platnom od 4.11.2025) nenájdete, no v cenníku platnom od 1.7.2025 boli v spojení s progresívnym riadením k dispozícii za príplatok 1.190,- EUR. Podľa môjho názoru nie sú pre základnú motorizáciu adaptívne tlmiče nevyhnutné, ak by ste chceli komfortnejší podvozok, odporúčal by som skôr menšie disky kolies, pokojne tie základné s priemerom 17 palcov.

Volkswagen Tayron je s dĺžkou 4.792 mm (+253 mm), šírkou 1.853 mm (+11 mm) a výškou 1.655 mm (+10 mm) a predovšetkým vďaka rázvoru 2.788 mm (+111 mm) výrazne väčším autom v interiéri ako sesterský Tiguan, čo umožňuje priplatiť si aj za tretí rad sedadiel s dvomi samostatnými sedadlami (príplatok 930,- EUR).




Vďaka príplatkovému sedemmiestnemu prevedeniu je teda Tayron možné považovať za nepriameho nástupcu modelu Volkswagen Sharan, ktorý skončil svojou druhou generáciou v roku 2022. Pochopiteľne, Tayronu chýbajú zadné posuvné dvere, no aj pri plnom obsadení poskytuje slušný batožinový priestor s objemom 345 litrov. Po sklopení tretieho radu sedadiel je to 850 litrov a po sklopení aj druhého radu sedadiel je to 1.905 litrov.


Volkswagen ako jeden z mála výrobcov stále ponúka klasické MPV, model Touran však rovnako ako Tayron nemá posuvné dvere a v sedemmiestnom vyhotovení pri plnom obsadení ponúka batožinový priestor len s objemom 137 litrov, po sklopení sedadiel v druhom a v treťom rade je to porovnateľných 1.857 litrov.


Volkswagen Tayron 1.5 eTSI má vo výbave Life aktuálnu základnú cenu 40.490,- EUR, v edícii Limited (vychádzajúcej z výbavy Life) získate za príplatok 300,- EUR rozsiahlu výbavu naviac: LED svetlomety Plus, Balík Technik a Assist (Travel Assist, Emergency Assist, kamerový systém Area View 360°, vonkajšie spätné zrkadlá s pamäťou, vodičovo stmievateľné, 230V zásuvku v batožinovom priestor), bezpečnostné a zvukovo-izolujúce okná, vzadu stmavené, strieborný strešný nosič, vyhrievené predné sedadlá a volant, elektrické otvárania a zatváranie dverí batožinového priestoru a metalízu.

Vďaka rozumne vyskladanému balíku Limited teda dostanete slušne vybavené rodinné SUV už za 40.790,- EUR. V našom prípade bola výbava doplnená o tretí rad sedadiel (+930,- EUR), balík Family (+250,- EUR), disky z ľahkej zliatiny Catania (+1.000,- EUR), ocranný kryt motora a prevodovky (+150,- EUR) a dojazdové rezervné koleso (+110,- EUR).

Základná benzínová motorizácia bude dobrou univerzálnou voľbou, po týždňovom teste sme podľa údajov palubného počítača dosiahli priemernú spotrebu 6,5 litra, minimálna priemerná spotreba s hodnotou 5,6 litra sa už približuje hodnotám, ktoré môžete dosiahnuť s rovnako výkonnou naftovou motorizáciou.

Tá je pod označením 2,0 TDI k dispozícii za príplatok 4.100,- EUR, jej výhodou bude najmä vyššia hodnota pri následnom predaji. Modelový rad Tayron ponúka pre výbavu Limited aj ďalšie motorizácie, v kombinácii s motorom 2,0 TSI (od 47.290,- EUR) a pre výkonnejšiu naftovú motorizáciu 2,0 TDI (od 50.190,- EUR) aj pohon všetkých kolies, k dispozícii je aj plug-in hybridná verzia (od 46.890,- EUR). Ponuka motorizácií je teda široká a vyberie si aj ten, kto potrebuje výkonnejší motor a pohon oboch náprav. Základná motorizácia však poskytuje výborný pomer ceny a úžitkovej hodnoty.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko






























