Miro Vilím

15.11.2025

Jakub Čajko

Model Polo tento rok oslavuje 50. výročie od uvedenia na trh, no verzia GTI je výrazne mladšia. Prvýkrát sa objavila v roku 1998 ako limitovaná edícia a v roku 2023 oslávila štvrťstoročie uvedením špeciálneho modelu Edition 25.


Budúcnosť malého GTI, minimálne v Európe, bude zrejme elektrická a prvý novembrový týždeň 2025 sa tak pre nás stal jednou z posledných možností vyskúšať si Polo GTI v klasickom redakčnom teste.

Dobrou správou je informácia, že Polo GTI stále nájdete v cenníkoch slovenského importéra a do konca tohto roka sa aj na tento model vzťahuje bonus 1.500,- EUR. Cenovka tak začína na férovej sume 28.690,- EUR. Máte záujem? Dlho neváhajte. Len pre zaujímavosť, nemecká cena začína na sume 35.980,00 EUR (!).

Volkswagen Polo GTI je ešte auto zo starej školy, postavené na platforme MQB A0 a teda s ohľadom na blížiacu sa zimu a očakávanú snehovú nádielku možno bude pre niekoho podstatnou informácia, že máte k dispozícii mechanickú parkovaciu brzdu. Pre majiteľov, ktorí si aktuálne Polo GTI kúpia ako nové to však bude len informácia.

Označenie GTI nikdy nebolo o nekompromisných športových modeloch a práve Polo obsahuje všetky podstatné vlastnosti, ktoré od legendárneho mena očakávate. Kompaktné rozmery, no dostatok priestoru pre štyri osoby a ich batožinu, každodennú využiteľnosť bez kompromisov a prekvapujúco potentný motor.

Volkswagen Polo GTI 2025

V aktuálnej generácii a po facelifte v roku 2021 disponuje Polo GTI dvojlitrovým motorom s výkonom 152 kW (206 koní, či necelých 207...) dosahovaným pri 4.600 ot/min. a maximálna hodnota krútiaceho momentu 320 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 4.600 otáčok za minútu. Na rozdiel od predchodcu pred faceliftom už nie je k dispozícii manuálna prevodovka, no sedemstupňové DSG (DQ381-7F) s klasickou radiacou pákou je tou komfortnejšou voľbou.

Volkswagen Polo GTI 2025Volkswagen Polo GTI 2025Volkswagen Polo GTI 2025Volkswagen Polo GTI 2025

Mohli by ste namietať opačnú logiku radenia prevodových stupňov a automatické preradenie na vyšší prevodový stupeň, no odpoveďou na prvú námietku je radenie pádlami a na tú druhú... nie, Polo GTI skutočne nepotrebujete držať v obmedzovači. Motor má najviac sily v strednom pásme otáčok a ak by ste pri nájazde do zákruty na neznámej okreske neodhadli prevodový stupeň, odradenie vyššie ani v zákrute nespôsobí žiadne problémy. Napriek príjemne agilným jazdným vlastnostiam.

Volkswagen Polo GTI 2025

Snáď najväčším prekvapením pre mňa bola možnosť úplnej deaktivácie stabilizačného systému, priznám sa, že z predchádzajúceho testu si na túto možnosť nespomínam. V našom prípade už boli na aute obuté zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P s rozmerom 215/40 R 18, no aj vďaka nim som sa výborne zabával aj na našich obľúbených domácich kopcoch.

Volkswagen Polo GTI 2025

Jemné odsadenie zadnej nápravy pri nájazde do zákrut vôbec nebol problém, dokonalá čitateľnosť podvozka v normálnom nastavení adaptívnych tlmičov a presné riadenie umožňovali absolútnu kontrolu jazdy. Drobnú výčitku si zaslúžia brzdy, hoci majú predné kotúče priemer 312 mm, funkcia XDS+ nahrádzajúca pribrzďovaním kolies mechanický samosvorný diferenciál im v kopcoch dáva zabrať. Adaptívne tlmiče majú možnosť voľby medzi profilom Normal a Sport, no tvrdšie nastavenie tlmičov využijete len na veľmi dobrom povrchu.

Volkswagen Polo GTI 2025

Pochopiteľne, najvýraznejším prvkom pekne zladeného celku je objemný motor. Vďaka skromnej hmotnosti 1.350 kg (DIN) je jeho záťah impozantný, veď zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundymaximálna rýchlosť 240 km/h sú viac než dostačujúce. V akomkoľvek jazdnom profile jednoducho máte dostatok výkonu na dynamickú jazdu. Príjemný je aj prirodzený zvukový prejav motora a výfuku (ak opomeniete využitie jazdného profilu Sport), už na prvé počutie viete rozoznať výnimočnú motorizáciu.

Volkswagen Polo GTI 2025

Dvojlitrový motor nemá žiadnu elektrifikáciu a napriek tomu dokáže jazdiť s takmer zázračnou spotrebou. Na mojej každodennej trase (na tretiny okresky, mesto a diaľnica) som pri striktnom dodržiavaní rýchlostných predpisov dosiahol priemer 5,6 litra na 100 kilometrov, celková priemerná spotreba po tisícke najazdených kilometrov sa tesne zmestila pod osemlitrovú hranicu (7,9 litra). S ohľadom na časté využívanie dynamického potenciálu to považujem za viac než akceptovateľnú hodnotu.  

Volkswagen Polo GTI 2025

Interiér je pochopiteľne klasické Polo, no špecifické GTI detaily rozhodne potešia. V našom prípade bol štandardný látkový poťah s typickým vzorom Clark nahradený za príplatok 1.210,- EUR kožou Varenna, čo spolu s mäkčenými plastmi palubovky pôsobilo až prémiovým dojmom. Ten narušovali len dvere z tvrdých plastov, ale s ohľadom na iné kvality GTI tento malý nedostatok prehliadneme.

Volkswagen Polo GTI 2025Volkswagen Polo GTI 2025Volkswagen Polo GTI 2025

V priebehu času sa aj do modelu Polo GTI vrátil volant s klasickými fyzickými tlačidlami, čo je oproti skôr testovanému exempláru veľké plus. Prekvapujúco potešil aj samostatný panel ovládania klimatizácie; hoci dotykový, na ovládanie je prirodzenejší ako aktuálne riešenie na displeji  multimediálneho rozhrania pri novších modeloch značky.

Volkswagen Polo GTI 2025

Volkswagen Polo GTI predstavuje jedinečnú ponuku v danom segmente a v zásade má len jediného konkurenta, päťdverový MINI Cooper S. Legenda GTI tak nateraz v modeli Polo žije ďalej so spaľovacím motorom, no ak vás jej elektrická budúcnosť príliš neláka, neváhajte...  

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko


Podobné články

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen sa po malej prestávke vrátil k označeniu Clubsport a my sme zisťovali, či je to najlepšie GTI všetkých čias. 

Hyundai i30 N DCT

Automobilka Hyundai predstavila svoj prvý ostrý hatchback v roku 2017 a hneď na prvý pokus sa jej podarilo postaviť jedno z najlepších áut vo svojej triede. 

Renault Megane R.S. Trophy

A je to... Nová generácia modelu Megane je výlučne elektrická a budúcnosť tak nenecháva žiadny priestor na ostrý hatchback so spaľovacím motorom. 

Volkswagen Touareg R

Najsilnejší sériový Volkswagen v histórii má výkon 462 koní a 700 Nm, zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Žiadny Touareg ešte nebol rýchlejší a ani výkonnejší, no napriek tomu musí často odpovedať na otázku, či si zaslúži označenie plnokrvným „R“.

Audi S3 a CUPRA Leon Sportstourer

Môžete si o koncernom zdieľanej platforme MQB myslieť svoje, neodškriepiteľným faktom sú takmer nekonečné možnosti jej využitia. Napriek tomu, že technický základ je teoreticky rovnaký, jednotlivé automobilky dokážu svoj výsledný produkt naladiť presne podľa potrieb značky a ponúknuť ho priamo pre svoju cieľovú skupinu.

Volkswagen Golf R Variant - Prvý dojem

Volkswagen Golf R je najrýchlejším sériovým Golfom všetkých čias a my sme mali možnosť načerpať v Nemecku prvé jazdné dojmy s jeho verziou Variant.

Audi Q8 60 TFSIe PHEV - Buldozér s ekogénom

Nie je neobvyklé, že veľké a silné autá, ktoré sme si primárne vedeli predstaviť len s fosílnymi palivami, sa aktuálne reformujú do plug-in hybridných kooperácií. Tak sa stalo, že aj Audi Q8 prináša až 2 výkonové verzie s výberom plug-in hybridnej technológie s označením TFSIe.

Mercedes-Benz C 220 d 4MATIC All-Terrain – Skromnosť nadovšetko

Lietajúci Mercedes na oficiálnej produktovej fotografii? V dobe hroziacej vyhynutím spaľovacích motorov to od automobilky netrpezlivo smerujúcej k plnej elektro mobilite asi nečakal nikto. O to prekvapujúcejšie pôsobila táto forma prezentácie práve v spojení s predstavením úplne novej verzie triedy C na jeseň minulého roka. 

Seat Alhambra FR-Line 1,4 TSI DSG – Rozlúčková

…smutné, však? Nadpis je predzvesťou toho, že Alhambra po dvanástich rokoch v ponuke automobilky naozaj končí a tá „naša“ testovacia je už len spomienkou na výborné rodinné auto.

Volkswagen Multivan – Teória autobusu

Nový Multivan je pre Volkswagen úžitkové vozidlá revolúciou a po takmer dvoch desiatkach rokov od uvedenia generácie T5 prináša nový koncept, ktorý má s priamym predchodcom spoločné len meno.