Výkon 110 koní, hmotnosť 850 kilogramov, zrýchlenie z nuly na 100 km/h tesne pod 10 sekúnd a maximálna rýchlosť 182 km/h, to boli základné technické dáta prvej generácie Volkswagenu Golf GTI. Aktuálne Polo GTI je spirituálnym nástupcom vôbec prvého GTI a zrejme posledným skutočným hothatchom.
Znie to ako odvážne tvrdenie, na trhu sú predsa stále viaceré autá patriace do danej kategórie. Ale je tomu tak naozaj? Honda Civic Type R (dostupná len teoreticky) meria na dĺžku priam neuveriteľných 4.594 milimetrov, Ford Focus ST má 4.393 milimetrov a aj Golf GTI svojou veľkosťou (dĺžka 4.295 mm) už zďaleka nie je tým kompaktným autom minulosti.
Okrem nárastu rozmerov je ďalším rozhodujúcim faktorom cena. Skutočný hothatch musí mať nielen silný motor, ale mal by mať aj dostupnú cenovku. A to je faktor, ktorý Volkswagen Polo GTI stavia do pozície posledného skutočného hothatchu, hoci jeho cena medzičasom zodpovedá cene Golfu GTI siedmej generácie.
Juniorské ostré hatchbacky zo segmentu B svojou cenovou prístupnosťou dopĺňali svojich väčších súrodencov z C segmentu, takmer všetky sa však s európskym automobilovým trhom stihli bez náhrady rozlúčiť.
Prvý odchod hlásili z Renaultu, Clio R.S. skončilo už v predchádzajúcej, štvrtej generácii modelu Clio, minulý rok sa Ford rozlúčil s modelom Fiesta ST a začiatkom tohto roka oznámil koniec oficiálnych predajov v Európe aj Hyundai pre svoj model i20 N. Napriek svojskému návratu benzínového (a drahého) MINI tak Polo GTI zostalo jediným zástupcom vo svojom segmente.
Navyše, na rozdiel od svojich nedávnych konkurentov má pod svojou prednou kapotou stále nielen výkonný, ale predovšetkým objemný motor. Nielen v kategórii malých áut, ale už aj o triedu vyššie, je motor 2,0 TSI (1.984 cm³) jedinečným zjavom a ponúka výkon 152 kW (206 koní) pri 4.600 otáčkach a vysoký krútiaci moment až 320 Nm dostupný v širokom rozsahu od 1.500 do 4.600 otáčok za minútu. Spolu s hmotnosťou niečo málo cez 1,3 tony (DIN 1.319 kg) to sľubuje veľkú porciu zábavy.
Prenos výkonu na kolesá prednej nápravy zabezpečuje po facelifte z roku 2021 už len sedemstupňová dvojspojková prevodovka (DSG DQ381-7F), výborná šesťstupňová manuálna prevodovka vypadla z ponuky. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť je až 240 km/h.
Subjektívne jazdné dojmy sú ešte lepšie ako naznačujú dynamické hodnoty udávané automobilkou. V každom momente má vodič výborný pocit z veľkého motora v malom aute, jeho pružnosť je vďaka veľkej porcii sily vynikajúca. Ponúkaná dynamika nie je samozrejme zadarmo, ale pri pokojnej jazde na okresných cestách viete dosiahnuť spotrebu okolo 6 litrov na 100 kilometrov. V našom prípade bola celková priemerná spotreba 7,7 litra, pri nadpriemernom využívaní výkonu motora. Príjemným prekvapením je pekný zvuk motora a výfukovej sústavy, hoci streľbu známu z modelov N nečakajte.
Vďaka kompaktným rozmerom (dĺžka 4.074 mm, šírka 1.751 mm, výška 1.431 mm a rázvor 2.549 mm) a výkonnému motoru je napriek relatívne konzervatívne naladenému podvozku cítiť hravosť malého auta. S prenosom výkonu pomáha systém XDS, ktorý pribrzďovaním vnútorného predného kolesa čiastočne nahrádza činnosť samosvorného diferenciálu. Na rozdiel od spomínaného samosvoru však pri intenzívnej ostrej jazde dokáže predné brzdy (priemer kotúčov 312 mm) skôr unaviť a teda výkon je skutočne potrebné dávkovať.
Podvozok znížený o 15 milimetrov je možné doplniť adaptívnymi tlmičmi Sport Select, ktoré popri bežnom režime umožňujú tuhšie nastavenie v režime Sport. Športové nastavenie tlmičov využijete najmä na hladkom asfalte, naopak základné nastavenie oceníte v bežnej premávke. Polo GTI ponúka veľmi dobrý komfort jazdy a odhlučnenie podvozka, oproti svojej nedávnej konkurencii (Ford Fiesta ST, Hyundai i20 N) pôsobí vyváženejším dojmom každodennej použiteľnosti.
Volkswagen Polo GTI nie je a nikdy nemalo byť ultimatívnym športovým náradím, takže nečakajte žiadne pretáčavé šmyky pri nájazdoch do zákruty, o nudnej nedotáčavosti však nemôže byť ani náhodou reč. Jazdné vlastnosti sú neutrálne, cielenou prácou s akcelerátorom a prenosom hmotnosti však dokážete presvedčiť zadnú nápravu k jemnému vybočeniu. Na rozdiel od nových áut segmentu, Polo GTI stále disponuje mechanickou parkovacou brzdou. Ale verte mi, ako majiteľ nebude cítiť nutkavú potrebu používať ju pravidelne na iné veci ako na parkovanie.
Riadenie je štandardne presné a vyvážené, viac spätnej väzby však budete vnímať cez športové sedačky umožňujúce príjemne nízky posed za multifunkčným volantom zhodným s tým vo väčšom súrodencovi po aktuálnom facelifte. Áno, aj v modeli Polo bolo dotykové ovládanie na volante nahradené klasickými hardvérovými tlačidlami. Spolu so samostatným (mechanickým!) panelom ovládania klimatizácie (dvoj-zónová s dotykovým ovládaním je za príplatok 350,- EUR) tak konzervatívny dizajn interiéru poteší aj výbornou ergonómiou ovládania.
Volkswagen Polo GTI ponúka podobne ako jeho bežní súrodenci praktickú päťdverovú karosériu a bez väčších sťažností dokáže v druhom rade prepraviť dvoch dospelých pasažierov, ale pohodlnejšie sa vzadu budú cítiť školopovinné deti (nenavštevujúce basketbalové alebo volejbalové tréningy). Sedenie v prvom rade je vďaka športovým sedadlám potiahnutým novou interpretáciou klasického vzoru s označením Clark vynikajúce, objemnejším jedincom však môže chýbať viac vnútornej šírky. Základný objem batožinového priestoru 305 litrov môžete v prípade zvýšených prepravných nárokov sklopením operadiel zadných sedadiel rozšíriť až na 1.079 litrov.
Volkswagen Polo GTI ponúka vo svojej triede nadpriemernú dynamiku, dostatok priestoru aj pre rodinu, výborne odladený podvozok, konzervatívny dizajn okorenený atraktívnymi dizajnovými doplnkami modelu GTI vrátane dvojice zvučných koncoviek výfukov a stále relatívne priaznivú cenu.
Aktuálna základná cena začína na sume 28.690,- EUR a pri troche skromnosti to môže byť aj cena konečná. Zoznam príplatkovej výbavy síce ponúka viacero atraktívnych položiek (cúvacia kamera za 270,- EUR, už spomínaná dvoj-zónová automatická klimatizácia za 350,- EUR, adaptívne tlmiče za 530,- EUR), ale už štandardná výbava je plne postačujúca. Tá mimo iného obsahuje vynikajúce matrixové LED svetlomety IQ.Light a adaptívny tempomat ACC s funkciou Travel Asist.
Ak by ste si naopak chceli dopriať, stále je k dispozícii možnosť objednať si dizajnový balík GTI Edition 25 za 1.930,- EUR. Okrem špeciálnych polepov a dizajnových prvkov v čiernej farbe (strecha, spätné zrkadlá, dekor palubnej dosky) dostanete čierne osemnásťpalcové disky Adelaide s pneumatikami s rozmerom 215/40 R18 (sériovo sedemnásťpalcové Milton Keynes s pneumatikami 215/45 R17) a predovšetkým sedadlá s koženým čalúnením a vyhrievaním predných športových sedadiel, ktoré je inak za príplatok 310,- EUR.
Prvé Polo GTI s vysokootáčkovým motorom s objemom 1,6 litra s výkonom 88 kW (120 koní) sa ako priamy odkaz na Golf GTI prvej generácie predstavilo v roku 1998 v limitovanej edícii 3.000 kusov. Po facelifte tejto tretej generácie sa Polo GTI stalo bežným modelom, ktorý pre štvrtú generáciu dostal prepĺňaný motor s objemom 1,8 litra. Piata generácia mala ako Polo GTI spočiatku motor s objemom 1,4 litra prepĺňaný kompresorom a turbodúchadlom, no už v rámci faceliftu sa vrátil motor s objemom 1,8 litra novej generácie. Aktuálna šiesta generácia modelu Polo a teda štvrtá generácia modelu Polo GTI dostala už známy dvojlitrový motor.
Nie je úplne vylúčené, že sa dočkáme výročnej edície k 30. narodeninám modelu Polo GTI, ale veľmi by som sa na to nespoliehal, skôr sa asi dočkáme elektrického nástupcu s ikonickým označením v názve. Volkswagen Polo GTI aktuálnej generácie bude zrejme posledným so spaľovacím motorom a výročná limitovaná Edition 25 sa teda javí ako skutočne zaujímavá voľba. Aktuálne cenník nájdete na tomto odkaze.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko