Mimoriadne obľúbený a predajne úspešný model Tiguan sme už mali možnosť vyskúšať vo vrcholnej naftovej verzii s pohonom všetkých kolies, ale aj ako plug-in hybrid s pohonom prednej nápravy. Do tretice sa do nášho testu dostal model, ktorý má s obidvomi predchádzajúcimi verziami veľa spoločného. A nemyslím tým len karosériu.
Volkswagen Tiguan s pohonom všetkých kolies (4MOTION) dostanete výlučne s pohonnými jednotkami s objemom dvoch litrov, všetky ostatné verzie majú buď základ pohonného ústrojenstva v motore s objemom 1,5 litra (eTSI a eHybrid) alebo ide o základný naftový motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní); v týchto prípadoch Tiguan disponuje len pohonom predných kolies.
Pohon všetkých kolies je teda na výber s motorom 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 koní) a maximom krútiaceho momentu 400 Nm dostupného v rozsahu od 1.750 do 3.250 ot/min. S pohotovostnou hmotnosťou 1.810 kilogramov najvýkonnejšia naftová motorizácia zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 7,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 220 km/h.
Najsilnejšia motorizácia 2,0 TSI má výkon 195 kW (265 koní), maximum krútiaceho momentu 400 Nm je dostupné od 1.650 do 4.350 ot/min. Nižšia pohotovostná hmotnosť (1.777 kg) a vyšší výkon sa pochopiteľne prejavia v nadpriemerných dynamických vlastnostiach, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá podľa údajov automobilky len 5,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 242 km/h. Koncernový súrodenec Kodiaq s týmto výkonom nesie označenie „RS“, pre Volkswagen je najvýkonnejšia motorizácia s pohonom všetkých kolies „len“ top modelom bez osobitného označenia, hoci je dostupná len v dynamicky ladenej výbave R-Line, resp. R-Line Limited.

Do tretice je pohon všetkých kolies k dispozícii s nami testovanou motorizáciou 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní), najvyššia hodnota krútiaceho momentu 320 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 4.400 ot/min. S pohotovostnou hmotnosťou 1.748 kilogramov zrýchľuje tento model z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 229 km/h. Táto motorizácia je zároveň cenovo najdostupnejšou možnosťou ako získať pohon všetkých kolies v Tiguane.
Podľa cenníka platného od 1.7.2025 je vďaka bonusu 3.500,- EUR základná cena pre testovanú motorizáciu 2,0 TSI pri výbavu Life 41.490,- EUR, v prípade naftového motora s pohonom všetkých kolies je to už 44.490,- EUR. So zvýhodnenou výbavou Limited začínajú ceny na sume 41.790,- EUR, resp. 44.790,- EUR. Najvýkonnejšiu motorizáciu s pohonom všetkých kolies nájdete v cenníku so základnou cenou 49.890,- EUR (R-Line), resp. 50.990,- EUR (R-Line Limited).
Ak teda od svojho SUV očakávate aj pohon všetkých kolies, práve motorizácia 2,0 TSI s výkonom 150 kW (204 koní) môže byť tou najlepšou voľbou. Oproti verzii s naftovým motorom (143 kW / 193 koní) je lacnejšia o tritisíc eur, za najvýkonnejší benzínový motor s výkonom 195 kW (265 koní) si priplatíte najmenej 8.400,- EUR. Napriek nepochybnej príťažlivosti top motorizácie je zrejmé, že racionálne dôvody na kúpu najvýkonnejšieho dvojlitra v zásade neexistujú.
Ako vyzerá cenové porovnanie s motorom 1,5 eTSI? V rámci rovnakej výbavy Limited je menší benzínový motor s mild-hybridnou technológiou s cenou 37.990,- EUR lacnejší o 3.800,- EUR, no pri zohľadnení výbavy naviac, keď adaptívne tlmiče DCC Pro (1.220,- EUR) a progresívne riadenie (240,- EUR) sú pre verzie 4MOTION súčasťou štandardnej výbavy, je cenová výhoda „len“ 2.340,- EUR. Pochopiteľne, cenový rozdiel približne 6% nie je úplne zanedbateľný. Ak je prioritou čo najlepšia cena, pre motorizáciu 1,5 eTSI si vôbec nemusíte priplácať spomenuté adaptívne tlmiče a už vôbec nie progresívne riadenie.
Ak je však k dispozícii dostatočný rozpočet, príplatok za silnejší motor bez akejkoľvek elektrifikácie a pohon všetkých kolies stojí za úvahu a to paradoxne aj kvôli spotrebe. Podľa údajov automobilky by motor 1,5 eTSI mal dosahovať priemernú kombinovanú spotrebu 5,9 až 6,1 litra na 100 kilometrov, motorizácia 2,0 TSI s pohonom všetkých kolies má udávanú priemernú spotrebu 7,5 až 7,7 l/100 km.
Aká je realita? Motorizáciu 1,5 eTSI sme mali možnosť vyskúšať v sesterskom modeli CUPRA Terramar, v zimných podmienkach sa priemerná spotreba počas celého testu ustálila na hodnote 7,3 litra na 100 kilometrov. Dvojlitrový benzínový motor v Tiguane si pri výrazne lepšej dynamike vystačil s priemernou spotrebou 7,5 litra na 100 kilometrov. Minimálna priemerná spotreba (podľa údajov palubného počítača) na mojej „domácej trase“ však bola bez preháňania úžasných 5,0 litra na 100 kilometrov.
Rozdiel v spotrebe v prospech objemnejšieho motora môžete očakávať aj pri plne naloženom vozidle a dynamickej jazde, výkonnejší motor bude mať so stredne veľkým SUV menej práce.
Zaujímavo vyznieva porovnanie ceny modelu 2,0 TSI so základným modelom eHybrid. Ten má rovnaký systémový výkon (150 kW / 204 koní), nie jeho dynamické parametre sú kvôli pohotovostnej hmotnosti 1.898 kilogramov o niečo slabšie. Z nuly na 100 km/h zrýchľuje z nuly na 100 km/h za rovných 8 sekúnd, maximálna rýchlosť je 210 km/h. Základná cena oboch modelov je však pre výbavy Life a Limited totožná (41.490,- EUR, resp. 41.790,- EUR), pre ostatné výbavy (Elegance, R-Line a R-Line Limited) je eHybrid ešte o 200,- EUR, resp. 100,- EUR drahší.
Volkswagen Tiguan eHybrid bude vďaka slušnému elektrickému dojazdu dávať zmysel najmä pre tých, ktorí jazdia najmä v meste a kratšie trasy a zároveň majú možnosť domáceho nabíjania, no pre tých ostatných bude zaujímavejšou voľbou benzínový dvojliter s pohonom všetkých kolies. Ten má zároveň výrazne väčší batožinový priestor: 652 vs. 490 litrov, resp. po sklopení operadiel zadných sedadiel 1.650 vs. 1.486 litrov.
Veľkorysá priestorová ponuka pre pasažierov je spoločná pre všetky modely Tiguan a hoci výbava Limited, ktorej základom je výbava Life nepôsobí tak luxusným dojmom ako modely Elegance, či R-Line, v konečnom dôsledku je pre minimálne použitie čiernych lesklých plastov praktickejšia na údržbu.
Z ergonomického hľadiska zamrzí absencia fyzických ovládačov klimatizácie a tiež skutočnosť, že odkladacia schránka pod lakťovou opierkou nie je uzavretá. Ani v opačnom prípade by to nebol trezor, no bola by rozhodne praktickejšia.
Z fyzických ovládačov ostali na stredovej konzole len tri, okrem štartovacieho tlačidla a parkovacej brzdy je to otočný ovládač Driving Experience. Ten umožňuje nastavenie hlasitosti, atmosféry (náladové osvetlenie), či jazdných režimov.
Z pohľadu reálneho používania je však ovládanie hlasitosti na volante (fyzickými tlačidlami), či voľba jazdných režimov cez obrazovku multimediálneho systému intuitívnejšie. Otočný ovládač Driving Experience je pre mňa skôr príjemne pôsobiacim dekoračným prvkom, ako zásadným príspevkom k ergonómii.
Už tradične výborné sú sedadlá v prvom rade, hoci ide o štandardné sedadlá, ich veľkosť, tvar a vyhotovenie budú vyhovovať širokému spektru zákazníkov. Sú nielen dostatočne pohodlné, ale robustne pôsobiaci látkový poťah vzbudzuje očakávanie dlhodobej trvanlivosti. Druhý rad sedadiel je posuvný a má nastaviteľný sklon operadiel, čím prispieva k veľmi dobrému komfortu sedenia aj v druhom rade.
Volkswagen Tiguan 2,0 TSI nie je napriek výkonu motora viac ako 200 koní športovým SUV, avšak relatívne výkonný motor ponúka dostatočné výkonové rezervy pri plne naloženom aute alebo pri predbiehaní. Práve slušný výkon je ďalším príspevkom ku komfortu pre každodenné používanie. Pri minimálnom zaťažení počas bežnej premávky je úsporný, výborne odhlučnený (bezpečnostné a zvukovo-izolačné okná sú súčasťou akciovej výbavy Limited) a jeho relatívne jednoduchá technika (v porovnaní s elektrifikovanými modelmi) sľubuje nenáročný servis.
Poteší aj odladenie sedemstupňovej automatickej prevodovky (DSG), hoci pri rozjazdoch s aktivovaným systémom vypínania motora občas váha. Počas jazdy však vie pekne reagovať na prácu s akcelerátorom a rozumne, teda bez zbytočného podraďovania, využíva silu motora.
Adaptívny podvozok DCC Pro v kombinácii s príplatkovými 19 palcovými kolesami Catania dokáže veľmi dobre odfiltrovať aj sériu krátkych priečnych nerovností a na rozdiel od prvých kusov sa zlepšil aj akustický prejav tlmičov s dvojventilovou technikou.
Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 4MOTION je najkomplexnejším modelom celého modelového radu a preto môže byť pre záujemcov s dostatočným rozpočtom ideálnou motorizáciou. Ponúka slušný výkon pri rozumnej spotrebe, pohon všetkých kolies a to najdôležitejšie, primeranú cenovku.
Výkonnejšia benzínová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 koní) sa tak stáva záležitosťou pre špecifický okruh fanúšikov značky, podobne ako nominálne najvýkonnejší model eHybdrid so systémovým výkonom 200 kW (272 koní). Dobre nastavená cena modelu 2,0 TSI zároveň popri lepšom akustickom komforte predstavuje veľmi silný argument aj v porovnaní so silnejším naftovým motorom.
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko