Golf tento rok oslávil 50 rokov od predstavenia svojej prvej generácie a ako darček dostal v januári vydarený facelift, ktorý nadelil zopár dobrých zmien aj legendárnemu športovému modelu. Golf GTI síce oslávi päťdesiatku až o dva roky, no už teraz si v aktuálnej ponuke ostrých kompaktov zabezpečil jedinečné postavenie.
Oproti modelu pred faceliftom získal Golf GTI viac výkonu, ešte lepšie riadenie a pochopiteľne profituje aj z ostatných zmien spoločných pre celý modelový rad.
Nárast výkonu motora 2,0 TSI (EA888 LK2) o 20 koní na celkových 195 kW (265 koní) sa subjektívne nezdá ako veľký skok, ale podľa údajov automobilky sa tým zrýchlenie z nuly na 100 km/h dostalo pod hranicu šiestich sekúnd. S hodnotou 5,9 sekundy ide o zlepšenie o 0,4 sekundy, hoci subjektívne tento rozdiel nebudete vnímať bez priameho porovnania s predchodcom, ktorý rozhodne nepôsobil slabým dojmom.
Hodnota krútiaceho momentu 370 Nm sa nezmenila a je dostupná v rozsahu od 1.600 do 4.500 otáčok za minútu. Maximálna rýchlosť je naďalej elektronicky limitovaná na 250 km/h, bez možnosti priplatiť si za jej zvýšenie ako v prípade modelu GTI Clubsport. Na rozdiel od modelu pred faceliftom je aktuálne GTI dostupné výlučne so sedemstupňovou automatickou prevodovkou (DSG), šesťstupňová manuálna prevodovka vypadla z ponuky.
Na jednej strane môžeme za manuálnou prevodovkou smútiť, na tej druhej by sme mali byť radi, že Golf GTI naďalej zostáva v ponuke ako jeden z mála ostrých hatchbackov na slovenskom trhu. Navyše, aktuálne DSG funguje bez výhrad, ani v Eco režime motor zbytočne nepodtáča a z miesta sa rozbieha bez zaváhania.
Minulý rok sme sa v novembri rozlúčili s Renaultom Megane R.S. Ultime, Hyundai tento rok dopredával skladové zásoby modelov i30 N a i20 N a s príchodom novej generácie sa s netradičným hothatchom s pohonom predných kolies rozlúčila aj značka BMW.
Jediným priamym konkurentom pre Golf GTI v jeho štandardnom vyhotovení tak zostáva päťdverový hatchback Ford Focus ST (dostupný aj ako kombi) s výkonom 206 kW (280 koní) a Škoda Octavia RS s rovnakým koncernovým motorom 2,0 TSI a výkonom 195 kW (265 koní), ktorá však ponúka karosársku verziu liftback, resp. kombi. CUPRA Leon VZ je s vyšším výkonom konkurenciou pre GTI Clubsport, podobne ako teoreticky stále dostupná Honda Civic Type R.
V jednoduchosti je krása (Dizajn)
Volkswagen Golf GTI po facelifte získal skutočne svieži vzhľad, za ktorý vďačí najmä dynamickejšie pôsobiacemu prednému nárazníku a užším svetlometom s jednoduchším tvarom a len jednou šošovkou nových LED svetlometov. Vynikajúce LED svetlomety IQ.Light majú dosah až 500 metrov a sú súčasťou bohatej štandardnej výbavy. Na rozdiel od aktuálneho modelu GTI Clubsport a modelom R-Line sú čierne plasty karosérie bez lesklého čierneho laku, čo považujem za funkčne lepšie a esteticky príjemnejšie riešenie.
V prípade nami testovaného exempláru GTI zvolil importér základnú bielu farbu (biela pure), no za príplatok 330,- EUR ju doplnila čierno lakovaná strecha. Z ďalších prvkov príplatkovej výbavy je potrebné spomenúť vyhrievané sedadlá a volant (+ 430,- EUR) a bezkľúčový prístup a štartovanie s alarmom (+ 720,- EUR).
Ďalším prvkom príplatkovej výbavy sú devätnásťpalcové disky kolies Queenstown obúvajúce pneumatiky s rozmerom 235/35 R19 (v našom prípade už boli obuté zimné Pirelli Sottozero) za 1.480,- EUR. Dizajn diskov Queenstown má znalcom pripomenúť legendárne disky Detroit, ktoré sa objavili na piatej generácii Golfu GTI, no niektorým pozorovateľom môžu pripomínať dizajn nemenovanej talianskej značky.
Posledným príplatkom v našej konfigurácii bolo vynikajúco odladené adaptívne odpruženie DCC (+790,- EUR), ktoré aj v kombinácii s veľkými kolesami poskytuje v príslušnom nastavení výborný komfort jazdy a v športovom režime z vás ani na slovenských cestách dušu nevytrasie.
My sme si však mohli v prvý novembrový deň tohto roka vychutnať nielen zaplátané okresky, ale aj novučičký asfalt na Skýcove, odkiaľ sú aj naše jesenné fotky. Určitým limitom pre dokonalú zábavu bolo pochopiteľne zimné obutie v kombinácii s vysokými teplotami, no už na druhý deň sa ochladilo a na našom domácom kopci Golf GTI predviedol fantasticky odladený podvozok.
Moje individuálne nastavenie na každý deň (najkomfortnejší podvozok, všetko ostatné v najdynamickejšom režime) som tentoraz vymenil za jazdný profil Sport. Aj s plne deaktivovaným stabilizačným systémom ESC boli jazdné vlastnosti takmer dokonale neutrálne, aj pri prudkom ubratí plynu v zákrute alebo ostrejšom zalomení do nej zostala zadná časť auta stabilná a podobne nebol vďaka prednému elektronicky riadenému diferenciálu (VAQ) problém ani s trakciou pri výjazde zo zákrut. Ak by niekomu chýbala pretáčavá zábavnosť niektorých, medzičasom už nepredávaných, konkurentov, vedzte, že so správnym letným obutím to bude aj v GTI zábavnejšie.
Volkswagen s uvedením nových športových modelov zdôrazňoval nové naladenie sériového progresívneho riadenia a je pravdou, že riadenie bolo dostatočne komunikatívne, aby som vedel správne odhadnúť mieru priľnavosti prednej nápravy. Opäť, po praktických skúsenostiach, tentoraz z okruhového dňa na GTI Clubsport môžem potvrdiť, že riadenie v novom Golfe GTI je naozaj výborné, plný potenciál však predvedie až na dobrých športových pneumatikách.
Pochopiteľne je potrebné spomenúť aj brzdy, tie mali v mojich spomienkach na model pred faceliftom ostrejší nástup, ich brzdný účinok na kopci bol však aj tentoraz pri svižnej jazde smerom dolu konštantný a s dávkovaním brzdného účinku nebol napriek zimnému obutiu žiadny problém.
Tentoraz bolo tých ostrých kilometrov pomenej, prevažnú väčšinu testovacieho týždňa som strávil v rámci bežného každodenného jazdenia a práve preto som si opäť potvrdil, že Golf GTI je vo svojej základnej podobe takmer dokonalý hothatch. Zvýšený výkon a naladenie adaptívnych tlmičov umožňujú dynamickú jazdu so slušnou porciou jazdeckej zábavy, a to aj v rámci bežnej premávky, avšak zároveň dokáže podvozok, interiér a slušné odhlučnenie poskytnúť toľko žiadaný každodenný komfort.
Nastavenie jazdného profilu ponúka štyri možnosti, popri základnom Comfort je to úsporný jazdný profil Eco, ktorý tentoraz odladený tak, aby motor zbytočne nepodtáčal, dynamický Sport a nastaviteľný profil Individual. Individuálny režim umožňuje nastavenie adaptívnych tlmičov v 15 stupňoch a tiež poskytuje možnosť oddelene nastaviť akustický prejav pre interiér a exteriér. Prekvapujúco dobrý zvuk sériového výfuku s dvomi koncovkami tak môžete kombinovať s minimalistickým akustickým zážitkom v interiéri. Alebo naopak, môžete si nechať zosilniť zvuk z motorového priestoru prostredníctvom špecifického zariadenia (Sound Actuator) umiestneného na prepážke medzi motorom a interiérom.
Interiéru dominujú vynikajúce športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, ktoré vodiča neunavia ani pri dlhých, niekoľko hodinových, diaľničných presunoch a tiež sériový 12,9 palcový monitor multimediálneho rozhrania (MIB4).
Oproti modelu pred faceliftom ponúka nové ovládanie viac užívateľskej prívetivosti, no na hrboľatých okreskách by fyzické ovládače boli ergonomicky vhodnejšie. Aspoň volant sa vrátil k hardvérovým tlačidlám a jednoduchosti ovládania.
Oproti predchádzajúcej generácii sa mi cnie za krásnymi analógovými prístrojmi, no rozumiem, že veľké množstvo zobrazovaných informácií vrátane teploty chladiacej kvapaliny, motorového oleja a prevodovky si vyžaduje digitálny prístrojový panel. Ten navyše ponúka viaceré možnosti zobrazenia údajov, od bežného až po špecifický režim GTI, ktorý je navyše možné redukovať na nevyhnutne potrebné údaje o teplotách, zaradenom prevodovom stupni, otáčkach a rýchlosti.
Priestorová ponuka v interiéri zodpovedá priemeru danej triedy, rázvor s hodnotou 2.627 milimetrov je kratší ako v prípade sesterského päťdverového Leonu (2.679 mm) a Octavie RS (2.681 mm), základný objem batožinového priestoru uvádzaný technickými údajmi importéra je s hodnotou 374 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel je to 1.230 litrov) na úrovni Leona (380 litrov) a pochopiteľne nemôže súperiť s o 420 milimetrov dlhšou Octaviou RS.
V jednoduchosti je krása (Cena)
Základná cena Golfu GTI podľa cenníka platného od 1.11.2024 začína so zohľadnením bonusu 2.000,- EUR na sume 39.690,- EUR a veľkorysá štandardná výbava umožňuje udržať prijateľnú cenu aj s tými najpotrebnejšími príplatkovými prvkami. V našom prípade to bolo len päť príplatkov (viď vyššie) s celkovou výslednou cenou 43.440,- EUR. Osobne by som ešte dokázal ušetriť za čierne lakovanie strechy (mínus 330,- EUR) a veľmi by som uvažoval aj o ponechaní sériových sedemnásťpalcových diskoch Richmond (mínus 1.480,- EUR), prípadne by som si priplatil za ich osemnásťpalcové vyhotovenie (+ 640,- EUR). Viac toho naozaj nepotrebujete.
Ak by ste chceli intenzívnejšie jazdné zážitky alebo jednoducho chcete svoje GTI ešte ostrejšie, uvažujte nad modelom GTI Clubsport. Príplatok oproti GTI je síce priaznivých 4.000,- EUR, ale k základnej cene 43.690,- EUR budete potrebovať dynamicky relevantné prvky ako adaptívne tlmiče DCC (790,- EUR), balík Performance (3.580,- EUR) a kované devätnásťpalcové disky Warmenau (+ 550,- EUR). V cene balíka Performance však dostanete nielen posunutie maximálnej rýchlosti na 267 km/h a jazdný profil Special, ale aj výfukový systém od Akrapoviča. S trochou snahy sa však stále zmestíte pod hranicu 50 tisíc. A od 50.090,- EUR už začína Golf R s pohonom všetkých kolies... Spomínané ceny platia do 31.12.2024, v novom roku zrejme pôjdu hore, zo známych dôvodov.
Ako sa prejavil zvýšený výkon na prevádzkových nákladov v podobe paliva? Priemerná spotreba počas nášho tohtoročného jesenného testu už na zimných pneumatikách mala hodnotu 8,9 litra / 100 kilometrov, model pred faceliftom mal v lete a s vyšším podielom ostrých kilometrov priemer na úrovni 8,6 litra na 100 kilometrov. Zvýšenie výkonu teda nemá dramatický vplyv na spotrebu, skôr je to o štýle jazdy. Na kopci som mal priemer 18,1 litra na sto kilometrov...
Záver
Volkswagen Golf GTI je aj v základnej špecifikácii univerzálnym ostrým hatchbackom a pre väčšinu zákazníkov bude predstavovať rozumný kompromis medzi každodennou použiteľnosťou a výbornou dynamikou.
Zvýšenie výkonu ho pri zachovaní relatívne priaznivej ceny posunulo na dohľad (aj koncernovej) konkurencie s výkonom okolo 300 koní. Ak však uvažujete o občasnej návšteve pretekárskych okruhov, lepšou voľbou bude GTI Clubsport.
Autor: Miro Vilím, Foto: Erik Čarný