Model Polo tento rok oslavuje 50. výročie od uvedenia na trh, no verzia GTI je výrazne mladšia. Prvýkrát sa objavila v roku 1998 ako limitovaná edícia a v roku 2023 oslávila štvrťstoročie uvedením špeciálneho modelu Edition 25.
Budúcnosť malého GTI, minimálne v Európe, bude zrejme elektrická a prvý novembrový týždeň 2025 sa tak pre nás stal jednou z posledných možností vyskúšať si Polo GTI v klasickom redakčnom teste.
Dobrou správou je informácia, že Polo GTI stále nájdete v cenníkoch slovenského importéra a do konca tohto roka sa aj na tento model vzťahuje bonus 1.500,- EUR. Cenovka tak začína na férovej sume 28.690,- EUR. Máte záujem? Dlho neváhajte. Len pre zaujímavosť, nemecká cena začína na sume 35.980,00 EUR (!).
Volkswagen Polo GTI je ešte auto zo starej školy, postavené na platforme MQB A0 a teda s ohľadom na blížiacu sa zimu a očakávanú snehovú nádielku možno bude pre niekoho podstatnou informácia, že máte k dispozícii mechanickú parkovaciu brzdu. Pre majiteľov, ktorí si aktuálne Polo GTI kúpia ako nové to však bude len informácia.
Označenie GTI nikdy nebolo o nekompromisných športových modeloch a práve Polo obsahuje všetky podstatné vlastnosti, ktoré od legendárneho mena očakávate. Kompaktné rozmery, no dostatok priestoru pre štyri osoby a ich batožinu, každodennú využiteľnosť bez kompromisov a prekvapujúco potentný motor.

V aktuálnej generácii a po facelifte v roku 2021 disponuje Polo GTI dvojlitrovým motorom s výkonom 152 kW (206 koní, či necelých 207...) dosahovaným pri 4.600 ot/min. a maximálna hodnota krútiaceho momentu 320 Nm je dostupná v rozsahu od 1.500 do 4.600 otáčok za minútu. Na rozdiel od predchodcu pred faceliftom už nie je k dispozícii manuálna prevodovka, no sedemstupňové DSG (DQ381-7F) s klasickou radiacou pákou je tou komfortnejšou voľbou.




Mohli by ste namietať opačnú logiku radenia prevodových stupňov a automatické preradenie na vyšší prevodový stupeň, no odpoveďou na prvú námietku je radenie pádlami a na tú druhú... nie, Polo GTI skutočne nepotrebujete držať v obmedzovači. Motor má najviac sily v strednom pásme otáčok a ak by ste pri nájazde do zákruty na neznámej okreske neodhadli prevodový stupeň, odradenie vyššie ani v zákrute nespôsobí žiadne problémy. Napriek príjemne agilným jazdným vlastnostiam.

Snáď najväčším prekvapením pre mňa bola možnosť úplnej deaktivácie stabilizačného systému, priznám sa, že z predchádzajúceho testu si na túto možnosť nespomínam. V našom prípade už boli na aute obuté zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P s rozmerom 215/40 R 18, no aj vďaka nim som sa výborne zabával aj na našich obľúbených domácich kopcoch.

Jemné odsadenie zadnej nápravy pri nájazde do zákrut vôbec nebol problém, dokonalá čitateľnosť podvozka v normálnom nastavení adaptívnych tlmičov a presné riadenie umožňovali absolútnu kontrolu jazdy. Drobnú výčitku si zaslúžia brzdy, hoci majú predné kotúče priemer 312 mm, funkcia XDS+ nahrádzajúca pribrzďovaním kolies mechanický samosvorný diferenciál im v kopcoch dáva zabrať. Adaptívne tlmiče majú možnosť voľby medzi profilom Normal a Sport, no tvrdšie nastavenie tlmičov využijete len na veľmi dobrom povrchu.

Pochopiteľne, najvýraznejším prvkom pekne zladeného celku je objemný motor. Vďaka skromnej hmotnosti 1.350 kg (DIN) je jeho záťah impozantný, veď zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť 240 km/h sú viac než dostačujúce. V akomkoľvek jazdnom profile jednoducho máte dostatok výkonu na dynamickú jazdu. Príjemný je aj prirodzený zvukový prejav motora a výfuku (ak opomeniete využitie jazdného profilu Sport), už na prvé počutie viete rozoznať výnimočnú motorizáciu.

Dvojlitrový motor nemá žiadnu elektrifikáciu a napriek tomu dokáže jazdiť s takmer zázračnou spotrebou. Na mojej každodennej trase (na tretiny okresky, mesto a diaľnica) som pri striktnom dodržiavaní rýchlostných predpisov dosiahol priemer 5,6 litra na 100 kilometrov, celková priemerná spotreba po tisícke najazdených kilometrov sa tesne zmestila pod osemlitrovú hranicu (7,9 litra). S ohľadom na časté využívanie dynamického potenciálu to považujem za viac než akceptovateľnú hodnotu.

Interiér je pochopiteľne klasické Polo, no špecifické GTI detaily rozhodne potešia. V našom prípade bol štandardný látkový poťah s typickým vzorom Clark nahradený za príplatok 1.210,- EUR kožou Varenna, čo spolu s mäkčenými plastmi palubovky pôsobilo až prémiovým dojmom. Ten narušovali len dvere z tvrdých plastov, ale s ohľadom na iné kvality GTI tento malý nedostatok prehliadneme.



V priebehu času sa aj do modelu Polo GTI vrátil volant s klasickými fyzickými tlačidlami, čo je oproti skôr testovanému exempláru veľké plus. Prekvapujúco potešil aj samostatný panel ovládania klimatizácie; hoci dotykový, na ovládanie je prirodzenejší ako aktuálne riešenie na displeji multimediálneho rozhrania pri novších modeloch značky.

Volkswagen Polo GTI predstavuje jedinečnú ponuku v danom segmente a v zásade má len jediného konkurenta, päťdverový MINI Cooper S. Legenda GTI tak nateraz v modeli Polo žije ďalej so spaľovacím motorom, no ak vás jej elektrická budúcnosť príliš neláka, neváhajte...
Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko





























